Sprog er nøglen til verden - sådan siger man ofte, for med sprog åbner man døre og får adgang til verden og andre mennesker, og med sprog bliver man i stand til at udtrykke sine behov og forstå og lære om alt, hvad der er omkring én.
Den sproglige udvikling, der dannes fra den tidlige barndom, er derfor helt afgørende for, hvordan børn klarer sig socialt og fagligt senere i livet. Vi skal derfor alle gøre vores bedste for, at alle børn får lige og gode muligheder for at udvikle stærke sproglige kompetencer. Men ikke alle børn følges ad i deres sprogudvikling. Nogle er senere end andre og har så mærkbar forsinkelse eller afvigende tale- og sprogudvikling, at det kan få betydning for dem resten af livet, i værste fald med en række hæmmende langtidseffekter, der kan have store sociale, faglige og psykiske konsekvenser.
Udviser et barn tegn på forsinket eller afvigende tale- og sprogudvikling, er det derfor vigtigt, at det opdages i tide, og at der sættes ind med den rigtige hjælp til barnet. Her har du som fagprofessionel en helt afgørende rolle. En god og effektiv sprogstimulering kan nemlig finde sted på ethvert tidspunkt i langt de fleste daglige pædagogiske aktiviteter.
Arbejder du med børn på daginstitutionsområdet, så deltag på denne spændende kursusdag, og få stor indsigt og brugbare redskaber til, hvordan du hjælper børn i førskolealderen med sprogforsinkelse og vanskeligheder.