Samspilsrummet er centrum for udvikling af sunde og følelsesmæssige relationer. Der er evidens for, at grundlaget for sund udvikling, god trivsel og kompetenceudviklingen generelt afhænger af netop sunde og sociale relationer. Forskningen har påvist, at mennesker fødes hyper-sociale og kontakt-indstillede, så hvis der sker fejludvikling hos rask-fødte børn, kan årsagen og løsningen analyseres i samspillet, fordi kvaliteten af den kontakt, barnet/den unge bliver tilbudt, har radikal betydning for hjernens udvikling. Mødet med barnet er omdrejningspunktet for både observation og analyse af kontakt.
Systematisk brug af udvalgte videosekvenser af samspil er et suverænt redskab til observation, analyse og vurdering af den kontakt, barnet eller den unge bliver tilbudt. Videooptagelser giver detaljerede informationer om barnets/den unges trivsel og dominerende tilknytningsmønstre. Ved hjælp af videosekvenser af samspil får vi oplagte muligheder for at indfange, observere, analysere og evaluere på et specifikt relations-udviklingsstøttende indhold. Den enkle samspilsenhed: initiativ, respons og reaktion giver mikro-informationer om barnets relationelle miljø, trivsel og tilknytning. Og dermed et mikroanalytisk indblik i barnets/den unges vigtigste udviklingsrum, nemlig samspilsrummet.