Kommunikationsmiljø – en forudsætning for god ledelseskommunikation
Alle nyheder
Artikel

Kommunikationsmiljø – en forudsætning for god ledelseskommunikation

Spørgsmålet er, hvordan vi får skabt et mere åbent kommunikationsmiljø? Svaret skal først og fremmest findes ved at tage temperaturen i organisationen.

Af Marianne Wolff Lundholt

Ph.d., cand.mag. og Institutleder ved Institut for Design og Kommunikation, SDU

kommunikationsmiljø

Som kommunikationsforsker ser jeg et kæmpe potentiale for organisationer i forhold til at arbejde med ledelseskommunikationen og ens kommunikationsmiljø. Forskningen viser tydeligt, at god kommunikation giver mulighed for både at forbedre medarbejdertilfredsheden blandt medarbejderne og samtidig skabe en sundere forretning med øget bundlinje.

Se også uddannelse i neuroaffektiv ledelse 

Ledelseskommunikationens 10 paradokser

Men spørgsmålet er, om vi rent faktisk formår at høste det store potentiale? Med et hurtigt blik på organisationers største kommunikationsudfordringer i dag, står det klart, at det er de samme problemstillinger, der er på agendaen i dag, som dem, der var på agendaen mange år tilbage. Dette til trods for et ændret medielandskab med bedre muligheder for social interaktion. I bogen Ledelseskommunikation opstiller jeg sammen med min medforfatter Anette Uldall 10 tilbagevendende paradokser inden for ledelseskommunikation:

  1. At invitere til feedback, MEN aldrig få respons.
  2. At få feedback, MEN ikke have tid til at gå i dialog.
  3. At have kommunikeret budskabet, MEN ikke opnået den ønskede effekt hos målgruppen.
  4. At kende sine målgrupper, MEN alligevel blive overrasket over deres reaktioner.
  5. At have begrænset tid til at kommunikere, MEN bruge megen tid på e-mails.
  6. At argumentere ved hjælp af facts, MEN blot opnå forståelse frem for engagement.
  7. At have kontrol over budskabet, MEN være ude af stand til at slippe kontrollen og lytte i dialogen med medarbejderne.
  8. At vurdere, at kommunikationen er relevant, MEN for hvem?
  9. At kommunikere i en verden af kommunikationsstøj, MEN ikke bare “råbe højere”.
  10. At skulle kommunikere topledelsens budskab, MEN ikke være overbevist om, at det giver mening.

Spørgsmålet er hvordan vi får vendt skuden, så vi ikke længere sidder fast i de samme problemstillinger gang på gang? Det er min erfaring, at en del af problemet handler om, at vi betragter kommunikationsopgaven som en opgave, der kan løses ved hjælp af de rigtige værktøjer. Det kunne være at introducere nye kommunikationskanaler, nye mødeformer eller øge mængden af kommunikation. Forskningen viser dog, at en afgørende forudsætning for at lykkes med kommunikation handler om, hvorvidt kommunikationsmiljøet er åbent eller lukket.

Kommunikationsmiljø: lukket eller åbent?

Et åbent kommunikationsmiljø er præget af, at man som medarbejder i organisationen føler sig tryg nok til at give feedback opadtil i organisationen, hvis man eksempelvis ikke er enig i beslutninger, eller er vidne til handlinger, der kan skade organisationen, ledelse eller kollegaer. Et lukket kommunikationsmiljø er derimod kendetegnet ved, at medarbejdere afholder sig fra at give udtryk for deres holdninger til ledelsens beslutninger, om de er enige eller ej. Samtidig skal der meget til før medarbejderne indberetter uetisk adfærd eller træffer andre former for uhensigtsmæssige beslutninger. I forskningslitteraturen anvender vi begrebet ”organizational silence” – eller organisatorisk stilhed – til at beskrive denne problemstilling.

Organisatorisk stilhed

Med begrebet organisatorisk stilhed kan vi blive skarpere på væsentlige årsager til, at mange organisationer ikke formår at skabe et åbent kommunikationsmiljø. Teorierne bag begrebet afdækker nemlig medarbejderes bagvedliggende motiver i forhold til at forblive tavse. Samtidig giver begrebet også en forklaring på, hvorfor ledere ikke kommer i mål med at skabe en åben dialog med deres medarbejdere. Forskningen viser nemlig, at både ledere og medarbejdere har hver deres motiver for at forblive tavse.

Forskningen viser, at ledere ubevidst praktiserer en adfærd, der afspejler en holdning til, at ledelsen ved bedre, at medarbejderne er utroværdige eller at medarbejderne ikke har til hensigt at tjene organisationens bedste. Et vigtigt motiv for at undgå feedback kan være, at det kan virke truende på lederens legitimitet og troværdighed at blive udfordret af medarbejdere, der er placeret længere nede i organisationens hierarki. Sådanne motiver kan være bagvedliggende årsag til, at lederen enten ignorerer kritisk input eller eksempelvis afviser det som ukorrekt.

En sådan ledelsesmæssig adfærd opfanges af medarbejderne, som får en fornemmelse af, at deres input ikke er værdsat af ledelsen, og derfor afholder sig fra at sige deres ærlige mening. Samtidig frygter medarbejderen for konsekvenserne af at være ”for åbenmundet”. I en organisation præget af et lukket kommunikationsmiljø har jeg flere gange hørt medarbejdere fortælle om, hvilke alvorlige konsekvenser det havde for en anden kollega, der gav sin mening til kende.

Se også uddannelse i neuroaffektiv ledelse 

Et mere åben kommunikationsmiljø?

Spørgsmålet er, hvordan vi får skabt et mere åbent kommunikationsmiljø? En del af svaret skal først og fremmest findes ved at tage temperaturen i egen organisation. Er der tale om et åbent eller lukket kommunikationsmiljø i organisationen? Her har jeg gode erfaringer med at bede medarbejderne forholde sig til spørgsmål, der helt konkret afspejler væsentlige parametre, der er afgørende for hvorvidt, der er tale om et åbent eller lukket miljø. Her er nogle eksempler til inspiration:

  • Kan du problemfrit give udtryk for uenighed angående afdelingsrelaterede problemstillinger over for din chef?
  • Har du tilstrækkeligt med muligheder for at give feedback til din chef?
  • Hvis du giver udtryk for uenighed angående organisationsrelaterede problemstillinger, risikerer du så, at det medfører negative konsekvenser?

Når man har en idé om, hvordan kommunikationsmiljøet er i den pågældende organisation, kan man begynde at identificere initiativer, der kan understøtte en udvikling mod et sundere kommunikationsmiljø. Da topledelsen og den nærmeste leder spiller en afgørende rolle, kunne disse forskellige ledelseslag tage initiativ til nye mødeformer, hvor feedback fra medarbejdere værdsættes og belønnes.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere