Forebyggende arbejde med den metakognitive metode - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Forebyggende arbejde med den metakognitive metode

Hvordan kan du forebygge angst og depression. Få et indblik her!

sorg

Angst og depression bliver mere og mere udbredt blandt børn og unge. Forebyggende arbejde er derfor yderst vigtigt! Ved at arbejde med den metakognitive metode i dit pædagogiske arbejde, kan du mindske risikoen for, at børn og unge udvikler angst og depression. Vi har talt med vores underviser i metakognitiv terapi, Linda Burlan Sørensen, om hvordan metoden kan bruges på børn og unge før de udvikler f.eks. angst og depression.

Se også relevant kursus: Flyt fokus fra angsten med den metakognitive tilgang

Kan du kort beskrive den metakognitive metode?

Metakognitiv terapi bygger på en anderledes måde at anskue det psykiske liv på, og hvad der ligger til grund for psykisk mistrivsel og herunder angst og depressionssymptomer. Hvor man i andre terapiformer tillægger tanker og følelser en stor betydning for individets psykiske trivsel, mener man ud fra en metakognitiv tilgang, at tankernes konkrete indhold ikke spiller den afgørende rolle, men det gør til gengæld, HVAD man stiller op med tankerne eller følelserne. Men andre ord har vores måde at relatere vores tanker og følelser på en afgørende betydning for vores psykiske liv. De psykologiske problemer opstår nemlig, når vi fokuserer overdrevent meget på nogle bestemte kognitioner så som bekymringer, spekulationer, grublerier, symptomtjek, monitorering af inde- eller udefrakommende trusler mm. Med andre ord er det helt naturligt at have negative tanker, de behøver ikke forsøges fjernet eller ændret til noget andet. Vi skal til gengæld lære at få en fleksibel kontrol over vores opmærksomhed, således at vi selv kan vælge, hvor meget eller hvor lidt fokus udvalgte tanker får. Kort sagt opstår det psykologiske problem ikke grundet nogle bestemte tanker men grundet ineffektive copingsstrategier: det er IKKE vigtigt, hvad du tænker, men det er afgørende vigtigt, HVAD du stiller op med tanken, når den kommer.

Ud fra din optik, hvorfor er det så vigtigt at arbejde forebyggende med angst og depression hos børn?

Angst og depressionslidelser kan være smertefulde følelsesmæssige tilstande for barnet med konsekvenser for dets udvikling. Fx kan en begyndende social angst være med til at begrænse barnets sociale aktiviteter og således forsinke eller reducere en intellektuel udvikling eller andre områder af betydning så som evnen til at relatere sig andre, evnen til at stole på sig selv og egne evner, udvikling angst for angsten, angst for egne tanker og følelser osv. Depressive tilstande er ikke kun smertefulde oplevelser for barnet selv men også for dets pårørende. Disse lidelser kan desuden forblive en del af individets voksne liv og således udvikle sig til en akut eller kronisk tilstand, som kan være betydeligt sværere at behandle end at arbejde præventivt. Det er med andre ord bedre i forhindre frem for at reparere.

Hvordan kan den metakognitive tilgang bruges i det forebyggende arbejde?

Metakognitiv terapi har nogle helt konkrete bud på, hvordan psykiske strukturer af betydning for udviklingen af angst eller depressive tilstande dannes, og derfor kan denne viden med fordel bygges i det forebyggende arbejde. CAS (kognitivt opmærksomhedssymdrom) henviser til en tilbøjelighed til at fokusere overdrevent meget på nogle bestemte tankeprocesser (så som bekymringer og grublerier), som typisk danner grobunden for udvikling af angst- og depressionslidelser. Når man får indblik i, hvordan CAS dannes, kan man gå ind og aktivt arbejde forebyggende ved bl.a. at minimere risikoen for CAS-udvikling. Konkrete metakognitive metoder og teknikker tilsammen med en basal forståelse af teoriens principper danner grundlaget for det forebyggende arbejde med børn og unge.

Har du nogle hverdagseksempler på, hvordan man arbejder forbyggende med metoden i det pædagogiske arbejde?

Når man kender til de metakognitive principper vil man eksempelvis vide, at hverken voksen eller barn skal dvæle for længe med det sidstnævnte svære følelser på et bestemt tidspunkt. Det er vigtigt primært at fokusere på metakognitive processer (frem for på selve tanken eller følelsen), som i enkelt sprog kan beskrives for barnet. Sproget skal selvfølgelig tilpasses barnets alder og forståelsesevne, men vigtige budskaber er følgende: ”Det er helt normalt at være ked af det. Alle mennesker bliver ked af det. Følelser kommer og går. En følelse erstatter en anden, og det sker igen og igen og igen. Vi skal lære børnene at forholde sig til tanker og følelser som noget, de har. De er ikke tanken. De har tanken. Denne afstand mellem en selv og egne tanker er af afgørende betydning ift risikominimering i CAS-udviklingen og herunder unødvendig psykisk lidelse. Det er nødvendigt, at vi sørger for at give vores børn et realistisk billede af livet og verden, hvor det ikke altid er lysten, der styrer, og hvor vi oplever smerte, vanskeligheder osv.

Se også relevant kursus: Flyt fokus fra angsten med den metakognitive tilgang

Relevante arrangementer

Flyt fokus fra angsten med den metakognitive tilgang
Kursus

Flyt fokus fra angsten med den metakognitive tilgang

Flyt fokus fra angsten! Linda Burlan Sørensen giver dig viden om den metakognitive tilgang i forhold til håndtering af angstproblematikker. Læs mere her!
Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere