ADHD er en by i Rusland i Frankrig - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

ADHD er en by i Rusland i Frankrig

Mens antallet af børn og unge herhjemme med en ADHD diagnose stiger, er sygdommen stort set ikke eksisterende i Frankrig - Læs her hvorfor!

skolevægring adhd

Artiklen er oprindeligt udgivet i 2014


Antallet af danske børn og unge med diagnosen ADHD var i 2012 nået over 38.000, hvilket var en stigning på 3000 fra forrige år, og antallet af diagnoser stiger år for år. Det antages nu, at mindst 2-4 % af en børneårgang har ADHD. Denne tendens kan også ses i udlandet, hvor bl.a. Storbritannien og USA oplever den samme stigning.

Den verdenskendte amerikanske neurolog Bruce D. Perry retter et skarpt skud mod alverdens læger, som han mener er for hurtige til at sætte et mærkat på en række symptomer og kalde det en sygdom. Samtidig stiller han spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er tale om en sygdom og om den overhovedet skal behandles med piller, for som han udtrykker det til International business news:

“There are a number of non-pharmacological therapies which have been pretty effective. A lot of them involve helping the adults that are around children“.

Tag også et kig på den digitale uddannelse “Certificeret specialist i ADHD“.

Netop forholdet mellem barnet og forældre er, ifølge en anden amerikaner, Marilyn Wedge, en af grundene til, at franske børn ikke har ADHD. Hun er ph.d. og arbejder til dagligt som familieterapeut.

Hos det franske folkefærd er det kun 0.5% af børn og unge, der har diagnosen ADHD. Og ifølge Marilyn Wedge ligger en del af forklaringen i, at der er en lidt anden opdragelsesfilosofi og hierakier i de franske familier end i de amerikanske. I Frankrig er forældrene ikke bange for at give børnene faste rammer, eksempelvis er der faste spisetider, og de får ikke lov at “snacke”, når de har lyst. Ved at opretholde faste rammer for børnene, så lærer børnene at kontrollere sig selv.

Ernæring spiller også en rolle

En anden grund til den lave procentuelle ADHD-diagnosticering af børn og unge i Frankrig er kost og ernæring. Forskning i sammenhængen mellem kost, ernæring og ADHD viser, at nogle symptomer forværres, hvis barnet indtager mad med bl.a. syntetiske farvestoffer, diverse konserveringsmiddel og allergener.

Tag også et kig på den digitale uddannelse “Certificeret specialist i ADHD“.

Den helt store forskel: Filosofien

Men den helt store forskel er, at man i Frankrig ser ADHD som en sygdom, der har en både social og en situationsbestemt grund. Og i stedet for at behandle børn med adfærdsvanskeligheder med medicin, så har de franske læger en tilgang, hvor de kigger på grundlaget for handlingerne i barnets sociale kontekst. Derefter søger de at behandle barnets symptomer med psykoterapi og familieterapi.

Derudover har franskmændene udviklet et diagnosesystem (Classification Française des Troubles Mentaux de L’Enfant et de L’Adolescent), der har som fokus at finde de underliggende psykosociale grunde til et barns opførsel og ikke at finde den bedste medicin til behandling af samme symptomer. Samtidig er den franske definition på ADHD ikke nær så bred som eksempelvis den amerikanske, og heri ligger også en del af svaret på, hvorfor de franske børn ikke har ADHD..

Spørgsmålet er nu, om vi herhjemme skal se på, hvordan vi diagnosticerer og medicinerer børn, eller om stigningen i antallet af børn med ADHD er et symptom på, at vi er blevet bedre til at spotte dem, og at udviklingsforstyrrelsen er blevet mere udbredt?


Tag også et kig på den digitale uddannelse “Certificeret specialist i ADHD“.

Relevante arrangementer

ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD
Uddannelse

ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD

Varighed: 30+ timer. På dette unikke digitale ADHD uddannelsesforløb har du muligheden for at blive certificeret ADHD-vejleder af en af verdens førende eksperter inden for ADHD, Dr. Russell Barkley.

Tager du hele uddannelsen, får du ca. 30 timers undervisning fra Russell Barkley samt danske eksperter, bl.a. psykolog Bo Hejlskov Elvén og fysioterapeut Pernille Thomsen. Sammen bidrager de bl.a. med viden om:

ADHD’s indvirkning på de eksekutive funktioner Hvordan diagnosen påvirker børn, unge og voksnes livsvilkår Indsigt i de medicinske og psykosociale behandlingsmuligheder og deres effekt Komorbide lidelser Udviklingsforstyrrelsen SCT (Sluggish Cognitive Tempo)

OBS: Du bliver certificeret ved at have gennemført minimum ét af valgmodulerne, overbygningsmodulet og have bestået eksamen.

Læs mere om den helt særlige uddannelse herunder. Udgivet: 01.12.2021

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere