Funktionelle lidelser kan stadig vække voldsom debat - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Funktionelle lidelser kan stadig vække voldsom debat

Få et indblik i og en bedre forståelse for Funktionelle Lidelser fra Lene Toscano og Lisbeth Frostholm, der begge er eksperter på området.

Artikelbillede_600x450px_Hjerne2
Skal borgere med funktionelle lidelser have at vide, at de bare skal tage sig sammen? Er de i virkeligheden slet ikke syge? Eller er de ofre for et større komplot af korrupte læger og en ond medicinalindustri, der ikke ønsker at tage syge mennesker alvorligt?Hvis man følger med på de sociale medier, kan man nemt få det indtryk, at der er stor uenighed om, hvad funktionelle lidelser er. Nogle steder debatteres det, om funktionelle lidelser overhovedet findes, andre steder kaldes funktionelle lidelser en skraldespand. Og mange steder går bølgerne særlig højt, når det store spørgsmål skal besvares: Er funktionelle lidelser fysiske eller psykiske?

To eksperter i funktionelle lidelser

Lene Toscano er speciallæge i almen medicin og ansat som overlæge på afdelingen for Funktionelle Lidelser på Aarhus Universitetshospital. Hun har gennem en årrække arbejdet med mennesker med svære funktionelle lidelser, hun har skrevet bøger og pjecer, og hun har desuden deltaget i nogle af debatterne.

”Der findes mange gamle myter om mennesker med funktionelle lidelser,” forklarer hun, ”før i tiden blev kvinderne ofte beskyldt for at være ’hysteriske’, og mange patienter oplever stadig, at de ikke bliver taget alvorligt i deres møde med sundhedsvæsnet og det kommunale system. Nogle patienter oplever endda fordomme i mødet med deres egen familie og netværk. Myterne og fordommene skyldes som regel misforståelser og manglende viden. I løbet af de senere år er forskningen både i Danmark og internationalt gået stærkt, og vi har fået meget ny viden, som gør, at vi i dag har en langt bedre forståelse for denne gruppe af sygdomme end vi havde tidligere. Desværre er den nyeste viden endnu ikke kommet helt ud til alle de mennesker, som er i berøring med funktionelle lidelser. Og det synes jeg er en skam.”

Funktionelle lidelser er en gruppe af sygdomme, hvor patienten oplever fysiske symptomer, ofte fra forskellige områder i kroppen, men hvor almindelige undersøgelser ikke kan give en enkel forklaring på, hvad der er galt. Forskningen har vist, at årsagerne til funktionelle lidelser er multifaktorielle og bio-psyko-sociale. Når man skal hjælpe en patient eller borger med en funktionel lidelse giver det derfor ikke mening kun at kigge på en enkelt blodprøve eller skanning, og det giver heller ikke mening kun at kigge på et enkelt barndomstraume. Som fagperson bliver man nødt til at åbne op for en langt mere helhedsorienteret tilgang og både se på fysiske faktorer, psykologiske faktorer og sociale faktorer på én gang.

Lisbeth Frostholm er psykolog, ph.d. og ansat som seniorforsker på afdelingen for Funktionelle Lidelser. Hun har mange års erfaring i at behandle patienter med svære funktionelle lidelser, og hun har blandt andet forsket i helbredsangst og sygdomsforståelsens betydning.

”Vi kan se, at ca. 75% af de patienter, vi har i et specialiseret behandlingsforløb, får det bedre,” fortæller hun. ”Når vi ser på, hvilke faktorer, der har størst betydning for, at patienterne rykker sig og får et højere funktionsniveau, kan vi se, at patientens sygdomsforståelse er det, der betyder mest. Det betyder altså rigtig meget, hvad man tænker om sin sygdom, og hvordan man forstår det, man fejler. Og vi kan se, at der hvor vi som behandlere kan gøre stor forskel, det er ved at hjælpe patienten med at ændre på forståelsen af sin sygdom. Derigennem bliver patienten blandt andet i stand til at håndtere symptomerne på en mere hensigtsmæssig måde.”

Det har derfor stor betydning, at de fagfolk, som møder mennesker med funktionelle lidelser, har en opdateret viden om, hvad en funktionel lidelse er, og ikke mindst har en grundlæggende viden om, hvordan man bedst hjælper denne type borgere og patienter. Som fagperson kan man gøre meget for at støtte og hjælpe en person med en funktionel lidelse. Men man kan også komme til at gøre skade.

Kursus i funktionelle lidelser

Vi har derfor inviteret Lene Toscano og Lisbeth Frostholm til at afholde en kursusdag om funktionelle lidelser. Kursisterne vi få et indblik i den nyeste viden, og der vil blive præsenteret redskaber, som kan bruges i håndteringen og behandlingen af mennesker med funktionelle lidelser.

I løbet af dagen vil vi blandt andet komme omkring disse og andre vigtige spørgsmål:

• Hvordan genkender jeg en funktionel lidelse?
• Hvordan afgrænser man en funktionel lidelse fra andre sygdomme?
• Hvad sker der i hjernen, nervesystemet og resten af kroppen?
• Hvad er Bodily Distress Syndrome og helbredsangst?
• Hvordan taler jeg med en borger eller patient med en funktionel lidelse?
• Hvad kan jeg som fagperson konkret gå hjem og gøre i morgen, hvis jeg ønsker at gøre det en lille smule bedre end i går?

Der vil være plads til spørgsmål og diskussioner. Og forhåbentlig vil vi kunne få aflivet nogle af de sejlivede myter.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere