Se også relevant kursus: “Gå glip – med hvorfor og af hvad”
Brinkmann leverer os endnu en titel i bydeform – det er hans image at finde korte, velvalgte titelord, som kan lede os ind i hans verden, som også bliver vores. Brinkmann leverer os hovedbudskabet om, at begrænsningens kunst er en dyd, som har trange kår i vores grænseløse kultur.
Brinkmann skriver ”vi”, når han analyserer vores kultur. Et inddragende og besnærende ”vi”. Vi kan ikke undgå at blive forført i Brinkmanns univers, fordi han skriver et enkelt, ligetil og engageret sprog, som vidner om stor indsigt i fagområderne og ligeledes kræver en stor skriveerfaring. Selv om Brinkmann er en ung forsker, så er hans bog ”Gå glip” – lige som de andre i serien – præget af et fantastisk sprog, som er præget af overblik over stoffet, der muliggør denne enkelthed i sproget.
Brinkmann er en dygtig formidler – jeg oplevede ham i efteråret 17 på en konferencedag, hvor han leverede sit stof igen på en enkel og samtidig meget engageret facon, hvilket kun kan gøres, når man er meget velbevandret i sit stofområde. Brinkmann skriver selv i ”Gå Glip”, at ”evnen til at formidle enkelt og præcist ser ud til at vokse med erfaringen og indsigten”. Brinkmann formår til fulde at formilde vanskeligt stof på en enkel og forståelig måde. Det betyder, at han henvender sig bredt til mange mennesker, hvilket også hans popularitet bevidner.
Hvad er det Brinkmann vil formidle i sin velskrevne bog ”Gå Glip”?
Brinkmann tager det moderne menneske under kyndig og nænsom behandling, når han vil vise os, at det at gå glip af noget er et aktivt tilvalg – det er en kunst. I en verden med et hav af muligheder og valg argumenterer Brinkmann for, at vi bliver nødsaget til at leve med begrænsninger for at blive til frie mennesker. Et paradoks, ja.
Argumentationerne er bygget op gennem 5 overordnede og grundigt beskrevne argumenter, som er hentet fra henholdsvis det politiske, det eksistentielle, det etiske, det psykologiske og det æstetiske domæne.
Fælles for argumentationerne er, at de ønsker at afdække det moderne menneskes mulighed for at få et godt liv ved at kende udviklingen fra FOMO (fear of missing out) til JOMO (joy of missing out). Altså igen begrænsningens kunst som nøglen til glæde og frihed for mennesket.
Det er selvsagt ikke let for os at se en umiddelbar glæde i at gå glip af en hel masse, men Brinkmanns påstand, som han dygtigt argumenterer for, er, at både verden og vi mennesker har brug for at bevidstgøre os og erfare vores grundvilkår og vores mulige frihed, som vi kan opnå gennem struktur og fokusering på det enkle og vide, at ved at gøre det, så vælger vi aktivt at gå glip af meget, ja, men endnu bedre: Vi får mulighed for at holde fokus, opleve nærvær og nyde, så vi kan leve et liv uden f.eks. stress!
Se også relevant kursus: “Gå glip – med hvorfor og af hvad”
Brinkmann genbruger begrebet ”den hedoniske trædemølle” for at illustrere det moderne menneskes umættelighed – mere vil have mere. ”Så snart vi har opnået et eller andet efterstræbelsesværdigt, vænner vi os til det, og det mister hurtigt sin attråværdighed, hvorfor vi opfinder nye mål at stræbe efter i en evig jagt, der måske først slutter med døden”. Den hedoniske trædemølle er altså et billede på, at vi jager og jager, og tingene og relationerne tørrer i jagten ud for os. Kunne vi leve anderledes og have andre prioriteter med vores liv?
Ikke blot analyserer Brinkmann vores moderne livs udfordringer – han åbner også for tiltag, i bedste selvhjælpsstil! – for, hvad vi så kan gøre hver især og sammen. F.eks. nævner han menneskets behov for struktur i sit liv og kustodetanken som en ”legitim eksistentiel figur”, hvormed menes, at vi må have mod til at bevare noget, der er væsentligt, men som er truet af ”tidens kortsigtede disruptionstanker”.
Skoleverdenen
I forhold til skoleverdenen, som er mit professionsområde, så peger Brinkmann på, at vi bliver nødt til at genbesøge Folkeskolens formålsparagraf, som taler om etisk og demokratisk dannelse for eleverne i stedet for at jage på test og målinger. Måske kan dette forenes i et nyt paradigme?
Et nærmest afviklet begreb som solidaritet tager Brinkmann også ind i sine handleforslag, når han beskriver individets stilling i samfundet, når han spørger, om man kan opbygge større solidaritet og måske en ”villighed blandt de mest velstillede til at få mindre, end de ellers kunne have fået”. Solidaritetsbegrebet fremføres sammen med det moderne samfunds tendens til at gøre den enkelte ansvarlig for alt. Brinkmann anerkender således tilfældighedernes spil i det enkelte menneskes liv.
Tak, Brinkmann, for god læsning i bogen ”Gå Glip”, som fortjener genlæsning og drøftelse i fællesskab, så vi kan finde vores vej til det gode liv. Brinkmanns nyeste bog er – lige som de øvrige – et oplagt oplæg til drøftelse i diverse fora og fællesskaber, så bogens indhold kan få mulighed for at blive til en ny handlende frihed – f.eks. er der brug for fortolkninger og holdninger til de antydninger, som Brinkmann selv giver ud i det politiske.
Nødvendig, yderst velskrevet og relevant bog, hvor vi efterlades med eftertænksomhed!
Gå IKKE glip af Svend Brinkmann
Den 6. juni 2018 kan du møde Svend Brinkmann, når han teamer op med sociolog og lektor Rasmus Willig til en diskussion om det at “gå glip”. Det hele sker på Hotel Nyborg Strand. Læs mere om dagen her.