Når cykelhjelm ikke er nok - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Når cykelhjelm ikke er nok

Når cykelhjelm ikke er nok: Et projekt hvis formål er at fremme trivsel hos de børn og unge, som er pårørende til et nært familiemedlem med psykisk sygdom

Når cykelhjelm ikke er nok
Når cykelhjelm ikke er nok.

Når cykelhjelm ikke er nok var et projekt under “Puljen til fremme af samarbejder mellem kommuner og frivillige organisationer’’ og et partnerskab mellem SIND Pårørenderådgivning og Aarhus, Viborg, Herning og Skive Kommuner i perioden 2015-2017. Projektet havde til formål at fremme trivsel hos de børn og unge, som er pårørende til et nært familiemedlem, der har en psykisk sygdom. Desuden var der i projektet fokus på oplysning til elever i folkeskolerne og de fagprofessionelle frontmedarbejdere, som møder børnene i dagligdagen.

I et interview med projektlederen Joan Stæhr fra SIND Pårørenderådgivning, har vi spurgt til erfaringerne omkring partnerskab med kommunerne samt status ved projektets afslutning.

Hvordan fungerede partnerskabet mellem SIND Pårørenderådgivning og kommunerne?

En af de indledende overvejelser var, om der skulle etableres et samarbejde eller et partnerskab mellem SIND Pårørenderådgivning og kommunerne. Sidstnævnte model blev valgt med henblik på, at viden også efterfølgende skulle være forankret kommunerne. Det gav også samtidig to forskellige indgange til et rådgivningsforløb for de børn og unge, der havde behov for det.

Der blev nedsat en styregruppe, som bestod af ledelsen fra SIND Pårørenderådgivning, en repræsentant for de frivillige og ledere i de forvaltninger, hvor indsatsen var forankret. Ledernes deltagelse medvirkede blandt andet til, at de kommunale medarbejdere, der var i kontakt med målgruppen, fik kendskab til indsatsen, så der var flere platforme at præsentere indsatsen på.

I projektperioden blev der løbende afholdt sparringsmøder for fagkoordinatorerne samt arbejdsmøder for de ansatte og frivillige.

Joan Stæhr fortæller, at partnerskabet har været velfungerende, og der alene er foretaget mindre justeringer i forhold til de konkrete aktiviteter i projektet. Som eksempel herpå blev det undervejs gjort obligatorisk, at den første samtale i rådgivningsforløbene var en forældresamtale, efter at Rambølls forskningsafdækning af risiko- og beskyttelsesfaktor understregede vigtigheden af forældreinddragelse i indsatsen.

Pårørenderådgivning

SIND pårørenderådgivning havde på baggrund af deres eksisterende arbejde en forventning om hvilke børn og unge, der kunne profitere af indsatsen. Den viden blev dog først klart defineret og beskrevet i forbindelse med projektet. Erfaringerne herfra indikerer da også, at målgruppeafgrænsningen var passende i forhold til indsatsens omfang og form.

På forhånd forventede man, at der gennemsnitligt var behov for 4 samtaler, men det viste sig dog, at behovet var større, og at mange børn og unge havde behov for de 8 samtaler, som var den øvre grænse.

Samlet set viste både projektets indsatser og organiseringen sig altså at fungere rigtig godt, og man indfriede således i høj grad de ønsker og forventninger, der var til projektet inden for perioden.

Den valgte organisering i projektet havde mange fordele, men betød dog også, at den viden man opnåede i kommunerne alene lå hos en enkelt medarbejder. På trods af sparring og erfaringsudveksling på møderne mellem fagkoordinatorerne, har den faglige sparring naturligvis ikke haft samme omfang, som det var muligt, hvis fagkoordinatorerne var ansat i samme organisation.

Hvad er håbet for den fremtidige indsats?

Efter projektets afslutning melder spørgsmålet sig: hvad nu?

Joan Stæhr beretter, at projektet desværre ikke er forankret i kommunerne i det omfang, som man havde håbet på. På trods af styregruppens fokus på implementering, var det i kommunerne ikke muligt at prioritere denne indsats i forhold til andre kerneopgaver efter projektperioden.

Men bør indsatsen for de pårørende børn og unge etableres i kommunerne?

Efter overvejelse vurderer Joan Stæhr, at så længe der er et tilbud til den gruppe af børn og unge, er det mindre afgørende, hvor tilbuddet er placeret. Det væsentligste er, at der er den fornødne viden om denne målgruppe, og for nogle familier er det måske også lettere at henvende sig til en forening i stedet for kommunen, fortsætter hun.

Efter projektets afslutning har SIND pårørenderådgivning oplevet en stigning i henvendelser fra familier. Det største antal henvendelser kommer fra familier i Aarhus Kommune, hvor foreningen også er placeret.

Hvad er så ønsket for den fremtidige indsats for denne gruppe af børn og unge?

Joan Stæhrs ønsker er, at der med tiden etableres en aftale mellem kommuner og SIND Pårørenderådgivning om en form for bestiller-udfører model på området, hvor kommunerne har mulighed for at visitere børn, unge og familier til samtaler hos SIND Pårørenderådgivning.

Projektet har tydeliggjort, at indsatsen for disse børn og unge nytter. Samtidig har man opnået større viden omkring, hvad det er for nogle mekanismer, der er virkningsfulde, og hvilken indsats der er behov for herunder vigtigheden af forældreinddragelsen og indsatsen omfang.

Det er fortsat vigtigt med fokus på oplysning og aftabuisering af psykisk sygdom. Derfor er SIND Pårørenderådgivning i gang med at udarbejde undervisningsmateriale til folkeskolerne. Materialet forventes færdigt i november 2018.

Man kan læse mere om projektets metoder og resultater på www.psykelhjelm.dk

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere