Find dit næste kursus eller uddannelse herunder – der kommer nye arrangementer hver uge.
I din faglige relation og kontakt til mennesker med personlighedsforstyrrelser/en forstyrret personlighedsstruktur kommer du tæt på en adfærd, som afviger fra det såkaldt ”normale”. Det kræver, at du har redskaberne til at forstå og navigere i adfærden, ligesom du skal kunne passe på dig selv og dine kollegaer.
På denne kursusdag sikrer psykolog Anja Leavens derfor, at du får:
En almenpsykologisk forståelse af personlighedsstruktur og personlighedsforstyrrelse Viden om personlighedsstrukturens betydning for funktionalitet, evnen til at etablere og vedligeholde relationer, selvforståelse, forståelse for andre og emotionalitet Kendskab til forsvarsmekanismer og konfliktforvaltning Redskaber til at optimere dialogen og samarbejdet til mennesker med en personlighedsforstyrrelse Viden om egenomsorg med fokus på blandt andet normalitetspejling, og hvordan du italesætter ”slidpunkter” – samt agerer i og uden for relationenMange opholds- og bosteder må – selvom det på papiret ikke nødvendigvis er deres opgave – forholde sig til borgere med misbrugsproblematikker. Så hvordan kan du som en del af det pædagogiske personale forebygge og håndtere misbrug, så du og dine kollegaer kan nå i mål med handleplanerne – til gavn for både borgerne og jer?
Dét er omdrejningspunktet for dette kursus med Christopher Schmitz, klinisk behandler og leder af behandlingsstedet Komphash.
Han sørger for, at dine kompetencer bl.a. bliver skærpet gennem:
Viden om, hvorfor hash ikke er forenelig med realiserede handleplaner Indsigt i, hvordan afvikling af hashmisbrug er nøglen til afvikling af andre samtidige misbrug Forklaringen på, hvorfor klassiske løsninger på at tackle hashmisbruget ikke virker Viden om konkrete behandlingsværktøjer, der kan bruges forebyggende til at undgå misbrug på opholdsstedet, samt viden om hvordan behandlingsværkøjerne omsættes i og forstærker det pædagogiske arbejde Testede værktøjer til at passe på dig selv og (gen)finde energien i det pædagogiske arbejdeSelvregulering er en særdeles vigtig kompetence, og derfor er det af stor betydning, at børn får den rette hjælp, når de er udfordret på evnen til selvregulering.
Vi tilbyder derfor dette givende kursus, hvor du bl.a. opnår:
Viden om, hvad selvregulering er – og hvorfor den har så stor betydning for børns trivsel, udviklingsbetingelser og sociale relationer Viden om reguleringsproblematikker, herunder en forståelse af, hvad der skal være til stede for, at et barn kan regulere sig selv Kendskab til, hvordan du understøtter barnets evne til selvregulering gennem konkrete lege og aktiviteter, herunder en introduktion til medieret læringserfaring Konkrete træningsteknikker og øvelser, der er lige til at tage med hjem og afprøveI spidsen for kurset står specialist i børneneuropsykologi Nanna Kruuse.
NYE DATOER I 2024!
Med Barnets Lov får børn, som er anbragt, ret til at sætte samværet med deres biologiske forældre på pause. Med denne kursusdag tager vi fat på, hvordan du som fagperson skaber de bedst mulige betingelser for barnet ved anbringelser, så du både sikrer barnets rettigheder og er opmærksom på de udfordringer, der kan opstå ved, at samværet bliver sat på pause.
Du kommer i selskab med to eksperter, nemlig jurist Bente Adolphsen og psykolog Henriette Lieblein Misser. I løbet af kurset kommer de bl.a. ind på:
Samvær med forældre og med andre Støttet samvær og overvåget samvær Samværets betydning for barnets tilknytning, herunder forskellige tilknytningsformer og den nyeste forskning om medfødte, genetiske sårbarheder Hvordan kan et barn udvikle robusthed over for de udfordringer, som samværet kan bringe med sig? Hvordan skal du som fagperson reagere på de ting, du observerer før, under og efter et samvær?Læs med herunder, hvor der er mere info om dagens indhold og de to undervisere.
I din faglige relation og kontakt til mennesker med personlighedsforstyrrelser/en forstyrret personlighedsstruktur kommer du tæt på en adfærd, som afviger fra det såkaldt ”normale”. Det kræver, at du har redskaberne til at forstå og navigere i adfærden, ligesom du skal kunne passe på dig selv og dine kollegaer.
På denne kursusdag sikrer psykolog Anja Leavens derfor, at du får:
En almenpsykologisk forståelse af personlighedsstruktur og personlighedsforstyrrelse Viden om personlighedsstrukturens betydning for funktionalitet, evnen til at etablere og vedligeholde relationer, selvforståelse, forståelse for andre og emotionalitet Kendskab til forsvarsmekanismer og konfliktforvaltning Redskaber til at optimere dialogen og samarbejdet til mennesker med en personlighedsforstyrrelse Viden om egenomsorg med fokus på blandt andet normalitetspejling, og hvordan du italesætter ”slidpunkter” – samt agerer i og uden for relationenFå viden og redskaber til at tackle udfordrende adfærd. Oplev den anerkendte psykolog Bo Hejlskov Elvén, når han på denne inspirerende temadag sætter fokus på Low Arousal-tilgangen i det pædagogiske arbejde.
Bo Hejlskov beriger dig bl.a. med viden om og praksisnære redskaber til:
Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsningerFlere end 250 deltog på dagen sidste gang. Skal du med til juni 2024? Tilmeld dig og din arbejdsplads her på siden.
Barndomstraumer påvirker og hæmmer evnen til kontakt med én selv og andre og ligger som en skjult dimension bag mange psykiske lidelser og fysiske problemer i voksenlivet. Vær med på denne kursusdag, hvor psykolog Mehrak Lykkeberg stiller skarpt på udviklingstraumer, og hvordan de kommer til udtryk i voksenlivet. Hun gennemgår, hvordan du genkender traumereaktioner og støtter traumeramte voksne i deres udviklingsprocesser.
Med fra kurset får du:
Viden om udviklings-/tilknytningstraumer Viden om traumereaktioner som PTSD, kompleks PTSD og belastningsreaktion Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de måder, mennesker med udviklingstraumer ofte er i verden på – særligt i relationelle sammenhænge Introduktion til udvalgte metoder og deres tilgange til behandling af mennesker med traumereaktioner Viden om, hvordan du bedst møder og støtter personer med traumereaktioner, samt redskaber til håndtering af typiske traumereaktioner såsom forhøjet alarmberedskab, genoplevelser og dissociationLær at forstå og træne dine borgeres kropssans – også kendt som den interoceptive sans – så de bedre kan mærke sig selv, tolke deres krops signaler og opnå ro i såvel krop som sind.
Det er ergoterapeut Charlotte Andersen, som på dette kursus stiller skarpt på interoception og bl.a. giver dig:
Viden om de 8 sansesystemer Indsigt i konsekvenserne af ubalance i sansesystemerne Kendskab til vagusnerven og dens forbindelse til den interoceptive sans Viden om hjernetræthed og hjernepauser Kompetencer til at træne sanserne og den interoceptive sans gennem sansemodulerende øvelser Kompetencer til at facilitere selvregulering og dæmpe et nervesystem i ubalanceNysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder
Børns sansemotoriske udvikling har afgørende betydning for deres indlæring og trivsel. Som fagperson er det derfor vigtigt, at du kan spotte sansemotoriske udfordringer hos børn og træne deres sansemotoriske færdigheder.
Sammen med sansemotorisk konsulent, Mette Drescher Jensen, har vi derfor skabt denne kursusdag, hvor din faglige palet bliver udvidet med:
Redskaber til sansemotoriske tiltag – både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børneneNysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.
Hvordan kan du som fagperson bedst understøtte trivslen og udviklingen for anbragte børn og unge? Dét giver coach og forfatter Thomas de Oliveira sit meget kvalificerede bud på i løbet af denne temadag.
Thomas har selv været anbragt og har på dagen et særligt fokus på at gøre dig klogere på, hvordan du, vha. effektive redskaber, kan gøre en afgørende positiv forskel i børnenes/de unges liv.
Som deltager får du derfor bl.a.:
Bedre forståelse af anbragte børn og unges livsudfordringer En introduktion til effektive coachingværktøjer, du kan anvende til at forstå, støtte og guide anbragte børn og unge Mulighed for casearbejde, hvor du kan afprøve de nye værktøjer og indsigter, du har fået, på nogle af de konkrete situationer og udfordringer, du møder i dit arbejdeDet er en kompleks sag, når et barn seksuelt krænker et andet barn, og det er afgørende, at du som fagperson er klædt på til at stå i denne kompleksitet og hjælpe både det barn, som har krænket, og det barn, som er blevet krænket.
Vi byder dig derfor inden for på denne kursusdag, hvor du bl.a. opnår viden om:
Normativ og bekymrende seksuel adfærd Bekymringsbarometeret som konkret redskab, du kan overføre til praksis Mulige baggrunde for seksuelt bekymrende eller krænkende adfærd hos børn Forældresamarbejde som en vigtig forudsætning for at hjælpe børnene Udredning, behandling og indsatserDagen igennem bliver du undervist af Mimi Strange, klinisk børnepsykolog, og Anette Baadsgaard, socialrådgiver og tidligere leder af Center for Seksuelle Overgreb.