Handicap & omsorg
Artikel

Neuropsykologi – En vigtig del af arbejdet som fagprofessionel

Neuropsykologi er vigtigt for fagprofessionelle. Lær om hjernens struktur, funktion, metoder og anvendelse i praksis samt en relevant uddannelse.

Af Seminarer.dk
neuropsykologi_web
Neuropsykologi er et spændende og vigtigt felt inden for psykologi og neurovidenskab, som fokuserer på forholdet mellem hjerne og adfærd. I denne artikel vil vi se nærmere på, hvad neuropsykologi er, hvilke metoder der anvendes inden for feltet, og hvordan det kan bidrage til vores daglige arbejde.

Hvad er neuropsykologi?

Neuropsykologi er en gren af psykologien, der undersøger, hvordan hjernens struktur og funktion påvirker vores tænkning, følelser og adfærd. Dette område kombinerer viden fra psykologi, neurologi og neurovidenskab for at give en dybere forståelse af, hvordan hjernen arbejder og interagerer med vores oplevelser og miljø (Banich & Compton, 2018). Neuropsykologi kan hjælpe os med at identificere og håndtere forskellige kognitive og adfærdsmæssige vanskeligheder, såsom hukommelsesproblemer, opmærksomhedsforstyrrelser, læse- og skrivevanskeligheder samt sociale og følelsesmæssige udfordringer.

Se relevant uddannelse: “Uddannelse i praksisnær neuropædagogik

Metoder inden for neuropsykologi

Der er en række forskellige metoder, der anvendes inden for neuropsykologi, herunder neuropsykologiske test og observationsstudier.

Neuropsykologiske test/undersøgelse er standardiserede målinger, der hjælper med at vurdere en persons kognitive og adfærdsmæssige evner (Lezak et al., 2012). Disse test kan omfatte hukommelsestest, opmærksomhedstest, problemløsningstest og andre kognitive opgaver, der er designet til at måle forskellige aspekter af hjernens funktion.

Observationsstudier involverer undersøgelse af adfærd og interaktioner i forskellige situationer, hvilket kan give indsigt i, hvordan en persons hjernefunktion påvirker deres adfærd i dagligdagen.

Forståelse af hjernens funktion og struktur

Ved at have en grundlæggende forståelse af hjernens funktion og struktur, kan vi som fagprofessionelle bedre forstå de kognitive og adfærdsmæssige udfordringer, vores borgere oplever. Dette kan hjælpe os med at udvikle passende interventioner og strategier, der tager højde for den underliggende hjernefunktion.

Neuropsykologisk viden gør det muligt for os at tage en individuel tilgang til vores borgere. Der kan bruges bruge neuropsykologiske test og observationer til at identificere specifikke styrker og svagheder, hvilket kan hjælpe os med at skræddersy interventioner og støtte, der er mest effektive for den enkelte.

Arbejdet med borgere

For fagprofessionelle, der arbejder med borgere med neurologiske tilstande, såsom hjerneskader, demens eller udviklingsforstyrrelser, er neuropsykologi et centralt område. Ved at forstå de kognitive og adfærdsmæssige konsekvenser af disse tilstande kan vi bedre støtte vores borgere og deres familier i at håndtere udfordringer og skabe et mere støttende miljø.

Tværfagligt samarbejde

Neuropsykologi er et område, der ofte kræver tværfagligt samarbejde mellem forskellige faggrupper, såsom psykologer, neurologer, terapeuter og pædagoger. Som fagprofessionelle kan vi drage fordel af dette samarbejde ved at lære af andres ekspertise og udveksle viden og ressourcer, hvilket kan bidrage til at forbedre vores praksis og støtte vores borgere.

Neuropsykologi er et værdifuldt område at udforske for fagprofessionelle, da det giver værktøjer og viden til at forstå og håndtere adfærdsmæssige og kognitive udfordringer. Ved at integrere neuropsykologiske metoder og viden i vores daglige praksis kan vi tilbyde mere effektiv og individualiseret støtte til vores borgere, arbejde tættere sammen med andre faggrupper og bidrage til en større forståelse af hjernens rolle i adfærd og kognition.

Uddannelse i praksisnær neuropædagogik hos Seminarer.dk

Vil du lære endnu mere om neuropsykologi, så tilbyder vi hos Seminarer.dk uddannelsen “Uddannelse i praksisnær neuropædagogik“. Gennem denne uddannelse får du:

  • Viden om og forståelse af den neuropædagogiske tankegang og tilgang – herunder viden om hjernens funktioner, neuropsykologi – og dermed en forståelse af, hvorfor mennesker handler, som de gør.
  • Viden om neuropædagogiske redskaber til brug i din hverdag med borgere ramt af kognitive dysfunktioner.
  • Indsigt i – og afprøvning af – grundlæggende neuropædagogiske analysemodeller og redskaber.
  • Sagssupervision, blandt andet ift. afprøvede strategier og tiltag fra egen praksis samt coaching i forhold til udvikling af nye neurofaglige strategier med henblik på løsning af konkrete problemstillinger.
  • Ubegrænset adgang til digitale lektioner med faglige videooplæg og refleksion, som hjælper dig til at fastholde din viden.

Ved at deltage i denne uddannelse får du en solid grundlæggende viden og praktiske færdigheder inden for neuropædagogik og neuropsykologi, som vil gøre dig i stand til at styrke din praksis og bedre støtte dine borgere. Læs mere om uddannelsen her!

OBS: Vær opmærksom på, at indholdet i denne artikel ikke reflekterer det præcise indhold i “Uddannelse i praksisnær neuropædagogik”. Læs mere om uddannelsens indhold på arrangementsiden.


Referencer:

Banich, M. T., & Compton, R. J. (2018). Cognitive neuroscience (4th ed.). Cambridge University Press.

Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological assessment (5th ed.). Oxford University Press.

Relevante arrangementer

Uddannelse i praksisnær neuropædagogik – Kombineret fysisk & online uddannelse
Uddannelse

Uddannelse i praksisnær neuropædagogik – Kombineret fysisk & online uddannelse

Fyn

Sæt fokus på livskvalitet! Vores uddannelse i praksisnær neuropædagogik tilbyder dig som fagperson muligheden for at lære, hvordan du gennem neuropædagogisk tankegang, strategier og interventioner kan hjælpe borgere med kognitive udfordringer, f.eks. erhvervet- og medfødt hjerneskade, demens mm. 

Uddannelsen er udviklet i samarbejde med underviserne Bente Juul og Susanne Bommelund fra Hjerneskadecentret i Odense. På uddannelsen er fokus på det praktiske arbejde, og den er rettet mod de mange faggrupper, der arbejder med borgere i hverdagen. 

I løbet af uddannelsen får du: 

Viden om og forståelse af den neuropædagogiske tankegang og tilgang – herunder viden om hjernens funktioner, neuropsykologi – og dermed en forståelse af, hvorfor mennesker handler, som de gør  Viden om neuropædagogiske redskaber til brug i din hverdag med borgere ramt af kognitive dysfunktioner  Indsigt i – og afprøvning af – grundlæggende neuropædagogiske analysemodeller og redskaber  Sagssupervision, blandt andet ift. afprøvede strategier og tiltag fra egen praksis samt coaching i forhold til udvikling af nye neurofaglige strategier med henblik på løsning af konkrete problemstillinger  Ubegrænset adgang til digitale lektioner med faglige videooplæg og refleksion, som hjælper dig til at fastholde din viden 
Læs mere
Borgere med udviklingshandicap og psykiatriske lidelser
Kursus

Borgere med udviklingshandicap og psykiatriske lidelser

Fyn, Jylland & Sjælland

Kom med inden for på denne kursusdag med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, og få skærpet dine kompetencer til at se bag om diagnoser hos mennesker med udviklingshandicap og til at skabe et mere samlet billede af den enkelte borgers personlighed, kompetencer og livserfaringer.

I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:

Instrumenter til at få en bedre forståelse af borgere med udviklingshandicap Instrumenter til at håndtere og nedtrappe konflikter Viden om psykiatriske diagnoser, f.eks. ADHD, OCD og borderline, samt deres begrænsninger Viden om hjernen under udvikling, relationsdannelse, kognition og psykiatri Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier, herunder kendskab til ”Boksmodellen”
Læs mere
Medfødte rusmiddelskader
Faglig Formiddag

Medfødte rusmiddelskader

Fyn

Få 3 timer med viden og inspiration, når vi byder dig inden for til Faglig Formiddag om forebyggelse, opsporing og indsatser ift. medfødte rusmiddelskader.

Ved at sidde med får du:

Viden om medfødte rusmiddelskader, senfølger og epigenetiske påvirkninger Viden om henvisningsmulighederne, når du har en konkret bekymring for senfølger af rusmidler under graviditeten. Viden om vigtigheden af korrekt rusmiddelscreening og information om barnets eller den voksnes eksponeringshistorik Inspiration til et styrket tværfagligt samarbejde, vidensdeling, opsporing og inddragelse af børn og unge med senfølger fra graviditeten

Ved det faglige ror står socialrådgiver og stifter af Fremtidens børn, Michela Wedel.

Læs mere
Dobbeltdiagnoser: Psykisk lidelse og samtidigt misbrug
Kursus

Dobbeltdiagnoser: Psykisk lidelse og samtidigt misbrug

Fyn & Sjælland

Det er ofte kompliceret at arbejde med dobbeltdiagnoser, og det er afgørende, at du har den rette viden og metoder, så du kan understøtte en helhedsorienteret tilgang til mennesker med dobbeltdiagnoser.

Tag derfor med på dette kursus, hvor Zoltan Barkanyi, psykiater og ledende overlæge, sørger for, at du får:

Viden om dobbeltdiagnosens sammensatte udfordringer Kendskab til rusmiddelbrugets psykosomatiske effekter på borgeren Indsigt i relationsarbejdets betydning for udredningsprocessen Konkrete metoder til at arbejde samtaleteknisk og med den motiverende samtale i forhold til målgruppen Viden om vigtigheden af ikke at fordømme eller stigmatisere borgeren

Få mere at vide om kursusdagen lige herunder

Læs mere