Mange piger med ADHD bliver overset og diagnosticeret langt senere i livet end drenge. Det skyldes blandt andet, at diagnosekriterierne for ADHD er baseret på de symptomer, drenge og mænd har, og derfor får piger og kvinder betydeligt mindre hjælp i skolen, i sundhedsvæsenet og i psykiatrien.
Ofte bliver ADHD forbundet med drenge, som er ukoncentrerede og udfarende. Pigerne har en anden symptomprofil samt en tendens til at udvikle forskellige typer af mestringsstrategier, der skjuler problemerne. Der ses også komorbide tilstande som f.eks. angst, depression og andre psykiske vanskeligheder, som gør, at omgivelser ofte finder en anden forklaring på pigernes udfordringer.
Den manglende eller sene ADHD-udredning kan være årsag til, at pigerne får en hård opvækst med mange konflikter, uro samt sociale og faglige udfordringer. Vi skal derfor blive endnu bedre til at spotte og udrede ADHD hos piger, så vi kan tilbyde den rette støtte og hjælp. Vi skal opdage ADHD langt tidligere, så det ikke får alvorlige konsekvenser for pigernes trivsel. Ligeledes skal vi være opmærksomme på de piger og kvinder, som f.eks. virker angste, udbrændte eller stressede - for måske kæmper de med en bagvedliggende og uopdaget ADHD.
Dagens indhold
På denne kursusdag sætter overlæge og psykiater Lotta Borg Skoglund fokus på ADHD hos piger og kvinder. Dagen giver en øget forståelse for de udfordringer og konsekvenser, det har for piger og kvinder at leve med uopdaget ADHD. Du får også viden om, hvorfor det kan være svært at opdage ADHD hos piger og kvinder, og hvilke symptomer du skal være særligt opmærksom på. Der stilles skarpt på den forskel, der er på ADHD hos piger/kvinder og drenge/mænd, herunder piger og kvinders øgede risiko for en lang række komorbide psykiatriske tilstande. Lotta Borg Skoglund tager udgangspunkt i den nyeste hjerneforskning og sine mange års erfaring fra egen praksis.
Dagen sætter fokus på
- ADHD hos piger og kvinder; herunder viden om biologi, neurologi, hormoner og kultur
- Kendetegn og symptomer på ADHD hos piger og kvinder; hvordan bliver vi bedre til at opdage ADHD'en?
- Særlige udfordringer og mulige følger ved ADHD hos piger og kvinder; hvordan opleves det, og hvilke konsekvenser har uopdaget ADHD?
- ADHD og komorbiditet; hvilke andre psykiatriske diagnoser og fysiske sygdomme rammer ofte piger og kvinder med ADHD?
- Hvordan støtter og hjælper vi bedst piger og kvinder med ADHD?
Undervisningen foregår på engelsk.