Hvad er afgørende for trivslen hos børn og unge med handicap? - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Hvad er afgørende for trivslen hos børn og unge med handicap?

Seminarer.dk har interviewet Pia Toft Jepsen i forhold til trivslen hos børn og unge med handicap - hvad kræver det set i et ledelsesperspektiv?

konflikthåndtering børn

Seminarer.dk har talt med Pia Toft Jepsen i forhold til trivslen hos børn og unge med handicap  – hvad kræver det set i et ledelsesperspektiv? Det er ikke grundlæggende anderledes end på almenområdet. Vi har selvfølgelig at gøre med dysfunktionelle familier i og med familierne har børn med særlige behov.  Derfor er vi i Thisted Kommune særlig opmærksomme på hele familiens trivsel. Vi støtter op om børnene, forældrene og ikke mindst søskende.

Hvilke særlige tilbud har I i Thisted Kommune i forhold til forebyggelse af trivsel hos børn og unge med handicap?

Vi kan forebygge, at familien ikke smuldrer og lave aflastningstilbud, så forældre og søskende kan få plads. Vi bevilliger tabt arbejdsfortjeneste og afholder kurser omkring specifikke diagnoser.

Vi har eksempelvis rådgivende samtaler til familien, og derefter tilknyttes familien én sagsbehandler. Derudover har vi opfølgning på aflastning

Vi har specialtilbud på daginsinstitutions- og skoletidbudsomnrådet, så børnene eksempelvis ikke behøver et skift fra vuggestue til børnehave. I Thisted Kommune er vores børn tilknyttet en fysioterapeut, der kommer ud på daginstitutionerne, skolerne og i hjemmet, således vi ikke skal hive børnene ud af deres trygge rammer.

Hvad stiller god trivsel hos børn og unge af krav til medarbejderne og til ledelsen?

Medarbejderne skal være professionelle. De skal have kendskab til – og kunne rumme børn med specielle behov. Eksempelvis skal de kunne give omsorg og se livskvaliteten for det enkelte barn og se det enkelte barns udviklingsmuligheder.

Som leder skal man kunne lede højt specialiserede medarbejdere og selv have en faglighed inden for området. Derudover skal man være fantastisk til at samarbejde og være rummelig, da vi arbejder med forældre i krise.

Hvad stiller god trivsel af krav til det faglige samarbejde og forældresamarbejdet?

Forældresamarbejdet kræver en vis omstillingsparathed af fagpersonalet, da vi skal kunne rumme forældrenes frustration, når deres barn pludselig bliver dårlig.

Vi arbejder i et bredt spektrum af faglighed, og det er enormt vigtigt, at vi i samarbejdet mellem myndighed og udførerdelen har det samme mål. Vi skal ikke stille ´underkrav´ eller ´overkrav´. Vi er afhængige af forældrenes beskrivelse af barnet, og som fagpersoner skal vi være skarpe på hvilke krav, vi skal stille til barnet. Dette kræver også et tæt samarbejde mellem ergo -fysioterapeuter, myndighed, sygehuse og udførerdelen.   

Citat: Pia Toft Jepsen

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere