7 gode råd til hvordan du tanker energi - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

7 gode råd til hvordan du tanker energi

Hvordan tanker vi energi, og hvordan hjælper vi vores kollegaer med at gøre det samme? Få 7 gode råd, som kan give ekstra energi.

Artikelbillede_600x450px_Samarbejde
Af: Thomas Grønnemark, foredragsholder og forfatter til bogen ”Doven Energi”Mangler du konkrete råd til, hvordan du tanker energi i løbet af dagen? Så led ikke længere. Her får du 7 gode råd, som er nemme at implementere i din hverdag.

Se også relevant uddannelse: Kognitivbaseret Mindfulness

De gode råd

Princip nr. 1: Hold gode pauser – tip

Tag din egen og andres pause seriøst. Tag ansvar for at få nogle kvalitetsrige åndehuller. Det gælder både de faste og de mere spontane pauser. Når pausen bliver anerkendt og respekteret, holder du energien på den lange bane.

Princip nr. 2: Skab stærke sociale relationer – tip

Stærke relationer opstår ikke kun gennem det daglige samarbejde, men også når medarbejderne lærer hinanden at kende som personer. Find ud af, hvordan du kan skabe de bedste fysiske rammer og hyggelige arrangementer, så dig og kollegerne trækker hinanden ned i sofaen og dermed supplerer den gode arbejdskultur.

Princip nr. 3: Find dine tidsrøvere – tip

Gør jer bevidste om, hvornår I har ”arbejdstid” og ”pausetid”, som begge er vigtige for trivsel og resultater. Lav en struktur for arbejdet, hvor der samtidig bliver luget ud i tidsrøverne.

Princip nr. 4: Hjælp andre, når du har overskud – tip

Lav et kompetencekatalog over dig selv og dine kolleger, der giver alle et overblik over, hvilke evner og hvilken hjælp de kan bidrage med. Både til fællesskabet og til de enkelte arbejdsmæssige udfordringer. Kompetencekataloget kan også bruges, når man skal spørge om hjælp.

Princip nr. 5: Spørg om hjælp, når du har en udfordring – tip

Hvis du vil gøre din arbejdsplads dygtigere til at spørge om hjælp og dermed dele viden, så må I skabe en tillidskultur. Tillid er den vigtigste faktor for, om folk tør spørge en kollega til råds, når de står med en udfordring. Kombinér tilliden med et hjælpeværktøj (f.eks. kompetencekataloget) – så når I tættere på jeres mål.

Princip nr. 6: Håndter dine negative oplevelser – tip

Bestem jer på forhånd for, hvordan I vil håndtere negative oplevelser og ”snyde jer uden om” de fleste negative konsekvenser af uheldige eller triste episoder. Hvis den negative oplevelse er af faglig art, kan I f.eks. ”dele” oplevelsen op i

  • Det, der kunne være gjort bedre – øv.
  • Det, der faktisk var godt – hurra.
  • Det, man ikke kan gøre noget ved – pyt.

Princip nr. 7: Fejr jeres succeser – tip

Når vi har nået vores mål, har vi ofte en tendens til at skynde os videre mod den næste udfordring. Hvis I bruger tid på at fejre jeres succeser, så opnår I tre ting: sammenhold, stolthed og mere energi.

Se også relevant uddannelse: Compassion Focused Therapy

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere