Vores nervesystem er socialt, og vi påvirker hinanden med vores følelser og adfærd. Nervesystemer i ubalance ”smitter” let hinanden. Vi påvirkes af, hvordan de mennesker, vi gør en pædagogisk, plejemæssig eller terapeutisk indsats for, har det i deres nervesystem, og hvordan de kommunikerer deres udfordringer og behov. Bliver vi ofte mødt med f.eks. stress, frustrationer, vrede eller tristhed, vil dette meget let forplante sig i vores eget nervesystem.
Når vores nervesystem er overbelastet, kan det påvirke vores evne til socialt at afstemme vores kontakt og samspil, så andre føler sig trygge og sikre i vores selskab. Det betyder, at det kan gå hårdt ud over vores sociale overskud og nærvær. Vi professionelle risikerer også at ”smitte” vores omgivelser med vores egen indre uro og anspændthed; både på arbejdet og i vores privatliv.
Det er derfor vigtigt, at vi passer på os selv – og bliver bedre til at aflæse vores indre fysiologiske tilstande og regulere nervesystemet til ro og balance. Vi kan reducere stressbelastningen i vores nervesystem ved at blive klogere på, hvordan vores egne 8 sansesystemer fungerer med hensyn til sansemæssige tolerancetærskler og behov – men også ved at lære let anvendelige metoder til stimulation af vagusnerven, som kan nedregulere, berolige og forberede os til næste opgave - også de svære.
Dagens indhold
Et velfungerende og balanceret nervesystem er af stor betydning for vores sundhed, trivsel, adfærd og interaktion med andre. Men hvordan opnår vi dette? På denne kursusdag sætter ergoterapeut Ingelis Arnsbjerg fokus på, hvordan vi beroliger og skaber bedre balance i vores autonome nervesystem gennem øget bevidsthed om vores sanseprofiler og gennem stimulering af vagusnerven. På dagen får du indgående viden om emnet - men også helt konkrete øvelser og eksempler på metoder til regulering af det autonome nervesystem.
Dagens fokuspunkter
- Hvilken betydning de fysiologiske tilstande i det autonome nervesystem har for evnen til at kunne engagere sig i kommunikation og samspil og for modtagelighed for behandling, vejledning, rådgivning og læring
- Større indsigt i og bevidsthed om vores egen sensoriske profil i form af sensoriske behov og tolerancetærskler, så vi kan passe bedre på os selv
- Øget forståelse for andres individuelle sanseprofiler- og i særdeleshed for mennesker med sensoriske bearbejdningsforstyrrelser. Der tages afsæt i ergoterapeut Winnie Dunns research om individualitet i sensorisk bearbejdning
- Vagusnervens funktion og dens betydning i nedregulering af det autonome nervesystem til indre ro og balance og til følelse af tryghed
- Hvordan vi som professionelle kan blive mere bevidste om vore egne indre fysiologiske tilstande. Der gives eksempler på redskaber og strategier, som vi kan benytte os af, for at regulere os selv forud for vores møde med barnet, eleven, klienten, patienten, beboeren eller borgeren
Målgruppe:
Kurset er for dig, der yder en professionel indsats for børn, unge, voksne eller ældre med udviklingsforstyrrelser og/eller særlige behov, og som derfor er i risiko for en øget stressbelastning.