Fra selvregulering til selvkontrol - Seminarer

Havnegade 90, 5000 Odense C • Tlf: 66 15 90 43

Fra selvregulering til selvkontrol

Træn børns selvkontrol med leg og øvelser. Gå fra selvregulering til selvkontrol. FÅ PLADSER TILBAGE!

selvkontrol

Selvkontrol – en selvregulerende kompetence

Selvkontrol – evnen til at regulere sig selv – er en af de udfordringer, som alle børn og unge møder i deres hverdag. Det kan være – den hyperaktive dreng i børnehaven der har svært ved at holde fokus. Den indesluttede pige der sidder alene og afskærmet i dukkekrogen – drengen der konstant klistrer sig op ad pædagogen – pigen der er overbelastet grundet for høje krav til sig selv eller barnet der er traumatiseret efter en opvækst præget af vold og omsorgssvigt. I mødet med disse børn er det afgørende, at du som fagprofessionel formår at støtte barnet i at opøve eller generobre selvkontrollen. Psykolog Hanne Sloth og psykolog Else Brunvand kvalificerer, hvordan du i praksis arbejder målrettet med at træne børns selvkontrol.

Selvkontrol kan trænes

Helt grundlæggende handler selvkontrol om vores evne til at styre vores impulser, tanker og følelser, hvilket grundlægges tidligt i livet. Selvkontrol i barndommen er en særdeles vigtig forudsigelse for, hvordan det vil gå barnet i fremtiden. Forskningen er klar i mælet. Lav kontrol over sig selv er blandt de mest veldokumenterede risikofaktorer, når det gælder børn og unges fare for at komme ud på et skråplan og havne i kriminalitet. Heldigvis er selvkontrol, eller mangel på samme, ikke medfødt, men en social færdighed der kan trænes – allerede fra 2-års alderen.
selvkontrol

Bidrag positivt til barnets udviklingsbetingelser, trivsel og selvværd

Med denne viden er det afgørende, at du i hverdagen er skarp på at opdage og arbejde målrettet med at give børn og unge øget erfaring med at kunne regulere sig selv. Som fagprofessionel har du nemlig mulighed for skabe positive ændringer i barnets barndom, som de vil have gavn af hele voksenlivet. Ved at investere i barnets evne til selvkontrol bidrager du positivt til, at barnet styrker sine udviklingsbetingelser, faglig læring, selvværd og evnen til at at indgå i sociale relationer.
Kursus_single_1000x1000px_Fra selvregulering til selvkontrol_2
Selvkontrol handler om vores evne til at styre vore impulser, tanker og følelser.

Dagens udbytte

Hvordan selvkontrol udvikles? Hvordan denne udvikling forstyrres, og hvad ved vi om de konsekvenser, der er forbundet med dette?
Hvilke gevinster der er forbundet med at arbejde med selvkontrol – både her og nu, men også på lang sigt i forhold til sociale relationer, læring, udviklingsbetingelser og selvværd
Hvordan du håndterer selvkontrol hos forskellige typer af børn. Både de udad- og indadreagerende

Du får mulig for at afprøve:

Selvregulering gennem leg og øvelse med bl.a. afsæt i metoden Somatic Experience (SE). SE er en metode, hvorpå du bruger leg til at regulere barnets nervesystem
Hvordan du arbejder med at træne selvkontrol i børnegrupper
Samtaleteknikker med fokus på de mikro processer, der er afgørende for, at barnet i relationen oplever evne til selvfornemmelse og selvregulering

Undervisere

Underviser_280x400px_Hanne Sloth
Klik for at se
Underviser_280x400px_Else Brunvand
Klik for at se
Underviser_280x400px_Hanne Sloth
Hanne Sloth
uddannet psykolog fra Aarhus Universitet
Hun har videreuddannet sig i bl.a. den legeterapeutiske metode, systemisk og narrativ terapi, mentaliseringsbaseret flerfamilieterapi samt Somatic Experience (SE).

Hanne Sloth har dybdegående erfaring med at bruge leg som redskab og metode til at skabe positive udviklingsbetingelser og trivsel hos børn med bl.a. udfordringer omkring selvregulering og selvkontrol.
Underviser_280x400px_Else Brunvand
Else Brunvand
uddannet psykolog fra Aarhus Universitet, specialist i klinisk børnepsykologi
Else Brunvand har stor erfaring med undervisning, supervision og vejledning af pædagogisk og andet fagprofessionelt personale omkring arbejdet med børn med forskellige udviklingsforstyrrelser og komplekse udfordringer.

Hun har videreuddannet sig bl.a. indenfor systemisk, kognitiv og mentaliseringsbaseret terapi. Derudover har hun i en årrække gået i lære hos Haldor Øvreeide bl. a. i at anvende triangulerende samtaler med børn og de nære omsorgspersoner.

Praktisk information

Afholdelse på Scandic Sydhavnen
Scandic Sydhavnen, Sydhavns Pl. 15, 2450 København
Den 12. september kl. 9.00-16.00
Inkl. forplejning
4 km fra Hovedbanegården
Gratis parkering
Du får deltagerbevis på dagen
Scandic Sydhavnen
Scandic Sydhavnen
Sydhavns Pl. 15, København
Uddybet tid og sted
Den 12. september 2019 på Scandic Sydhavnen kl. 09.00-16.00
Prisen:
Pris for deltagelse kr. 2.950,- ekskl. moms. Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskage samt kaffe og te ad libitum.

Prisen for deltagelse afhænger af, hvor meget din arbejdsplads har deltaget hos os inden for de seneste 12 måneder.
Sign up til vores mailliste og få 10% yderligere i rabat.