Relationer og legende læring - Seminarer
Relationer og legende læring

Relationer og legende læring

Unik to-dages konference får du nyt fagligt indspark og idéer til konkrete metoder, øvelser og aktiviteter til at forene relationer, leg og læring - så vi drager omsorg for det gode børneliv og samtidig tilgodeser temaerne i de lovfæstede læreplaner. De to dage er sammensat af en række foredrag, med nogle af landtes største eksperter indenfor området.

Unik to-dages konference fyldt med faglige indspark og idéer til konkrete metoder, øvelser og aktiviteter til at forene relationer, leg og læring

Børn er altid i bevægelse og på vej, fysisk, emotionelt og mentalt. Derfor er det en god ide at følge børnenes spor og lægge pædagogikken i forlængelse af legen, hvis vi vil skabe noget væsentligt og betydningsfuldt med børnene i daginstitutioner.

Derfor har vi sammensat en to-dages konference med fokus på at følge i børnenes fodspor og lægge pædagogikken ind, som en naturlig del af legen.

– En lille forandring kan gøre en stor forskel.

De to dage er sammensat af ni forskellige foredrag der alle er centreret om at give dig inspiration og faglige indspark til dit daglige pædagogiske arbejde.

Du kan høre mere om fremtidens barndomspædagogik på efterårets store konference om relationer og legende læring, hvor vi kommer omkring nogle af tidens mest aktuelle og vigtige pædagogiske emner.

TO DAGE MED 9 FOREDRAG

Vi har sammensat to spændende dage med en række foredrag, med nogle af landtes største eksperter indenfor området.

Se det fulde konferenceprogram – klik her

Daniela Cecchin: Fremtidens barndomspædagogik: udviklingsrum for leg, læring og kreativitet

Daniela Cecchin giver sit bud på fremtidens pædagogik som værende menneskeligt dannende og livsduelighedsudviklende – en “varm” pædagogik, som drager omsorg for det gode “børneliv”. Hvordan skaber vi de bedste udviklingsrum? Hvordan forener vi leg og læring? Hvordan udvikler vi børns individualitet i sociale fællesskaber? Og hvordan forholder vi os til de lovfæstede læreplanstemaer?

Anne Linde: Livsduelighed, læring og latter

Hvad betyder det præcist, når vi taler om, at børn skal “due i livet”; hvad er det børn skal kunne for at klare sig i livet, i hverdagen, i samfundet og verden som helhed? Anne Linder præsenterer, med udgangspunkt i det relationelle forhold og positiv psykologi som referenceramme, en livsduelighedsmodel for det pædagogiske arbejde som blandt andet sætter fokus på begreberne selvværd og selvtillid.

Susanne Bøgeløv Storm: Styrk børns socialisering og legekompetencer gennem drama

Det er ikke alle børn, som formår at blive en del af et legefællesskab. Nogle skal støttes i at lære at bruge og forstå
legens formsprog. Dramaaktiviteter har vist sig at være yderst effektive til at styrke børns socialitet og legeevne. Susanne Bøgeløv Storm fortæller om, hvordan vi kan lave dramaforløb – og hvorfor det er så vigtigt. Deltagerne introduceres for enkle dramaøvelser, lege mv.

Anne Bovbjerg: Legeterapi med “Frydlege” – Life can hurt – play can heal

Børn med belastnings- eller stresssymptomer er karakteriseret af at blive impulsstyrede og ufokuserede eller triste og indadvendte, hvilket påvirker deres emotionelle, sociale og kognitive udvikling. Børnene får svært ved at mentalisere, og de bliver let distraherede og opgiver måske social kontakt. Filosofien bag “Frydlege” er, at leg kan hele børnenes psykiske sår og give energi til at møde livets udfordringer. Deltagerne introduceres til “Frydlege” og undervisningen vil veksle mellem aktiviteter (lege) og teori.

Lise Steffensen: Plads til vilde lege og “kampkultur”

Hvordan skaber vi plads til de vilde lege? På denne aften-workshop fortæller Lise Steffensen om om sit arbejde med kamplege, børn og bevægelse. Lise gennemgår de kampregler hun har udviklet, og hvordan de kan benyttes i dagligdagen, samt hvad børnene kan få ud af disse lege, motorisk og socialt.

Katinka Götzche: Sunde relationer gennem nærvær og ro

Udviklingen af sunde relationer er afhængig af, at børn er omgivet af voksne som kan være gode eksempler. Vi må udvikle evnen til at være nærværende, empatiske og i god kontakt med egen indre dømmekraft og ro. Deltagerne får et bud på, hvordan vi styrker kontakten til os selv, fremmer evnen til koncentration samt empati. Der introduceres til en 5-strenget pædagogisk model, som danner baggrund for en række øvelser, som kan anvendes sammen med børn.

Gry Bastiansen: Børn med eksplosiv adfærd – børn gør det rigtige, hvis de kan

Det kan være en stor udfordring, når vi møder særligt temperamentsfulde børn. Gry Bastiansen fortæller om udadreagerende børn og de fællesskaber, som disse børn er en del af. Hun introducerer deltagerne for nogle enkle redskaber, som kan anvendes, når børn skal lære at styre deres vrede og sætte ord på frustrationen. Ud fra en let tilgængelig metode lærer barnet at styre sin “temperamentsbombe” samtidig med, at der arbejdes med de miljøer, barnet færdes i.

Thomas Neumann: Trygge, legende og lærende rammer i naturen

Alle børn vinder – herunder også ASF børn og sensitive børn – ved at lege, være og lære i naturen. Thomas Neumann giver eksempler på, hvordan vi planlægger gode naturture og omfavner alt det spontane, naturen byder ind med. Hvordan trækker vi naturen som oplevelses- og læringsgenerator ind på matriklen og giver spændende og lærerige oplevelser i nærmiljøet? Hvordan klæder vi os let på til at favne det ukendte og spontane? Workshoppen bliver et dynamisk mix af øvelser, faglige input og skillshare.

Lotte Salling: Levende sprog & aktive fortællinger

Børn har brug for at lære og opleve med alle sanser og få konkrete erfaringer med sproget i kombination med leg, dialog, rytmik og bevægelsesaktiviteter. Bevægelse skærper koncentration og hukommelse, og jo mere sansemotorisk inddragelse i sprogprocessen, jo stærkere bliver barnet, kognitivt, socialt og kropsligt med stor betydning for både læring og psykisk velbefindende. Lotte Salling kommer med konkrete ideer, der kan bruges direkte med børnene efterfølgende.

Se det fuldstændiuge program i konferencefolderen – klik her

PRISER

Pris pr. deltager kr.  5.715,- og inkluderer overnatning på Scandic Glostrup, forplejning
(ekskl. drikkevarer) og ekskl. moms.