Lærere skal rustes til at håndtere psykisk lidelse blandt børn og unge - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Lærere skal rustes til at håndtere psykisk lidelse blandt børn og unge

Per Hove Thomsen mener at lærerne i vores folkeskole skal rustes til at tale om, forstå og håndtere psykisk lidelse blandt børn og unge. 

Inklusion
af Per Hove Thomsen

Mange lærere har svært ved at tale om psykisk sygdom med eleverne. I en spørgeskemaundersøgelse, som Psykiatrifonden har udført blandt lærere, svarer hver anden, at de kun i nogen grad føler sig klædt på til at tale med deres elever om psykisk sårbarhed og sygdom. Undersøgelser viser, at to til fire elever i hver klasse har psykisk sygdom inde på livet, enten selv har en psykisk lidelse eller har det i familien.

Læs artiklen her på folkeskolen.dk – klik her! 

Denne undersøgelse tyder på, at de fleste lærere bør blive bedre rustet til at tale om, forstå og håndtere psykisk lidelse blandt børn og unge. Psykisk sygdom hos forældrene påvirker i høj grad børnene. Det er derfor vigtigt at turde tage tabubelagte emner op. Kun i en dialog med børnene kan lærerne finde ud af i hvilken grad børnene er påvirket og bedst kan støttes.

Psykisk lidelse optræder ikke kun hos børnenes forældre, men også hos børn selv. Mange undersøgelser viser, at angst og depression er hyppige fænomener hos børn i skolealderen. Angsten kan udtrykke sig på mange måder og bliver der ikke sat ind over for den, kommer den ofte til at fylde mere og mere og påvirke barnets faglige og sociale funktion. Barnet kan trække sig fra sociale aktiviteter, få en større og større modstand mod at komme i skole og i det hele taget i tiltagende grad isolere sig fra andre. Bliver der ikke sat ind over for børn med angst og depression, kan det forfølge dem i mange år fremover og hos nogen endda resultere i kroniske angstlidelser, som plager dem gennem hele voksenlivet.

Der findes nu effektive behandlingsformer til såvel angst som depression hos børn og unge. En forudsætning for at kunne tilbyde børnene dette er dog at de bliver fundet! De færreste børn med angst og depression henvender sig selv og fortæller åbent om deres problemer, det er langt mere almindeligt, at de putter med deres symptomer, og at de er flove over at berette om dem over for andre.

Se også relevant uddannelse: AKT-/Inklusionsvejleder uddannelse. 

Relevante arrangementer

Når traumer sætter sig i kroppen
Kursus

Når traumer sætter sig i kroppen

Jylland & Sjælland

Opnå en større forståelse for kroppens reaktioner på traumer, så du kan være med til at styrke trivslen for børn, unge og voksne med traumer. Det sker på denne kursusdag, der tager afsæt i den psykosomatiske traumemodel.

Din underviser er speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Gitte Retbøll, og hun sørger for, at du får:

Indsigt i, hvordan du kan tale om traumer og et indblik i, hvordan traumer opstår i barndommen og følger mennesker op igennem livet  Indsigt i, hvorfor det er vigtigt at spørge “Hvad er der sket dig”, når du møder en person med et traume  Indsigt i, hvordan kroppen reagerer på traumer, f.eks. barndomstraumer  Viden om, hvordan traumer sætter sig i kroppen som eksempelvis smerter eller ubehag  Viden om, hvordan smerterne forløses, når traumet behandles 

 

Læs mere
DLD – en overset sproglig udviklingsforstyrrelse
Kursus

DLD – en overset sproglig udviklingsforstyrrelse

Jylland & Sjælland

Det anslås, at 7-8% af alle børn har Developmental Language Disorder (DLD), udviklingsmæssig sprogforstyrrelse. Der er dog tale om et skjult handicap, som ofte er svært at opdage. Tag derfor med på denne temadag, som giver dig kompetencer til at spotte og hjælpe børn og unge med DLD. Mere konkret får du:

Viden om generel og forsinket sprogudvikling hos børn Konkret og håndgribelig viden om DLD Redskaber til at spotte de børn, som har brug for hjælp En lang række konkrete og praksisnære tips til, hvordan du kan hjælpe børn med DLD Gode tips til at finde yderligere viden om DLD

Underviser på dagen er ph.d. og audiologopæd Trine Printz.

Læs mere
Traumer og deres effekt på borgere og fagprofessionelle
Kursus

Traumer og deres effekt på borgere og fagprofessionelle

Jylland & Sjælland

Jo mere du ved og forstår om traumer, des bedre kan du gøre en vedvarende forskel for dine borgere og samtidig passe på dig selv i relationen. Kom derfor med på disse temadage i selskab med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, samt Camilla Bechsgaard, cand.psyk. og VISO-specialist.

Ved at tilmelde dig får du to temadage, hhv. en teoridag og en praksisdag, og efter dagene har du:

Opnået en teoretisk forståelse for sammenhængen mellem traumer og udviklingen af bl.a. hjernen, personlighed, sindslidelser, misbrug og spiseforstyrrelser Fået kendskab til ICD-11’s diagnoser af PTSD og kompleks PTSD og kan anvende analyseredskaber til at skabe overblik over borgernes liv og yde støtte Fået indblik i, hvordan du kan være med til at skabe optimale betingelser for en hverdag, som hjælper til at forstå traumernes effekt på nutiden og mindsker effekterne af borgernes traumehåndtering
Læs mere
Skab RO hos borgere med psykiske lidelser
Kursus

Skab RO hos borgere med psykiske lidelser

Jylland & Sjælland

Kom med på dette kursus og få en praksisnær introduktion til træningsmetoden RO-lates, som genskaber kontakten til kroppen.

Når du deltager på kurset, opnår du:

Viden om sammenhængen mellem krop og sind Konkrete redskaber til, hvordan du arbejder ud fra metodens principper Mulighed for at afprøve metoden i praksis

Få mere at vide på siden herunder.

Læs mere