Fremtidens reformer skal involvere og understøtte - slut med regulering - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Fremtidens reformer skal involvere og understøtte – slut med regulering

‘Reformer er noget der sker hen over hovedet på os, og vi er uden indflydelse!’ Sådan var der sikkert en masse lærere der følte i 2013, da folkeskolereformen blev vedtaget. Dengang vækkede det en sovende bjørn og de voldsomme protester rystede landet og sikkert også den siddende regering. Nu er reformen vedtaget og skal implementeres […]

Børn-der-leger

‘Reformer er noget der sker hen over hovedet på os, og vi er uden indflydelse!’ Sådan var der sikkert en masse lærere der følte i 2013, da folkeskolereformen blev vedtaget. Dengang vækkede det en sovende bjørn og de voldsomme protester rystede landet og sikkert også den siddende regering.

Nu er reformen vedtaget og skal implementeres landet over. En øvelse der på ingen måde er nem og gnidningsløs, men samtidig også en øvelse der peger på en ny tid for implementering af reformer, i hvert fald hvis man spørger innovationschef i Mindlab, Christian Bason.

Læs også: Skoleledere skal sikre succes med skolereform

I et blogindlæg på Mandag Morgen forklarer han at når reformer skal implementeres er det vigtigt at det ikke kun er en bevægelse fra den centrale administration til den lokale. Den centrale organisation har et ansvar for at sørge for at de lokale ledere forstår hvorfor og ikke kun hvordan. Dette er essentielt for at reformen kan blive en succes.

Læs hele blogindlægget her

I det samme indlæg opstiller Bason fire bud på hvordan den offentlige sektor, med ministerierne i spidsen vil blive udfordret de næste år, når det drejer sig om implementering af reformer.

I de fire punkter vurderer han at vi kommer til at se en bevægelse fra hårde implementeringsværktøjer som kontrol og regulering, over mod mere bløde værktøjer som involvering, understøttelse og facilitering.

Se de fire punkter her

Christian Bason er selv en varm fortaler for, at reformer skal give mening og skabe energi på det lokale niveau. Men han påpeger også at man ikke kan ignorere den rolle, som det centrale niveau kan spille, for regeringen vil altid have et behov for overblik og en følelse af styring, uanset hvor meget det måtte være en illusion.

Samtidig er det, ifølge medlemmet af EU Kommissionens ekspertgruppe for offentlig sektor innovation, også uhensigtsmæssigt, fordi Staten har en helt afgørende rolle, når det handler om at få de ”bløde” reformgreb til at virke i praksis på det lokale niveau. Det er blot en meget anderledes rolle, end embedsværket er vant til.

Den anderledes rolle, som Christian Bason henviser til, er at  de klassiske ‘hårde’ reformværktøjer som regulering og kontrol erstattes med ‘bløde’ værktøjer som involvering, understøttelse og facilitering. Men det er ikke et enten-eller. Udfordringen er at finde den rette reformbalance mellem top-down og bottom-up.

Innovationsekspert: Ønsker man innovation er det bottoms-up

Innovation i organisationer er tit forbundet med en weekendtur med alt betalt, hvor der skal tænkes innovativt. Man får en masse spændende tiltag på bordet og medarbejdere og ledere får en følelse af at arbejde i samme retning om innovationen i organisationen. Men hvad sker der når man kommer hjem fra det som innovationsekspert Thomas Wedell-Wedellsborg kalder for Innovation Island?

‘Innovation skal være en integreret del af virksomhedens dagligdag. Det er ikke nok at tage tre dage på ‘innovationstur’ til ‘Brainstorm Island’ for derefter at vende tilbage til ‘business as usual’ efter de tre festlige dage. Det er din opgave som leder at gøre kreativitet og innovation til noget der sker i dagligdagen og ikke bare en gang om året på ‘Brainstorm Island’.

Lederne skal i stedet være indstillet på at innovation skal være en del af hverdagen og at innovation ikke nødvendigvis kommer fra toppen, men sagtens kan komme nedefra. Faktisk råder Thomas Wedell-Wedellsborg til at der tænkes i at ledelsen skaber rammer for at medarbejderne skaber innovationen, frem for selv at varetage innovationen på ledelsesniveau.

‘Det er ikke lederens opgave at være innovativ, lederens opgave er at skabe resultater gennem sine medarbejdere. Hun skal ‘bare’ skabe rammerne for hendes medarbejderes innovativitet og fremelske deres innovative tanker.’

Det er ikke en let øvelse, men det er det der skal til for at skabe en innovativ og moderne organisation.

Få en forsmag på Thomas Wedell-Wedellsborgs bog ‘Innovation as usual’

 

Relevante arrangementer

Ængstelig personlighed – den oversete lidelse
Kursus

Ængstelig personlighed – den oversete lidelse

Jylland & Sjælland

Få redskaber til at hjælpe borgere og patienter med en ængstelig evasiv personlighedsstruktur

Læs mere
Når traumer sætter sig i kroppen
Kursus

Når traumer sætter sig i kroppen

Jylland & Sjælland

Opnå en større forståelse for kroppens reaktioner på traumer, så du kan være med til at styrke trivslen for børn, unge og voksne med traumer. Det sker på denne kursusdag, der tager afsæt i den psykosomatiske traumemodel.

Din underviser er speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Gitte Retbøll, og hun sørger for, at du får:

Indsigt i, hvordan du kan tale om traumer og et indblik i, hvordan traumer opstår i barndommen og følger mennesker op igennem livet  Indsigt i, hvorfor det er vigtigt at spørge “Hvad er der sket dig”, når du møder en person med et traume  Indsigt i, hvordan kroppen reagerer på traumer, f.eks. barndomstraumer  Viden om, hvordan traumer sætter sig i kroppen som eksempelvis smerter eller ubehag  Viden om, hvordan smerterne forløses, når traumet behandles 

 

Læs mere
DLD – en overset sproglig udviklingsforstyrrelse
Kursus

DLD – en overset sproglig udviklingsforstyrrelse

Jylland & Sjælland

Det anslås, at 7-8% af alle børn har Developmental Language Disorder (DLD), udviklingsmæssig sprogforstyrrelse. Der er dog tale om et skjult handicap, som ofte er svært at opdage. Tag derfor med på denne temadag, som giver dig kompetencer til at spotte og hjælpe børn og unge med DLD. Mere konkret får du:

Viden om generel og forsinket sprogudvikling hos børn Konkret og håndgribelig viden om DLD Redskaber til at spotte de børn, som har brug for hjælp En lang række konkrete og praksisnære tips til, hvordan du kan hjælpe børn med DLD Gode tips til at finde yderligere viden om DLD

Underviser på dagen er ph.d. og audiologopæd Trine Printz.

Læs mere
Traumer og deres effekt på borgere og fagprofessionelle
Kursus

Traumer og deres effekt på borgere og fagprofessionelle

Jylland & Sjælland

Jo mere du ved og forstår om traumer, des bedre kan du gøre en vedvarende forskel for dine borgere og samtidig passe på dig selv i relationen. Kom derfor med på disse temadage i selskab med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, samt Camilla Bechsgaard, cand.psyk. og VISO-specialist.

Ved at tilmelde dig får du to temadage, hhv. en teoridag og en praksisdag, og efter dagene har du:

Opnået en teoretisk forståelse for sammenhængen mellem traumer og udviklingen af bl.a. hjernen, personlighed, sindslidelser, misbrug og spiseforstyrrelser Fået kendskab til ICD-11’s diagnoser af PTSD og kompleks PTSD og kan anvende analyseredskaber til at skabe overblik over borgernes liv og yde støtte Fået indblik i, hvordan du kan være med til at skabe optimale betingelser for en hverdag, som hjælper til at forstå traumernes effekt på nutiden og mindsker effekterne af borgernes traumehåndtering
Læs mere