Ledelsesstafet - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Ledelsesstafet

  Bundlinjen: Vi skal skabe værdi for borgeren Governance: Der skal vægt på tillid, netværk, samarbejde, ledelse på tværs, mobilisering af resurser og aktivt medborgerskab frem for Management (Importen af ledelsesstrategier fra det private) og frem for Administration (Det gamle bureaukrati) – som jo igen var en stor forbedring i sin tid! Styring efter værdier: […]

Ledelsesstafet
 

Bundlinjen: Vi skal skabe værdi for borgeren

Governance: Der skal vægt på tillid, netværk, samarbejde, ledelse på tværs, mobilisering af resurser og aktivt medborgerskab frem for Management (Importen af ledelsesstrategier fra det private) og frem for Administration (Det gamle bureaukrati) – som jo igen var en stor forbedring i sin tid!

Styring efter værdier: Styring efter værdier er ikke uden betydning, selv om det mere handler om, at ledere udstråler værdier, end det handler om plakater med værdier. Hvis plakaterne skal virke, skal de udstråles i ledernes adfærd.

Ledelsesstil: Transformativ ledelsesstil med et twist af noget direktivt.

Lav magtdistance: Det er et kendetegn ved Nordeuropa, men jeg lægger eksplicit meget vægt på det.

Engagement:  Medarbejdernes commitment er afgørende – vi skal arbejde for at en affektiv commitment er den dominerende, mens der må være elementer af både continuance commitment og normativ commitment. Hvordan skaber vi det – gennem en transformativ ledelsesstil, der betyder medarbejder-involvering – en relativt flad ledelsesstruktur, tillid mellem ledere og medarbejdere, troværdighed, ordholdenhed, gennemsigtighed.

Nul-fejls-kultur: Vi skal ikke stræbe efter at være fejlfri – lederne må gå foran med at snakke om de fejl, som de begår, for at der skabes en tillidsfuld kultur, hvor fejl kommer frem i lyset – ellers kommer der ikke læring.

Uenighedskultur: Vi skal turde være fagligt uenige – og samtidigt arbejde for, at den skal kunne være direkte og kontant, uden at den bliver personlig. Uenighed skal medvirke til at sikre os, at der er faglig udvikling, og den kan sikre os mod store fejl.

Brugerresponsivitet: Vi skal have brugere (borgere) til at fodre tilbage til ledelsen – det kan ske på mange måder – og lederne skal tillægge brugernes oplevelser betydning. 


Missede du en tidligere staffet? Find dem alle i vores arkiv lige her!

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere