Ved at anvende tilgange og metoder i det pædagogiske arbejde, der understøtter udviklende samspil, kan du gøre en betydelig indsats for at styrke kontaktevnen hos mennesker med autisme – og dermed bidrage til både forebyggelse og intervention af tilknytningsforstyrrelser og -traumer.
Et sundt samspil er afgørende for menneskets trivsel og udvikling
Mennesker med autisme har en neurologisk forstyrrelse i evnen til kontakt, hvilket kan påvirke samspillet væsentligt. Det kan vække mange svære følelser, misforståelser, frustrationer og uhensigtsmæssig adfærd.
Kontakten og samspillet kan være så afvigende og udfordret, at risikoen for udviklingstraumer og tilknytningsforstyrrelser er stor. Derfor er det afgørende at arbejde pædagogisk med at styrke kontaktevnen.
Det er i hverdagens udviklende og regulerende samspil med afstemninger, fejlafstemninger og genafstemninger, at tilknytningskvaliteten til tilknytnings- og omsorgspersoner grundlægges, og den afgørende evne til følelsesregulering, evne til at tilpasse adfærd til andre og mentalisering udvikles.
Dagens indhold
Tag med på denne kursusdag med autismekonsulent Nadjia Tamechmecht, hvor hun udforsker kompleksiteten mellem autisme, tilknytning og traumer. Som deltager lærer du at forstå, støtte og forbedre kontaktevnen, samspillet og tilknytningen til børn, unge og voksne med autismespektrumforstyrrelser.
Dagens udbytte
- Teoretisk og praktisk anvendelig viden om tilknytningsadfærd hos mennesker med autisme
- Viden om, hvordan udfordringer i kontaktevne og det mellemmenneskelige samspil har en betydning for tilknytning - og hvordan du som fagperson kan arbejde med dette i den daglige pædagogiske praksis
- Kendskab til, hvordan du skaber sikkerhed og tryggere tilknytning i relation til mennesker med autisme
- Viden om, hvordan du skaber et traumeinformeret miljø og arbejder med traumer i forhold til mennesker med autisme
Målgruppe
Kurset er for fagpersoner, der arbejder med børn, unge eller voksne med autisme, uanset hvor på spektrummet de er. Kurset har fokus på tilknytningsforstyrrelser og udviklingstraumer i forhold til den ”naturlige” forstyrrelse i tilknytningen, som mennesker med autisme kan have på baggrund af neurologiske udfordringer i evnen til kontakt.