Refleksioner over Ledelseskommissionens anbefalinger - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Refleksioner over Ledelseskommissionens anbefalinger

Læs vores refleksioner over Ledelseskommissionens anbefalinger ved Folkemødet 2018. Læs bl.a. hvad Lotte Bøgh Andersen mener er god ledelse.

mentalisering

Refleksioner over Ledelseskommissionens anbefalinger på Folkemødet 2018

Fik du ikke læst ‘Opfølgning på Ledelseskommissionens anbefalinger’? Læs den her! 

Udfordringer

Ledelseskommissionen er optaget af, at vi har fået et alt for indskrænket ledelsesrum og et for stort gab på ledelsesgangene. Vi skal blive endnu bedre til at skabe sammenhænge i ledelseskæden. Vi har brug for at udvide ledelsesrummet, således at vi får mere tid til at lede opad og lede vores medarbejdere frem for styring. Dermed ikke sagt, at vi ikke skal brug tid på styring. Vi skal have mere fokus på effektmåling og måle på, om vores tiltag har mere værdi for borgeren.

Hvad er så god ledelse?

Spørger man professor Lotte Bøgh Andersen, er hun ikke i tvivl. Offentlige ledere skal både lede medarbejdere og sætte retning og værdier. Derudover skal lederen udvikle sig. Lederen skal træne sit lederskab hver dag – og gerne med feedback fra medarbejderne. Vi har 46.000 ledere, der alle skal uddanne sig, dvs. kende organisationens grundlag. Ledelseskommissionen anbefaling er derfor, at ledelsesudviklingen i kommunerne bliver så praksisnær- og så handlingsorienteret som muligt.

Ifølge næstformand i LO, Nanna Højlund, har 40 % af medarbejderne udtrykt, at de mangler ledelse – faglig ledelse. Netop fraværet af ledelse er en af udfordringerne i offentlig ledelse, for man skal ikke lede nogen, man ikke har kontakt til, ifølge Lotte Bøgh Andersen. Hun anbefaler, at en daginstitutionsleder bør have 12-20 medarbejdere – det er optimale vilkår for god ledelse. Eksempelvis hvis man er skoleleder og ikke ved, hvordan børn lærer, er det næsten umuligt at udøve god ledelse. Det skal være en god balance mellem faglig ledelse og personlig udvikling.

Deltagerne i panelet på Folkemødet var stort set enige i, at god ledelse er:

  • At kunne byde ind med faglig ledelse
  • Give sparring
  • Personlig udvikling er afgørende for tillid
  • Konstruktiv dialog
  • Ledelsesudvikling sker i organisationen
  • Sammensæt kontinuerlig lederudvikling sammen med leders leder
  • Aktiv ledelse
  • Udvikle rammerne for styring
  • Være anerkendende

Og hvad nyt er der så under solen?

Det er op til dig som leder at vurdere. En ting er sikkert, vi kommer til at høre mere om  hybridledelse, dvs. lederen i første række, som har lederrollen, der både rummer den professionelle leder, hvor ledelse er en profession i sig selv, og den traditionelle faglige leder og driftsleder.  

Fik du ikke læst ‘Opfølgning på Ledelseskommissionens anbefalinger’? Læs den her! 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere