Få mest ud af 'almindelige' pædagogiske redskaber med ernæring og motion - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Få mest ud af ‘almindelige’ pædagogiske redskaber med ernæring og motion

Få fokus på ernæring! For du kan få mere ud af dine pædagogiske redskaber, hvis man tager kosten og motionen med i det daglige arbejde.

Artikelbillede_600x450px_Umahro Cadogan

I det daglige pædagogiske arbejde med personer med indlærings, adfærds og udviklingsproblemer kan kost og motion, med fordel, tænkes sammen med de andre pædagogiske redskaber der anvendes. Man får nemlig meget mere ud af de almindelige redskaber, hvis man tager kosten og motionen med.

Kost og motion har en positiv indvirkning på en lang række psykiske og fysiske parametre, såsom indlæring, koncentration, energi, drive, motivation og mange flere.

Se også relevant kursus: Når kost og livsstilsændring ændrer liv

Umahro Cadogan, der er ernæringsekspert og adj. professor i ernæring og functional medicine, forklarer det således:

‘Hvis koncentrationen er bedre er det meget lettere at facilitere indlæring og hvis humøret er bedre, er det lettere at indgå en sociale relation med personer, hvor der ikke hele tiden er konflikter og kamp.

Nogle af de institutioner jeg har arbejdet med, har lagt mærke til at i starten hvor de får unge med indlærings, adfærds og udviklingsproblemer ind, hvis de (unge, red) vel at mærke ikke spiser sundt eller er i særlig god fysisk form, så er der ganske enkelt ikke kontakt. Det vil sige at alle de redskaber, der normalt bliver brugt, og alle de tiltag som de professionelle gerne vil bruge virker ikke, for de ikke komme igennem til barnet’

Få mest muligt ud af ‘almindelige’ pædagogiske redskaber med kost og motion

En del af løsningen på dette problem ligger i at få fjernet sløret ved at få stabiliseret blodsukkeret og få noget bevægelse ind i hverdagen, forklarer Umahro.

‘Når de får stabiliseret blodsukkeret hos de her børn og unge, og får noget godt mad i dem og når de begynder at bevæge sig med dem, så er det ligesom der bliver fjernet noget støj på linjen, eller et slør, og så virker alle de klassiske pædagogiske redskaber faktisk.’

Det drejer sig dermed om, i første omgang, at få løftet sløret for overhovedet at kunne nå ind til personen med de pædagogiske eller psykologiske redskaber der nu engang skal bruges. Det er alfa og omega.

Også personer der er medicineret har godt af at få motion og sund kost, for det viser sig nemlig at medicinen virker bedre på personer der er i god fysisk form.

‘Bliver der brugt medicin, så oplever man flere steder at så virker medicinen bedre, og man behøver ikke dosere ligeså aggressivt for at opnå en effekt. Og så giver det bare en højere grad af fysisk sundhed i det store hele.’

Se også relevant kursus: Når kost og livsstilsændring ændrer liv

Forebyggelse af følgevirkninger

Det er ikke kun i det daglige arbejde med personer med adfærds, udviklings og indlæringsproblemer at god sund kost og motion har vist sig at have god effekt. Hvis man kigger lidt ud i personernes fremtid, er der også følgevirkninger på deres problemer, der kan afhjælpes ved at indføre sunde kostvaner og motion i deres hverdag.

‘Et af de store problemer vi ved der er, når vi ser fremad, er også at der tit er en sammenhæng mellem usund kost og livsstil, hvis man har autisme, aspergers, turette eller lignende. Ikke at der er en 100% sammenhæng, men man ser det ofte. Og det giver jo problemer senere i livet med eksempelvis type2 diabetes, overvægt og hjerte/kar problemer. Ved at tage kosten med kan man også forebygge nogle af de problemer der kommer senere hen, og det er jo ret fantastisk.’ 

I videoen herover kan du selv se hvordan Umahro Cadogan forklarer undersøgelserne bag hans tanker og filosofi. 

Relevante arrangementer

Introduktion til Barnets Lov
Introduktionsmøde

Introduktion til Barnets Lov

Fyn, Jylland & Sjælland

Den 1. januar 2023 forventes det, at Barnets Lov træder i kraft. Er din kommune godt forberedt til at sikre, at barnet kan bruge sine rettigheder og blive reelt inddraget i egen sag?

Med Barnets Lov tillægges barnet flere processuelle rettigheder, og barnets mulighed for at spille en mere aktiv rolle i egen sag styrkes. Det stiller store krav til den kommunale forvaltning at sørge for, at barnet er så veloplyst om myndighedssagsbehandlerens/kommunens tanker og konklusioner.

Når du tilmelder dig et af introduktionsmøderne, modtager du gratis en digital lektion om Barnets Lov.

OBS: Der er et begrænset antal pladser pr. afholdelse.

Læs mere
Manipulerende adfærd
Kursus

Manipulerende adfærd

Jylland & Sjælland

Lær, hvordan du spotter og tackler psykologisk manipulation, når psykolog Anja Leavens deler ud af sin store viden og konkrete redskaber på denne kursusdag.

Du opnår bl.a.:

Indsigt i, hvordan du genkender og spotter manipulerende adfærd. Hvilke signaler, psykologiske mekanismer og handlemønstre skal du være opmærksom på? Viden om, hvad der kendetegner en manipulerende persons karakteristika og adfærd Indsigt i forskellige psykologiske taktikker, der ligger bag manipulerende adfærd, f.eks. gaslighting, projektion, løgne, trusler og psykologiske fordrejninger Viden om magt og afmagt i relationen. Hvad er der på ”spil” i relationen? Redskaber til, hvordan du håndterer manipulerende adfærd, herunder fokus på mestringsteknikker, grænsesætning, selvbeskyttelse og slitagepunkter
Læs mere
Støjfri ledelse med Bastian Overgaard
Kursus

Støjfri ledelse med Bastian Overgaard

Jylland & Sjælland

”Shh!” Netop stilhed er kernen i støjfri ledelse, hvor der luges ud i overflødig kommunikation, så arbejdsdagen giver plads til fordybelse og nærvær vha. strategisk facilitering af stilhed.

Lær om støjfri ledelse i selskab med ledelsesrådgiver Bastian Overgaard, der på dette kursus bidrager med:

Viden om, hvordan overflødig snak påvirker vores fokus, samarbejde og trivsel Redskaber til, hvordan du anvender stilhed som et stærkt ledelsesværktøj Inspiration til, hvordan du selv klarer ”stilhedens pres” Viden om, hvordan du undgår, at den psykologisk tryghed drukner i ”mig-tænkning”
Læs mere
Interoception – Den skjulte sans
Kursus

Interoception – Den skjulte sans

Jylland & Sjælland

Styrk dine borgeres evne til at mærke sig selv, når du med dette kursus lærer om interoception – dvs. evnen til at registrere egne kropslige fornemmelser.

Kurset belyser den interoceptive funktion, og hvordan ubalance i denne påvirker den fysiske og mentale sundhed. Du tager derfor bl.a. fra kurset med:

Viden om hjernen og det autonome nervesystem Kendskab til nervus vagus og dens forbindelse til vores interoceptive sans Viden om hjernetræthed og hjernepauser Træning i at styrke interoceptionen gennem sansemodulerende øvelser Træning i at facilitere selvregulering

Din underviser er ergoterapeut Charlotte Andersen.

Læs mere