Årsagerne til mistrivsel hos børn og unge kan være mange, for mistrivsel er ofte en kompleks størrelse. I praksis betyder det, at det kan være svært at skabe forandring og fremme trivsel, udvikling og trygge fællesskaber. Forskning peger dog på, at fællesskaber for børn og unge har en enorm betydning for trivsel. Så hvordan arbejder du og dine kollegaer helt konkret med fællesskabsfremmende didaktik og pædagogik, der styrker børn og unges trivsel?
Vi har på denne kursusdag allieret os med Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi og kognitiv psykoterapeut med speciale i børn og unge, der er ekspert i klassekulturers fællesskaber og pædagogiske indsatser, der styrker et godt læringsmiljø.
Når fællesskaber gør godt og gør ondt
En lang række undersøgelser peger på, at børn og unge mistrives i bekymrende grad. De flestes alarmklokker er for længst begyndt at ringe, og det er i særlig grad de større børn og unge, som mistrives. Mistrivsel er naturligvis ikke noget nyt, men omfanget og udbredelsen på tværs af socialklasser, årgange, geografi og uddannelser er ny, og den signifikante stigning, vi ser i opgørelserne, er ny.
Det kalder på forskelligartede forståelser af, hvad der er på spil, og en mangfoldighed af tilgange i arbejdet med børn og unge. For mistrivsel er komplekst at arbejde med i praksis. Noget af det, som er tydeligst i forbindelse med mistrivsel, er, at de unge oplever manglende tilhørsforhold til meningsfulde fællesskaber. Vi dykker derfor på denne dag ned i trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær - både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange , man kan anvende.
At se bag mistrivslen hos de ældste børn og unge
Det siger sig selv, at der er tale om komplekse sammenhænge, og vi kommer derfor vidt omkring i landskabet omkring børn, unge, trivsel, fællesskaber og pædagogiske handlemuligheder. Vi gør os umage med at kigge ”rundt om børnene” for at finde forklaringer og mulige veje at gå. Vi skal blandt andet se på:
- Fællesskaber på godt og ondt
- Trivsel i tal
- Skærmbrug, trivsel og fællesskaber
- Fællesskabende pædagogik og didaktik
- Forskellen på at se børn og se MED børn
Da det er de ældste børn og unge, som i disse år udviser størst grad af mistrivsel, vil vi primært fokusere på denne gruppe og på de professionelle, som arbejder med dem i skolerne.
En praksisnær kursusdag – med fokus på videndeling
Målet med denne dag er således, at du bliver klogere på baggrunde og perspektiver i forhold til trivsel og fællesskabers betydning. Vi vil arbejde i en vekselvirkning mellem oplæg og refleksioner i grupper, hvor du og de øvrige deltagere får lejlighed til at drøfte egen praksis – og kan blive inspireret af hinanden .
På dagen kommer vi omkring forskningen, teori, statistik, praksis og implementering, og du kommer til at arbejde aktivt med dine egne og dine medkursisters erfaringer. Du vil gå fra dagen med en idébank og inspiration til forankring og implementering i din hverdag.
Målgruppe
Kurset henvender sig til alle, der arbejder inden for pædagogik og didaktik med børn og unge fra mellemtrin og op til og med ungdomsuddannelserne.