Den Nationale Sundhedsprofil taler sit tydelige sprog: Kompleksiteten i sygdomsudvikling stiger – det samme gør ulighed i sundhed.
- Der kommer flere og flere borgere/patienter med en eller flere kroniske sygdomme, og sygdommene debuterer tidligere end før, men borgerne/patienterne lever alligevel længere på grund af bedre behandlingsmuligheder. Derfor går flere patienter med multisygdomme over årene på kryds og tværs i sundhedssystemets mange specialer.
- Demografisk kommer der også flere ældre i samfundet, som lever længere end tidligere, og med stigende alder øges risikoen for en række sygdomme, som hyppigt rammer ældre mennesker
- Der ses en stadig stigende udfordring i forhold til mental sundhed. Antallet af mennesker med stress og psykiske lidelser stiger støt og rammer i flæng – også hos unge menneske. I dag er stress og psykiske lidelser, især angst og depression, årsagen bag halvdelen af alle langtidssygemeldinger
- Ulighed i sundhed er næsten fordoblet i løbet af de sidste 20 år i Danmark på trods af WHO’s verdensomspændende strategi ”Sundhed for alle”, der blev vedtaget i 1981. Fælleskabsmålingen, som udføres af Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, viser, at cirka en femtedel af befolkningen har sociale og helbredsmæssige problemer samt lav livstilfredshed
Den øgede kompleksitet i sygdomsbilledet og social ulighed i sundhed stiller væsentligt øgede krav til sundhedspædagogisk vejledning og tværfaglige indsatser og dermed til fagprofessionelles viden, færdigheder og kompetencer – faglige som menneskelige.
På dette praksisnære uddannelsesforløb får du kompetencer til at udføre handlings- og adfærdsorienteret sundhedspædagogisk vejledning.
Det sker gennem indbyggede prøvehandlinger og nyudviklede modeller for bl.a. ”det hele menneske”, ligesom vi på uddannelsen særligt fokuserer på mødet med borgeren/patienten, motivation og parathed til handling samt relationsdidaktik, der fremmer salutogene lære- og udviklingsprocesser, som kendes fra sundheds- og trivselsmodellen Det Dobbelte KRAM. Tilsammen udgør dette grundstammen for et styrket arbejdsgrundlag for en handlings- og adfærdsorienteret sundhedspædagogisk vejledning.