Mindfulness: Guidet åndedrætsmeditation - Seminarer
Personlig udvikling
Artikel

Mindfulness: Guidet åndedrætsmeditation

Her får du en meditationsøvelse fra psykolog og Mindfulness-instruktør, Anne Dorthe Hasholt.

mindfulness
Har der været meget fart på i den seneste tid, eller har du blot lyst til at forkæle dig selv med lidt egenomsorg? Så har vi en mindfulness-øvelse til dig, som du finder nederst i artiklen.

Selvom sindet er en ganske abstrakt størrelse, er der helt konkret forskning om virkningen af mindfulness på netop vores sind. Denne forskning viser bl.a., at du – gennem regelmæssig udførelse af mindfulness-øvelser – eksempelvis kan forbedre din hukommelse, koncentration, indlæringsevne, søvn og dit humør. I de senere år har forskere også fundet, at sådanne regelmæssige øvelser kan have en meget gavnlig effekt på personer med angst eller depression.

Øvelsen med åndedrætsmeditation herunder er lavet af psykolog og mindfulness-instruktør, Anne Dorthe Hasholt. Meditationsøvelsen tager ca. 15 minutter og har fokus på åndedrættet og tilstedeværelsen i nuet. Hvis du er interesseret i en lidt kortere øvelse, kan du finde den her.

Du kan møde Anne Dorthe Hasholt, når hun underviser på vores roste kognitivbaserede Mindfulness-uddannelse. På uddannelsen tager hun afsæt i kognitiv adfærdsterapi, så du får en forståelse for, hvilke processer i hjernen, mindfulness påvirker. Desuden sørger hun for at give dig en lang række træning og øvelser, så du får mindfulness helt ind under huden til gavn for dig selv og/eller de mennesker, du arbejder med.

Rigtig god fornøjelse med mediationsøvelsen!