"Det er umuligt at være mønsterbryder i det her land" - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

“Det er umuligt at være mønsterbryder i det her land”

Vi har taget en snak med Jan Petersen, der har fundet vejen ud af misbrug og kriminalitet. I dag hjælper han andre unge med at finde vejen ud.

negative tanker

Mønsterbryder Jan Petersen har taget en læreruddannelse og i dag hjælper han de unge, som har det allersværest, alligevel ser mange ham først og fremmest som en tidligere kriminel og misbruger.

Jan Petersen, 45 år, er indehaver af Petersen Consult i Esbjerg – et firma med 18 ansatte, som arbejder døgnet rundt med at redde unge ud af deres misbrug og kriminalitet.

Se også relevant kursus I misbrugets fangarme

Alligevel føler han ofte, at det etablerede Danmark ser skævt til ham og er kritisk over for hans metoder. Han føler sig brændemærket af sin fortid.

Mønsterbryder og stigmatiseringer

Jeg er jo mønsterbryder, men det er umuligt at være mønsterbryder i det her land. Jeg har tjent mit fædreland og været af sted i to krige. Jeg har taget en læreruddannelse og arbejdet som SSP-medarbejder. Men det er ikke dét, man lægger mærke til ved mig i nogle kommuner. Det er derimod den her negative mystik, der er omkring mig, selv om det er 20 år siden jeg kom ud af misbrug og kriminalitet, og gennem 18 år har hjulpet brændte børn. Vi taler stigmatisering, så det klodser” siger Jan Petersen uden at lyde selvmedlidende.

Han skynder sig også at tilføje, at han er helt på det rene med, at hans udseende også spiller en rolle i den sammenhæng.

Det, han vender sig imod, er at blive slået i hartkorn med dem, som alene på baggrund af selvoplevede erfaringer mener sig i stand til at redde andre i samme situation. Den store forskel er, at han har taget en uddannelse.

Jeg går ikke bare ud og prædiker for unge mennesker. Faglighed er jo en vigtig faktor i at lave mønsterbrydning, og jeg vil gerne understrege, at alle, der er ansat hos mig, har en uddannelsesmæssig baggrund“, siger Jan Petersen.

Forskellige roller

Men det er også vigtigt for ham at have folk i sin stab, der har prøvet at være nede og skrabe bunden, fordi de har nogle særlige evner i den indledende fase, hvor den negative spiral skal brydes.

Når du skal have folk ud af banderne, og du sidder med en meget vred ung mand, så nytter det ikke noget, at du taler humanistisk til ham. Han er så vred og hader livet og alt og alle. Dér skal man være benhård og sige: “Prøv at høre her, mester. Du er jo ved at slå dig selv ihjel. Du er ved at fucke den op”. Det handler om sproget. Han skal kunne mærke, at han sidder over for én, der ved, hvad det vil sige at være ham. Det er ikke et sprog, man kan lære at tage til sig. Derfor har vi et akutteam, som er os, der har prøvet noget i livet. Det er os, der henter børnene hjem. Det tager to til fire uger, og når vi har lavet et fundament, så er de meget åbne. Noget senere i forløbet sætter jeg den søde pædagog ind”, fortæller Jan Petersen.

Vi skal ikke tale til misbrugeren

Selv om der er visse ting, man ikke kan lære, med mindre man selv har stået i situationen, mener han stadig, at han har en del at byde på, som andre pædagoger kan have gavn af.

Det øser han ud af både i forhold til sine ansatte og på kurser og foredrag.

Jeg forsøger at give andre en forståelse af det menneske, de skal møde. Hvordan det tænker, føler og handler. Ofte oplever jeg, at man taler til misbrugeren og ikke til den unge. Det er så vigtigt med måden vi taler på, måden vi stiller krav på, måden vi møder det her unge menneske på. Vi skal gå målrettet og direkte ind i mennesker og holde fast og være meget lyttende. Det kan man sagtens træne andre i, selv om de ikke har den baggrund, jeg har”, siger Jan Petersen.

 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere