Få styr på din kommunikationsstrategi - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Få styr på din kommunikationsstrategi

Et enkelt værktøj, der kan hjælpe dig med at skabe overblik over, hvem der kommunikerer til hvem med hvilke formål. Få det her!

Artikelbillede_600x450px_Vaerktojskasse

I artiklen Ledelseskommunikationens værktøjskasse: de 7 elementer introducerede jeg Ledelseskommunikationens værktøjskasse. Du kan downloade værktøjet på Samfundslitteraturs hjemmeside. I denne artikel vil vi bruge det samme værktøj til at udarbejde en kommunikationsstrategi.

Hvad er en kommunikationsstrategi?

En kommunikationsstrategi er et overblik over, hvordan en topleder, mellemleder, projektleder eller en afdeling kommunikerer internt og eksternt i en organisation. De interne interessenter kunne være medarbejdere, andre afdelinger eller topledelsen, hvorimod eksterne interessenter strækker sig fra kunder til leverandører og det omgivende samfund.

Se også relevant kursus: Professionelle samtaler, der fremmer læring, mening og værdi

Hvorfor en kommunikationsstrategi?

Der er mindst tre gode grunde til at have en kommunikationsstrategi:

  • Overblik
  • Transparens
  • Forudsigelighed

Hvis vi tager overblikket først, så giver en kommunikationsstrategi dig et godt overblik over, hvem du kommunikerer med både inden for og uden for organisationen. Hermed bliver du bedre i stand til at holde styr på, om du nu når rundt til alle de interessenter, der har interesse for eller andel i dit arbejde. Samtidig kan du overveje, om der er flere interessenter, der burde tilføjes, eller om nogle burde sløjfes, da de ikke er så relevante at kommunikere med længere.

I forhold til transparens giver kommunikationsstrategien dig mulighed for at diskutere din kommunikation med de forskellige interessenter. Her kunne du eventuelt på næste medarbejdermøde eller projektmøde vise dine medarbejdere/kollegaer din kommunikationsstrategi og bede om deres input til, hvorvidt kommunikationens er tilstrækkelig, eller om der er behov for tilpasninger. Spørgsmål såsom ”Har vi for mange møder?”, ”Skal vi mødes oftere?” eller ”Skal vi mødes fysisk/virtuelt?” kan skabe god dialog.

Med hensyn til forudsigelighed kan det være en stor hjælp for dine interessenter at vide, hvornår og i hvilke anledninger, du kommunikerer. Ved at supplere kommunikationsstrategien med et årshjul, kan din organisation se, at der er en strategi bag din kommunikation. Dermed kan dine medarbejdere eller kollegaer forberede sig på, at modtage budskaber fra dig eksempelvis hvert kvartal eller i forbindelse med resultater fra interne undersøgelser såsom medarbejdertilfredshedsmålinger osv.

Et eksempel på en kommunikationsstrategi

Eksemplet nedenfor er et overblik over strategien for topledelsens in­terne kommunikation i 2015 til omkring 4.000 medarbejdere overalt i verden i forretningsområdet Danfoss Power Electronics:

Tryk for stor version

(Lundholt og Uldall, 2018: 129)

Som oversigten viser har topledelsen forskellige målgrupper, som de kommunikerer med af forskellige formål, via forskellige kanaler og i forskellige intervaller. Lad os gennemgå elementerne én for én.

De 7 elementer

  1. Målgruppe. Først defineres målgrupperne. Det kan være alle medarbejdere, en gruppe medarbejdere, kolleger i lederteamet, topledelsen, andre lederteams eller projektgrupper, for blot at nævne et par eksempler.
  2. Formål. Dernæst skal lederen overveje, hvorfor han vil kommunikere. Formål kunne være at holde engagementet højt blandt medarbejderne, at involvere en gruppe af medarbejdere, andre lederteams eller projektgrupper eller at holde topledelsen informeret om afdelingens resultater. Der kan være mange formål.
  3. Her skal lederen overveje, hvilken type budskab han vil formidle til målgrupperne. For eksempel status på resultater, større projekter eller en uformel snak om mål og opgaver.
  4. Forventede reaktioner. I sagens natur kan lederen ikke i strategien tage højde for forventede reaktioner, da det afhænger af indholdet af de enkelte budskaber. Derfor skal lederen først overveje forventede reaktioner, når han forbereder sig på de enkelte kommunikationsopgaver.
  5. Valg af kommunikationskanal afhænger af formålet med kommunikationen. Når det er information, er e-mails eller et opslag på intranet en effektiv kanal. Når lederen ønsker dialog med målgrupperne eller at involvere dem, så skal lederen anvende andre kanaler, der fremmer dialogen, som for eksempel møder enten ansigt-til-ansigt eller online.
  6. Her planlægger lederen, hvor ofte han vil kommunikere.
  7. Her skal lederen beslutte, hvem der har ansvaret for at kommunikere. Er det udelukkende ham selv eller er det hele hans lederteam?

Når man har udarbejdet sin kommunikationsstrategi kan det være nyttigt at gennemgå den med målgrupperne for at afstemme forventningerne og således sikre, at ledelseskommunikationen er målrettet og relevant for målgrupperne.

Se også relevant kursus: Professionelle samtaler, der fremmer læring, mening og værdi

I næste artikel i serien vil jeg med udgangspunkt i bogen Ledelseskommunikation beskrive hvorledes kommunikationsmiljøet er afgørende for at lykkes med ledelseskommunikation.

Uddrag fra bogens omslag:

”Bogen præsenterer en nuanceret kommunikationsforståelse og en række praktiske værktøjer, som giver at godt fundament for at navigere i kompleksiteten.” – Inger Bøgh, ejer og partner, Human Business

Læs 3. og sidste del af artikel serien “Kommunikationsmiljø – en forudsætning for god ledelseskommunikation” her! 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere