Få mest ud af 'almindelige' pædagogiske redskaber med ernæring og motion - Seminarer

Havnegade 90, 5000 Odense C • Tlf: 66 15 90 43

Personlig udvikling
Artikel

Få mest ud af ‘almindelige’ pædagogiske redskaber med ernæring og motion

Få fokus på ernæring! For du kan få mere ud af dine pædagogiske redskaber, hvis man tager kosten og motionen med i det daglige arbejde.

Artikelbillede_600x450px_Umahro Cadogan

I det daglige pædagogiske arbejde med personer med indlærings, adfærds og udviklingsproblemer kan kost og motion, med fordel, tænkes sammen med de andre pædagogiske redskaber der anvendes. Man får nemlig meget mere ud af de almindelige redskaber, hvis man tager kosten og motionen med.

Kost og motion har en positiv indvirkning på en lang række psykiske og fysiske parametre, såsom indlæring, koncentration, energi, drive, motivation og mange flere.

Se også relevant kursus: Når kost og livsstilsændring ændrer liv

Umahro Cadogan, der er ernæringsekspert og adj. professor i ernæring og functional medicine, forklarer det således:

‘Hvis koncentrationen er bedre er det meget lettere at facilitere indlæring og hvis humøret er bedre, er det lettere at indgå en sociale relation med personer, hvor der ikke hele tiden er konflikter og kamp.

Nogle af de institutioner jeg har arbejdet med, har lagt mærke til at i starten hvor de får unge med indlærings, adfærds og udviklingsproblemer ind, hvis de (unge, red) vel at mærke ikke spiser sundt eller er i særlig god fysisk form, så er der ganske enkelt ikke kontakt. Det vil sige at alle de redskaber, der normalt bliver brugt, og alle de tiltag som de professionelle gerne vil bruge virker ikke, for de ikke komme igennem til barnet’

Få mest muligt ud af ‘almindelige’ pædagogiske redskaber med kost og motion

En del af løsningen på dette problem ligger i at få fjernet sløret ved at få stabiliseret blodsukkeret og få noget bevægelse ind i hverdagen, forklarer Umahro.

‘Når de får stabiliseret blodsukkeret hos de her børn og unge, og får noget godt mad i dem og når de begynder at bevæge sig med dem, så er det ligesom der bliver fjernet noget støj på linjen, eller et slør, og så virker alle de klassiske pædagogiske redskaber faktisk.’

Det drejer sig dermed om, i første omgang, at få løftet sløret for overhovedet at kunne nå ind til personen med de pædagogiske eller psykologiske redskaber der nu engang skal bruges. Det er alfa og omega.

Også personer der er medicineret har godt af at få motion og sund kost, for det viser sig nemlig at medicinen virker bedre på personer der er i god fysisk form.

‘Bliver der brugt medicin, så oplever man flere steder at så virker medicinen bedre, og man behøver ikke dosere ligeså aggressivt for at opnå en effekt. Og så giver det bare en højere grad af fysisk sundhed i det store hele.’

Se også relevant kursus: Når kost og livsstilsændring ændrer liv

Forebyggelse af følgevirkninger

Det er ikke kun i det daglige arbejde med personer med adfærds, udviklings og indlæringsproblemer at god sund kost og motion har vist sig at have god effekt. Hvis man kigger lidt ud i personernes fremtid, er der også følgevirkninger på deres problemer, der kan afhjælpes ved at indføre sunde kostvaner og motion i deres hverdag.

‘Et af de store problemer vi ved der er, når vi ser fremad, er også at der tit er en sammenhæng mellem usund kost og livsstil, hvis man har autisme, aspergers, turette eller lignende. Ikke at der er en 100% sammenhæng, men man ser det ofte. Og det giver jo problemer senere i livet med eksempelvis type2 diabetes, overvægt og hjerte/kar problemer. Ved at tage kosten med kan man også forebygge nogle af de problemer der kommer senere hen, og det er jo ret fantastisk.’ 

I videoen herover kan du selv se hvordan Umahro Cadogan forklarer undersøgelserne bag hans tanker og filosofi.