Kursus om tidlig opsporing var hver en krone værd - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Kursus om tidlig opsporing var hver en krone værd

Tidlig opsporing – Daginstitutionsleder er glad for TOPI (Tidlig opsporing og indsats) som redskab, men er især begejstret for at have haft nogle af medarbejderne på kursus i at bruge det. “Havde jeg vidst, at kurset var så godt, havde jeg sendt endnu flere af sted”, lyder det med stor entusiasme fra lederen af Søbjerggård […]

specialistuddannelse

Tidlig opsporing – Daginstitutionsleder er glad for TOPI (Tidlig opsporing og indsats) som redskab, men er især begejstret for at have haft nogle af medarbejderne på kursus i at bruge det. Havde jeg vidst, at kurset var så godt, havde jeg sendt endnu flere af sted”, lyder det med stor entusiasme fra lederen af Søbjerggård Børnehus i Slagelse Kommune, Tine Faurholt.

Se også link til aktuelt børnekatalog: Praksiskursus om den tidlige og forebygegnde indsats

Hun og en medarbejder fra hver af de tre børnegrupper – vuggestuen, mellemgruppen og storebørnsgruppen – har været på et 37 timers kursus arrangeret af Seminarer.dk i brugen af TOPI.

Det har været hver en krone værd. Alle os fire, der har været på kurset, synes det var fantastisk. Vi føler virkeligt, at vi har fået noget ud af det, når det gælder strategi og handleplaner i forhold til de børn, vi får placeret i de gule og røde positioner”, fortæller Tine Faurholt.

Hun er som udgangspunkt meget positiv over for at benytte TOPI til at spotte børn, der kan have brug for en ekstra indsats.

Jeg synes, det er et virkelig godt ledelsesredskab til tidlig opsporing, fordi man nemt kan gå tilbage og se, hvad man har gjort, og om det har fået barnet til at rykke sig. Og hvis ikke så må vi justere vores pædagogik eller eventuelt få noget tværfaglighed ind over”, siger hun.

Modstand fra pædagogerne

Til gengæld kan hun høre på mange af pædagogerne, at de synes, at de har fået endnu en skal-opgave, som stjæler tiden fra noget vigtigere.

De synes nok, at de i forvejen har øje for, om der er børn, der trænger til noget ekstra hjælp. Men jeg har oplevet i den institution, jeg var i tidligere, at når børnene kom op i storebørnsgruppen, så stod personalet pludselig med nogle stykker, som havde store udfordringer, der ikke var blevet registreret tidligere. Der var kun et år til at få det løst, og så hurtigt kan man ikke få rettet op på det. Derfor er der behov for et redskab som TOPI, men vi skal selvfølgelig også have lært at bruge det rigtigt”, siger Tine Faurholt.

Hun mener, at det især er i forhold til de stille børn, at der kan være noget at hente ved en systematisk fokus på mange sider af trivslen.

Det kan da godt være, at vi synes, at det går meget godt med Peter, men lad os lige kigge hele vejen rundt om ham, og lad os få tre meninger og en dialog om Peter. Det tror jeg kan sikre, at vi får en endnu tidligere opsporing, end vi gjorde før. Der er jo børn, som man straks får øje på, fordi de fylder meget. Men der er sandelig også nogle, der løber under radaren“, fastslår hun.

Svært at placere børn i kasser

Hun synes, der er en del usikkerhed, når det kommer til at skulle placere børn i de grønne, gule og røde kasser, fordi materialet fra Socialstyrelsen og Rambøll på det område ikke er tilstrækkeligt præcist.

Der er plads til mange fortolkninger af de tre kategorier, og især den gule kan volde problemer, fordi det kan strække sig fra meget lysegult til meget mørkegult. Jeg har italesat hos os, at så snart vi undrer os over et barns adfærd eller der er en tværfaglig samarbejdspartner inde over, om det så blot er en talepædagog, skal barnet i den gule kategori. Men der er stor usikkerhed, og det kan være med til at skabe modstand hos nogle pædagoger. Så her trænger redskabet til noget forfinelse”, siger Tine Faurholt.

Hvad er TOPI

Her kan du læse mere om, hvad TOPI er.

  • TOPI står for Tidlig OPsporing og Indsats og retter sig mod førskole-området.
  • Socialstyrelsen nævner i sin guide til tidlig opsporing fire trivselsdimensioner, som barnet kan vurderes ud fra: Psykisk og emotionel trivsel, kognitiv trivsel, social trivsel og fysisk og sansemotorisk trivsel.
  • Ud fra de fire dimensioner kan man vurdere den samlede trivsel i et trivselsskema for hvert barn i tre aldersgrupper: 0-1 år, 1-3 år og 3-6 år, hvor barnet placeres i enten grøn, gul eller rød position.
  • Børn i grøn position trives og udvikles inden for alle fire trivselsdimensioner.
  • I gul position er der bekymring for barnets trivsel på et eller flere af de fire trivselsområder.
  • Børn i rød position ser ud til at være i mistrivsel.

Kursusforløb hos jer?

Hold øje med det nye Børnekatalog fra Socialstyrelsen, hvis du vil rekvirere et kursus i opsporing.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere