Særligt sensitiv er for vidt et begreb - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Særligt sensitiv er for vidt et begreb

Børn som lider af angst kan blive udsat for en forkert behandling, fordi man sætter prædikatet særligt sensitiv på dem.

særligt sensitiv

Betegnelsen særligt sensitiv kan skade børn med angstBørn som lider af angst kan blive udsat for en forkert behandling, fordi man sætter prædikatet særligt sensitiv på dem.

Det mener Marie Tolstrup, klinisk børn- og ungepsykolog, som er meget kritisk over for begrebet særlig sensitiv og den store udbredelse, det har fået i de senere år.

“Der er ikke meget hold i det begreb, og det dækker over alt for mange ting, så både almindelige børn og børn med angst kan få det sat på sig. I begge tilfælde fører de retningslinjer, som hører med, til, at barnet ikke får den rette behandling. Tværtimod kan det skade barnet”, siger hun.

Sammen med tre kolleger skrev hun i 2016 bogen “Særligt sensitiv – eller særlig udfordret?”

“Hvis børn lider af angst, kan man komme til at overse det, fordi særligt sensitiv er en betegnelse, som ifølge kriterierne kan passe på næsten alle børn. Angste børn skal lære at udfordre og gå imod deres angst. Men hvis man fejlagtigt mener, at de blot er særligt sensitive, så gør man det modsatte: Man fjerner den udfordring, som udløser angsten. Det virker umiddelbart, men angsten vil flytte sig til andre områder”, siger Marie Tolstrup. 

Endnu mere udbredt er det, at almindelige børn bliver betegnet som særligt sensitive, og det opfatter Marie Tolstrup som lige så problematisk. Igen fordi behandlingen ikke er gavnlig for børnene.

“Man kan ufrivilligt komme til at hæmme sit barn, fordi man giver det en særbehandling med henvisning til, at det er særligt sensitiv. Barnet skal skærmes, mener man, så det skal have lov til at trække sig eller lov til at blive hjemme fra børnefødselsdagen. Man nedtrapper i det hele taget sine forventninger til barnet, og derfor lærer det ikke det samme som andre børn, hvilket kan forstærke problemerne. Det ville være bedre at lære barnet, at der er nogle ting, som er svære, men at det også er muligt at overkomme dem”, siger Marie Tolstrup.

Forældre kan kræve særbehandling

Ofte vil pædagoger i børnehaverne stå over for forældre, som opfatter deres egne børn som særligt sensitive. Det skal man ifølge Marie Tolstrup ikke feje af bordet.

“Man skal være nysgerrig på, hvad det er, der gør, at de kan genkende deres børn i kriterierne for at være særligt sensitiv. Man skal ikke gå så meget op i, hvilken betegnelse forældrene bruger, men hellere koncentrere sig om at forstå udfordringen”, anbefaler hun.

Problemet kan være sværere at tackle, hvis forældrene kræver, at barnet bliver skærmet og ikke skal med på ture ud af huset eller kræver andre særforanstaltninger. I de tilfælde er det en opgave for lederen at fortælle forældrene, at det ikke lader sig gøre, men fortsat søge en fælles strategi for at overkomme barnets vanskeligheder, foreslår Marie Tolstrup.  

Hver 5. er særlig sensitiv

Begrebet særligt sensitiv blev introduceret af den amerikanske psykolog Elaine Aron, deri 1996 udgav bogen “The highly sensitive person”. Hun mener, at op mod en femtedel af alle er særligt modtagelige for sanseindtryk. Der er ikke tale om en diagnose, men om et personlighedstræk. Hun har også udviklet en spørgeskema med 27 spørgsmål, som kan afgøre, om du falder ind under betegnelsen.

Man skal blandt andet svare på, om andre menneskers humør påvirker én. Og om man har et rigt sammensat liv og om man bliver meget bevæget af kunst eller musik.

“Rigtig mange vil kunne svare bekræftende på de her spørgsmål, fordi de kan dække over mange ting. Tilmed bliver der hæftet en del positive udsagn på det at være særlig sensitiv, så som at man er noget særligt, man er lidt kvikkere end andre, man bearbejder indtryk mere end andre og man har fået en gave, hedder det sig. Mange vil gerne kunne genkende sig i det, men det er ikke sundt at gå rundt og tænke om sig selv, at man er særligt sensitiv og derfor har brug for særbehandling”, siger Marie Tolstrup.

Hun afskriver ikke at nogle mennesker er mere sensitive end andre, men hun synes, at man skal bruge velkendte og velunderbyggede begreber i stedet. Man kan for eksempel tale om, at vi har forskellige temperamenter og man være en ængstelig person. Også begrebet sensitivitet bliver brugt i flere sammenhænge i psykologi.

“Det største problem ved udbredelsen af særligt sensitiv er, at det ofte kan blive en hæmsko, for det er netop, når noget er svært, at vi skal hjælpe med at overkomme i stedet for at skærme”, siger Marie Tolstrup.  

Marie Tolstrup er aktuel på vores temadag “Angst hos børnehavebørn – Særligt sensitiv eller særligt udfordret?” til november. Læs mere her!

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere