Derfor skal du blive ForandringsFacilitator! - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Derfor skal du blive ForandringsFacilitator!

Har du viden om de vigtigste brikker til at lede forandringer med succes? Få 6 gode grunde til, hvorfor du skal blive ForandringsFacilitator!

Pernille Bøge

Har du viden om de vigtigste brikker til at lede forandringer med succes?

Vores organisationer forandrer sig hele tiden, men paradoksalt nok mangler de fleste ledere, teamkoordinatorer og HR-konsulenter afgørende viden om forandringernes natur. Har du styr på de seks vigtigste brikker i ledelsen af forandringer?

Grund nr. 1

Forandring er et vilkår, men vi mangler ofte fælles viden og sprog for, hvad forandringer egentlig er. Hvorfor ikke tilegne jer praksisrelateret og teoretisk VIDEN om forandringernes HVORFOR, der ruster jer bedre til at implementere forandringerne – og til at lære af dem undervejs?

Grund nr. 2

Succesfuld eksekvering af forandring starter med involvering, men mange er – med rette – bange for, at involveringen skal ende i formålsløse processer. Oftest er udfordringen at ridse banen for indflydelse op uden at slippe målet af syne. Hvorfor ikke lære om METODER til at designe vejen mellem styring & samskabelse, så I både sikrer ejerskab til resultatet og kvalitet i løsningen?

Grund nr. 3

Modstand mod forandringer kan vendes til medspil, men det kræver, at vi undersøger, hvad modstanden egentlig er et udtryk for. ”Medarbejdermodstand” er sandsynligvis et dybt behov for selv at skabe mening i det, der umiddelbart kan ligne galskab. Hvorfor ikke opnå INDSIGT i forandringens typologi, så I kan bruge aktørernes ressourcer og dynamikker bedst muligt?

Grund nr. 4

Forandringens formål angår jer alle, selv om den måske er påtvunget oppefra eller udefra. Den svære, men mulige kunst er selvfølgelig at give forandringen mening i relation til jeres kerneopgave. Hvorfor ikke hente INSPIRATION til oversættelsesarbejdet, så I får medarbejdernes faglige bidrag til at formulere, hvordan en ny praksis kan se ud?

Grund nr. 5

Evnen til at facilitere forandringer kræver bevidst lederskab, selv om nogle tror, at du er home safe med en bog om procesøvelser i bagagen. Jo mere skarp du er på dine egne præferencer og blinde pletter, des skarpere kan du facilitere. Hvorfor ikke skabe BEVIDSTHED om dit eget mindset, så du styrker din evne til at navigere i kaos og finder frem til de værktøjer, der virker for dig – og jer?

Grund nr. 6

Forankring af forandringer starter dag 1, selv om vi af og til tror, at vi er færdige, når vi har holdt kick-off for medarbejderne. I virkeligheden handler det om at hjælpe hinanden med at sætte mål for, hvilken konkret adfærd I ønsker, at forandringen skal resultere i.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere