E-mail blev ikke sendt!
Prøv venligst igen.
 
Tak for din besked!
Vi svarer hurtigst
muligt tilbage.

Havnegade 90
5000 Odense C
Telefon 66 15 90 43
Fax 66 15 96 49
CVR 29621896
seminarer@seminarer.dk

Indsend
< Artikler fra Seminarer.dk – Kategorioversigt / 11 gode råd til den nye leder

11 gode råd til den nye leder

Af: erhvervspsykolog Marianne Løwe

Der kan være mange dilemmaer forbundet med at være nyudklækket leder. Nedenfor får du 11 gode råd til, hvad du skal huske og være opmærksom på i din nye stilling.

1. Lederrollen

Husk at udvikle og arbejde aktivt med din rolle som leder – herunder din identitet som leder, bevidsthed om ledelsesloyalitet oghvad kan du tillade dig

2. Planlægning og overblik

Lær at være en god planlægger og på forkant så du formår at sikre rette kurs og styring i tide

3. Kommuniker og samarbejd

Vær en stærk kommunikator så du både formidler og samarbejder i f.t. frugtbare dialoger og følgeskab fra dine medarbejdere

4. Konflikthåndtering

Vær stærk i at håndtere konflikter, gerne på forkant og vid hvad der er til forhandling og hvad ikke

5. Selvindsigt

Lær dig selv at kende, så du ved hvordan du arbejder med dig selv, virker på andre og kan optræde professionelt med en stærkt integritet

6. Feedback

Sørg for både at give og opsøge feedback – det er et af de bedste ledelsesværktøjer til hele tiden regulerende at udvikle sig, lære og blive klogere på hinanden

7. Forventningsafstemning

Få din egen leder til at afgrænse rammerne for dit lederskab, og gør det same nedadtil med dine egne medarbejdere i f.t. deres råderum for indflydelse

8. Stresshåndtering

Få indsigt i, hvordan du tackler stress og stressede situationer som leder hos dig selv og for andre – tænk over hvad du selv sender ud af signaler. På den måde fremstår du som en stærk person og rollemodel

9. Ledelsescockpittet

Hvor skal du befinde dig? Træn dig selv i at at skelne mellem driftsopgaver, specialist faglige opgaver og ledelsesopgaver

10. Prioritering

Øv dig i benhårdt at prioritere dine opgaver

11. Forretnings- og helhedsforståelse

Få forståelse for lederopgavens helheden i f.t. den forretningsmæssige og juridiske ramme

BONUS: Kursus “Fra medarbejder til leder”

Du kan møde Marianne Løwe på vores eftertragtede kursus “Fra medarbejder til leder“, hvor du får viden om, hvordan du håndterer de dilemmaer, der opstår, når du går fra at være kollega og medarbejder til at være leder.


Marianne Løwe er erhvervspsykolog og specialiseret inden for HR, ledelse, organisation og læring. Derudover har hun stor erfaring fra den offentlige sektor. Marianne Løwe er selv gået fra medarbejder til leder, og kender til udfordringerne på egen krop. Hun har desuden mere end 20 års erfaring med undervisning, facilitering og rådgivning. Hun er kendt for sit engagement og sin nærværende undervisning.

  • Relevante kurser


    Fra medarbejder til leder


  • Se alle aktuelle kurser, temadage og konferencer fra Seminarer.dk her

  • Blogkategorier

Gå til top