Skab tillidsfuld kontakt - de gode samtaler - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Skab tillidsfuld kontakt – de gode samtaler

Tillidsfuld kontakt skabes gennem gode samtaler. Vi har taget en snak med Anne Zimmer, som er ekspert i at skabe tillidsfulde samtaler med borgere.

Tillidsfuld kontakt

Man kan beslutte sig til at være åben og nærværende

Tillid er afgørende for den gode samtale, og for at skabe tillidsfuld kontakt skal man gå ind til samtalen med åbenhed og nærvær. Og det kan man beslutte sig til at gøre.

 

Det mener Anne Zimmer, cand. phil. i interpersonel kommunikation med et særligt fokus på, hvordan man som professionel i sundhedssektoren får skabt den bedste kontakt til patienter og pårørende.

Intentionen gør en forskel. Det ser vi med al ønskelig tydelighed, når vi laver kommunikationstræning. Hvis man går ind til et møde med tilgangen nu-skal-jeg-fixe-problemerne, kommer der meget sjældent noget godt ud af det. Siger man derimod til sig selv, at nu går jeg ind og forsøger at være åben og nærværende, så sker der noget helt andet med den person, man sidder overfor”, siger Anne Zimmer.

Trods de gode intentioner vil man af og til opleve, at det med åbenhed og nærvær går af fløjten, når først samtalen er i gang, og det bør man som professionel reflektere over bagefter.

“Man skal anerkende, at det ikke altid lykkes og spørge sig selv, hvorfor det gik galt. Var det fordi jeg havde for mange bolde i luften? Var det fordi, jeg var bekymret for, hvilken reaktion der ville komme på mit budskab? Eller bunder det måske i en dårlig relation til patienten fra et tidligere møde? Uanset om det er det ene eller det andet, der spænder ben for nærværet, er en væsentlig pointe, at den professionelle må tage sig selv alvorligt og søge at forstå og håndtere egne reaktioner for at kunne tage patienter eller borgere alvorligt.”

Rammen skal være tydelig

En anden og vigtig forudsætning for den gode samtale er, at den professionelle er tydelig omkring settingen eller rammen for mødet.

“Deltagerne skal vide, hvad de kan forvente sig. Man kan starte med at sige, at vi sidder her, fordi vi skal tale om resultaterne af de undersøgelser, der er lavet. Vi vil også præsentere jer for nogle behandlingsmuligheder. Der er afsat så og så lang tid til mødet og vi kan nå det og det. Så er banen kridtet op og vi får fanget, hvis der er forskellige forventninger til mødet. Ellers kan man opleve, at personen bliver vred, skuffet eller usikker”, siger Anne Zimmer.

Hun fremhæver også begrebet kongruens, som en afgørende faktor for den gode samtale. Det vil sige, at der skal være overensstemmelse mellem, hvad der foregår på indersiden af den fagprofessionelle og udadtil. Det kan eksempelvis handle om tvivl:

“Hvis man med kroppen signalerer usikkerhed, men med sine ord giver udtryk for, at man har styr på det, så kan det gøre patienten usikker, og han får mindre tillid til, at du kan hjælpe ham”, forklarer Anne Zimmer.

 

Men risikerer man ikke at fremstå uprofessionel, hvis man giver udtryk for sin tvivl?

“De professionelle, som gør det, oplever noget andet, nemlig at det er mere tryghedsskabende, når man kalder en spade for en spade i stedet for at sidde og padle rundt i forsøget på at finde et svar. Så er det langt bedre at sige, at det ved jeg faktisk ikke, men jeg vil meget gerne undersøge det”, siger Anne Zimmer.

Nervesystemer danser sammen

Hun opfordrer til, at man også er bevidst om, hvordan parterne deltager i hinandens nervesystem, som hun udtrykker det.

“Ro og uro smitter i langt højere grad end vi tror. Samtalepartnernes nervesystemer danser sammen, og den påvirkning, som det kan skabe hos den professionelle, skal han eller hun tage sig af. Hvis en patient eller pårørende er meget agiterende og høj på arousal, kan det meget vel smitte, og så bliver du bragt et sted hen, som ikke er konstruktivt. Hvis man er bevidst om, hvad der foregår, og mærker at man selv er kommet op at køre, kan man i stedet bruge det konstruktivt og tænke, at han må være meget urolig og spørge ind til uroen eller vreden”, siger Anne Zimmer.

Pas på adfærdskosmetik

Stemmeføringen kan også være at betydning for at opnå en god og tillidsfuld kontakt, men Anne Zimmer advarer mod det hun kalder kunstig kommunikation.

“Det nytter ikke noget at tale med en blød stemmeføring, hvis du er hunderæd for at gå ind til samtalen. Man skal arbejde indefra og ud og ikke udefra og ind. Det bliver til adfærdskosmetik, altså noget man lægger uden på sig selv. Det er ulideligt at høre en kollega, der har været på kursus i at tale på en bestemt måde. Man får lyst til at kilde hende med en fjer under næsen, så hun kommer til at grine og det rigtige menneske kommer frem igen. Så man skal ikke køre en teknik af, fordi det skaber en modstand, fra den man taler med”, advarer Anne Zimmer.

Se også relevant kursus: Skab tillidsfuld kontakt og kommunikation i sundhedsarbejdet

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere