Per Lorentzen - Seminarer
Per Lorentzen

Per Lorentzen

Ansvar og etik i socialpædagogikken Få personer i norden har præget det socialpædagogiske arbejde med udviklingshæmmede stærkere end Per Lorentzen. Og i samarbejde med den anerkendte psykolog har vi udviklet et kursus, der tager udgangspunkt i jeres hverdag og i hvordan I håndterer de dilemmaer, der uundgåeligt opstår, når borgeren træffer et valg, der nok er selvstændigt, men samtidigt er ufornuftig og uholdbart i længden.
Se vores nyeste arrangementer her.

Kursusdag med Per Lorentzen

Få personer i norden har præget det socialpædagogiske arbejde med udvikingshæmmede stærkere end den norske psykolog Per Lorentzen. Han er aktuel med en ny bog omkring kommunikation, etik og ansvar i det social-pædagogiske arbejde og giver på dette unikke kursus inspiration til din daglige praksis.

Det socialpædagogiske arbejde med mennesker med udviklingshæmning lander ofte i et etisk og svært uløseligt spændingsfelt mellem selvbestemmelse og omsorgspligt. For hvad stiller vi op med Katrine, der ikke vil op om morgenen? Hvordan forholder vi os til Jørgen, der skaber konflikter og drama? Og hvordan undgår vi selv at miste lysten og modet til at gøre en forskel, når vi igen og igen ender i disse udfordrende problemstillinger?

Ifølge Per Lorentzen må vi for at gøre det rigtige i vores socialpædagogiske arbejde nogle gange sætte pædagogikken i anden række og mødes med borgeren menneske til menneske. For ofte er god pædagogik ikke vejen til det gode liv. Det er først, når borgeren oplever en god livskvalitet, at borgeren kan drage nytte af vores pædagogiske tilbud.

På denne kursusdag berører den anerkendte psykolog Per Lorentzen en række temaer, vi som socialpædagoger må forholde os til i det direkte møde med borgeren. Hvad vil det f.eks. sige at tage ansvar for egen praksis i mødet og samspillet med borgeren? Hvad sker der, hvis vi sætter samvær, relation og forståelse før pædagogik og behandling – og hvor-dan gør vi? Og hvori ligger sammenhængen mellem god faglig praksis og etisk handling? På dagen sætter Per Lorentzen desuden fokus på det etiske grænseland mellem selvbestem-melse og omsorgspligt og mulige løsninger af de mange dilemmaer, der uundgåeligt opstår i det socialpædagogiske arbejde.

Per Lorentzen fokuserer på:

Samspil og pædagogisk handling
Det pædagogiske sigte må ikke udelukkende bestræbe sig på at give borgeren et godt liv. Fokus skal først og fremmest være på det hverdagsetiske og på at give borgeren, det der er brug for i nuet. Når vi har styr på dette, kommer det gode liv nemlig automatisk, og så kan vi efterfølgende bygge videre med socialpædagogiske indsatser. Men er det så nemt som det lyder? Og hvad betydet det for vores praksis?

Etik og ansvar
Socialpædagogikkens muligheder og begrænsninger ses ofte i lyset af de vilkår for etisk handling, som selve mødet med borgeren giver. Både i forhold til den enkelte socialpæda-gog og i hele den samlede personalegruppe. Men hvordan håndterer vi de mange dilemma-er, der opstår når det socialpædagogiske arbejde bliver udfordrende? Og hvordan bliver vi endnu bedre til at tage ansvar for vores egen praksis?

Socialpædagogisk kommunikation og dialog
Mennesker med udviklingshæmning har ofte en masse tanker og idéer i deres hoved. De mangler bare en måde til at få det hele kommunikeret ud, og det resulterer ofte i misfor-ståelser og i værste fald konflikt. Men hvordan kan vi hjælpe borgerne med at udtrykke deres tanker og ønsker? Og hvordan undgår vi at stemple borgeren som vanskelig, men i stedet ser borgeren som et menneske med vanskeligheder?

Udbytte

Dagens underviser

Per Lorentzen, psykolog og lektor ved højskolen i Oslo, hvor han underviser i socialpæ-dagogik og psykologi. Per Lorentzen har skrevet en række fagbøger og artikler om forud-sætningerne for kommunikation, sprog og samvær med børn og voksne med udviklings-hæmning, og han er desuden ekspert i døvblinde og flerhandicappede udviklingshæmmede. Per Lorentzen er bl.a. forfatter til bøgerne: Dialog med usædvanlige børn, Fra tilskuer til deltager samt den nye udgivelse Ansvar og etik i socialpædagogisk arbejde.

Sidst Per Lorentzen underviste i Danmark leverede han et stærkt fagligt og inspirerende foredrag på et let forståeligt norsk.

Pris

Pris pr. deltager er kr. 2.673,-, der dækker materiale, morgenmad, frokost inkl. én vand og kaffe/te samt andre forfriskninger dagen igennem. Med nyhedsmail- og kollegarabat, jf. nedenfor, er pris pr. deltager kr. 2.138,-. Priserne er ekskl. moms

Der gives 10 % personlig rabat (før moms) til deltagere, som senest på tilmeldings-tidspunktet har tilmeldt sig vores nyhedsmail på www.seminarer.dk. Der kan yderligere opnås 10 % rabat på den samlede pris ved samtidig tilmelding af tre eller flere deltagere fra samme arbejdssted