Når vi har en dårlig dag, ved vi som regel godt, at det har en indvirkning på vores omgivelser. Og vi har også alle oplevet at være i godt humør, motiverede og fokuserede, men så pludselig er der noget eller nogen, som dræber energien - og stemningen er forurenet.
Som mennesker påvirker vi hinanden igennem vores følelser, da vi er flokdyr og derfor altid ubevidst tilpasser os stemningen i flokken. Det betyder, at vi udefra kan påvirkes af både den gode og dårlige stemning. Lederen er flokføreren, og medarbejderne vil altid kopiere lederens adfærd og følelser, med mindre en anden har taget den usynlige styring på følelserne og stemningen i organisationen.
Stemninger og følelser smitter hurtigt, især de negative. Kommer der en ind i teamet, som f.eks. er frustreret, presset eller stresset, reagerer alle i flokken på det, for det ligger dybt i os fra urtiden, hvor vores overlevelse afhang af, at vi blev accepteret af flokken, og at vi stod sammen. Derfor kommer vi instinktivt til at bruge vores energi forkert, hvis vi pludselig ikke føler os trygge i den flok, vi indgår i.
Det farlige ved følelsesforurening er, når vi ikke er bevidste om, hvor meget vores humør påvirker og forurener andre menneskers hverdag, og vi heller ikke ved, hvad vi skal gøre ved det. Det kan måske lyde voldsomt, at én person kan afgøre så meget for så mange, men den gode nyhed er, at det også kun kræver én person at vende stemningen. Den enkelte medarbejder kan selv gøre meget, men det er altid lederen, der har det fulde ansvar for at ændre stemningen, hvis den ikke er god. Det kræver, at lederen erkender eller spotter, at der er en smittekilde, tager ansvar og bremser den følelsesmæssige forurening.
Dagens indhold
På denne kursusdag stiller mentalsundhedsekspert og sociolog Rikke Østergaard skarpt på følelsesmæssig forurening på arbejdspladsen. Kurset er baseret på sociologien omkring, hvordan følelser smitter, når vi mennesker er sammen, samt den nyeste forskning inden for følelsesmæssig intelligens, der har fokus på, hvad der sker i hjernen, når vi smitter hinanden. Ydermere giver kurset redskaber til, hvordan vi undgår følelsesmæssig forurening på arbejdspladsen.
Dagens udbytte:
- Viden om, hvordan hjernen fungerer – og hvordan følelser kan smitte neurologisk
- Forståelse af, hvordan følelser og adfærd smitter i organisationer, herunder læring omkring sociologien bag følelsesmæssig smitte og følelsesmæssig intelligens
- Viden om tredjegradssmitte – hvordan vi mennesker smitter hinanden med følelser og adfærd i tre led
- Viden om følelsesforurening som begreb; hvad betyder det, at arbejdspladsen er følelsesforurenet, og hvordan forebygger vi, at det sker?
- Viden om selvomsorg: hvordan beskytter vi os mod ikke at blive smittet af andres stress eller dårlige humør?
Redskaber til, hvordan du som leder:
- Kan ”styre” flokken i den retning, som du ønsker
- Undgår følelsesmæssig hijacking i vigtige beslutningsprocesser
- Holder hjernen skarp og får vendt følelsesmæssig forurening til et godt arbejdsmiljø med positivitet, samarbejde og trivsel
- Spotter følelsesforurening
- Øger din bevidsthed om, hvordan du selv påvirker/smitter andre
- Lærer ikke at blive drænet af andres dårlige energi, herunder hvordan du træner dig selv til at lade den ”irriterende kollega” blive på arbejdet mentalt
- Passer på dig selv og holder dig mentalt sund
Målgruppe
Kurset er for dig, der er leder, HR-medarbejder, tillidsrepræsentant (TR), AMR eller lignende, og som ønsker at stille skarpt på følelsesmæssig forurening i dit team.