Omsorgstræthed - en realitet i det pædagogiske arbejde - Seminarer
Omsorgstræthed
Børn & unge
Kursus

Omsorgstræthed – en realitet i det pædagogiske arbejde

Arbejder du med børn/unge i alderen 5-15 år, og oplever du, at det pædagogiske arbejde kan tære meget på energien?

Så er det værd at kigge på dette kursus, hvor vi – med afsæt i mentaliseringsbegrebet – beskæftiger os med omsorgstræthed i det pædagogiske arbejde.

I spidsen for kurset står Rikke Smedegaard Hansen, pædagog, og Sarah Long Johnsson, cand.pæd.pæd.psych. og psykoterapeut. De to kommer bl.a. omkring:

  • Omsorgstræthed i det pædagogiske flet – hvorfor opstår det, og hvorfor skal vi have fokus på det?
  • Mentalisering og udvikling af mentaliseringsevnen
  • Pseudomentalisering og mentaliseringssvigt – modreaktioer samt håndtering af dette
  • Hvordan vi stiller krav, der matcher børnenes udviklingsalder
  • Konkrete redskaber og øvelser

Få fokus på følelserne i dit arbejde

“Følelser er en naturlig del af det pædagogiske arbejde. Men nogle vil mene, at det er uprofessionelt at have følelserne med på arbejde. Det kan endda være svært og skamfuldt at snakke med sine kolleger om de følelser, vi har med i arbejdet med børn.”

Sådan lyder det fra en af kursusdagens undervisere, Rikke Smedegaard Hansen, som mener, at det er vigtigt, at vi forholder os åbent om de følelser, som er til stede i arbejdet med mennesker.

Der er de behagelige og varme følelser, men vi oplever også de følelser, som ofte er mere vanskelige at have med at gøre. Følelsen af afmagt, opgivenhed og skam over ikke at have mere at give af. Når vi arbejder med mennesker, er det vigtigt, at vi har rum og plads til at tale åbent om alle følelserne, og yder den egenomsorg der skal til for at passe på os selv, vores kolleger og i sidste ende sikre det udviklende samspil med børnene

Styrk dialogen gennem mentalisering

Fomiddagens oplæg

Med afsæt i det øgede fokus på at skabe udviklende relationer med børnene, tager kurset udgangspunkt i, hvordan vi skaber et rum, hvor der er plads til at have følelserne med i arbejdet med børnene, og hvor der er plads til at forholde sig til begrebet omsorgstræthed.

Eftermiddagens oplæg

Med udgangspunkt i, hvordan mentaliseringsbegrebet kan være et redskab til at forholde sig til egenomsorg, kollegial omsorg og omsorgstræthed i det pædagogiske arbejde, giver kurset dig indsigt i, hvordan du omsætter teori til praksis, når du eller en i personalegruppen rammes af omsorgstræthed.

Du får desuden indsigt i, hvordan I lærer at italesætte følelserne i det pædagogiske arbejde, uden at det flytter fokus fra kerneopgaven.

Målgruppe 

Denne kursusdag henvender sig til dig, der arbejder med børn i aldersgruppen 5-15 år (både på almen- og specialområdet), og som oplever omsorgstrætheden i dit arbejde og ønsker at sætte fokus på, at den er en naturlig del af det pædagogiske arbejde.

Indhold - På dagen kommer vi ind på: 

  • Omsorgstræthed i det pædagogiske flet – hvorfor opstår det, og hvorfor skal vi have fokus på det?
  • Hvorfor taler vi om omsorgstræthed?
  • Grundbegreberne i mentaliseringsteorien
  • STORM-analysen
  • Mentalisering og udvikling af mentaliseringsevnen
  • Pseudomentalisering og mentaliseingssvigt - modreaktioer samt håndtering af dette
  • Hvordan vi stiller krav, der matcher børnenes udviklingsalder
  • Konkrete redskaber og øvelser

Dagens undervisere

Rikke-Smedegaard-Hansen
Klik for at se
Sarah-Long-Jonsson
Klik for at se
Rikke-Smedegaard-Hansen
Rikke Smedegaard Hansen
pædagog og forfatter
Hun har i over 10 år arbejdet som skolepædagog. Hun er kendt for sin rolle som debattør, klummeskribent og for artikler og kronikker. Hun kom på alles læber, da hun udgaven bogen ”Ida er pisseprovokerende” (2020), som satte fokus på følelser i det pædagogiske arbejde, at alle følelser er normale, og at omsorgstræthed er en realitet, som vi skal forholde os til i set pædagogiske felt.
Sarah-Long-Jonsson
Sarah Long Jonsson
Kandidat i pædagogisk psykologi, skolelærer og psykoterapeut (MPF)
Hun arbejder med undervisning og supervision på døgninstitutioner, skoler og andre organisationer. Herudover arbejder hun med behandling af børn og unge med følger af omsorgssvigt og traumer. Sarah Long Jonsson har specialiseret sig i, hvordan implementering af mentalisering i skolerne kan understøtte det inkludererende fællesskab og styrke social resiliens hos elever og personale. Hun har i arbejdet med implementering af mentalisering fokus på flere niveauer, således at eleverne tilbydes et udviklingsfremmende læringsmiljø, og der samtidig skabes et bedre arbejdsmiljø med fælles sprog og retning for lærere og pædagogisk personale på skolerne

Hun har, i samarbejde med Janne Østergaard Hagelquist, skrevet bogen “Mentalisering i skolen”.
TID & STED:
Vælg mellem:
Den 11. oktober 2021 på Scandic Silkeborg
Den 8. november 2021 på Scandic Hvidovre

Undervisning fra 09.00 til 16.00.
PRIS
Pris for deltagelse er kr. 2.988,- ekskl. moms.. Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskage samt kaffe og te ad libitum. 

Mulig rabat
Loyalitetsrabat (op til 10 %): Allerede efter 1 deltagelse kan I få rabat. Læs mere under loyalitetsrabat.
Maillisterabat (op til 10 %): Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 10% yderligere i rabat allerede ved første tilmelding.