Find dit næste kursus eller uddannelse herunder – der kommer nye arrangementer hver uge.
Kom med på dette kursus, hvor du får indsigt i naturens positive indvirkning på vores krop og psyke, og lær at anvende evidensbaserede metoder til at fremme trivsel gennem naturbaserede aktiviteter.
Kurset kombinerer teori og praktiske øvelser og klæder dig på til at integrere naturen i dit daglige arbejde med sundhed og trivsel.
På kurset lærer du bl.a.:
At forstå naturens betydning for mental og fysisk sundhed gennem evolutionspsykologi og forskning Hvordan du planlægger aktiviteter, der styrker fællesskab og opmærksomhed i naturen Praktiske øvelser som sanseaktiviteter, opmærksomhedstræning og naturbaseret bevægelseBliv klogere på traumereaktioner hos nybagte forældre, spædbørn og småbørn op til 6 år – og lær at møde familierne fra et traumeinformeret perspektiv
På denne kursusdag får du viden og enkle redskaber til arbejdet med familier, der er mærket af overvældende hændelser eller traumer i graviditeten, barselsperioden og de første år af barnets liv.
Psykoterapeut og SE-traumeterapeut Maiken Bjerg samt jordemoder og SE-traumeterapeut Janni Ammitzbøll fører dig trygt gennem dagens program, hvor undervisningen er tilrettelagt, så der er en vekselvirkning mellem viden om traumer og tilgange til, hvordan familien genfinder deres ressourcer.
Med fra kurset får du:
Viden om traumeudløsende hændelser under graviditet, fødsel og barselsperiode Viden om traumesymptomer hos spædbørn og børn under 6 år Viden om beskyttende faktorer for forældre og barn Viden om, hvordan du via en traumeinformeret indsats understøtter barn og forældre i at komme ud af traumereaktionerneKurset henvender sig til dig, der arbejder med familier i graviditeten, barselsperiode og de første år af barnets liv.
Naturen har et væld af positive effekter på vores fysiske og psykiske velvære, og på denne praksisnære uddannelse lærer du at bruge naturterapi i det sundhedsfremmende arbejde med børn, unge og voksne med psykiske, fysiske eller sociale udfordringer.
Med uddannelsen får du godt med tid i naturen, og derudover bliver du klædt på med:
Redskaber til at organisere, tilpasse og afvikle naturbaserede forløb efter NBMC-metoden til din målgruppe Kompetencer til at inddrage kroppen i det naturterapeutiske arbejde – bl.a. gennem motoriske øvelser, leg og åndedrætsøvelser Teoretisk indsigt i virkningen af at bruge naturen og forskellige naturmiljøer til sundhedsfremme og rehabilitering Viden om effekten af gruppedynamik, narrative fortælleteknikker og evolutionspsykologi Værktøjer til at arbejde med modstandskraft og robusthed i forhold til gruppen og den enkelte deltagerVil du vide mere om naturterapiuddannelsen? Så finder du meget mere information lige herunder.
Du kan stadig nå at tilmelde dig holdet i 2025. Tilmeld dig her på siden med det samme.
Børns sansemotoriske udvikling har afgørende betydning for deres indlæring og trivsel. Som fagperson er det derfor vigtigt, at du kan spotte sansemotoriske udfordringer hos børn og træne deres sansemotoriske færdigheder.
Sammen med sansemotorisk konsulent, Mette Drescher Jensen, har vi derfor skabt denne kursusdag, hvor din faglige palet bliver udvidet med:
Redskaber til sansemotoriske tiltag – både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børneneNysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.
Tag denne uddannelse i den tredje bølge kognitiv terapi, og få flere miniuddannelser i én.
På uddannelsen bliver du undervist i tredje og nyeste bølge kognitiv adfærdsterapi og i tilgangene Mindfulness, Compassion Focused Therapy (CFT) og Acceptance and Commitment Therapy (ACT).
Du får bl.a. undervisning i:
Hvad den tredje bølge kognitiv terapi er Hvordan tilgangen handler om at lære at være med dét, der er Hvordan du kan hjælpe mennesker med at bringe balance i deres affektsystemer At arbejde med psykiske udfordringer ud fra den tredje bølgeFå indsigt og praktiske redskaber til at støtte mennesker med udviklingshandicap i deres sorgproces og til at skabe trygge rammer for de svære samtaler om tab. Mange med udviklingshandicap bærer på en usynlig sorg over tab og adskillelser i hverdagen, og det kræver viden og forståelse at opdage og lindre denne sorg.
På dette kursus får du bl.a.:
Viden om, hvordan sorg opleves og udtrykkes hos mennesker med udviklingshandicap Praksisnære pædagogiske redskaber som OmSorgsplaner til samtale og støtte Indsigt i, hvordan du bedst vejleder og støtter pårørende i sorgDagens ekspert, hospitalspræst Line Rudbeck, vil guide dig i, hvordan du bedst støtter både borgerne og deres pårørende i deres sorgarbejde.
Tilmeld dig kurset, og bliv klædt på til at tage hul på de svære samtaler og støtte mennesker i sorg.
I det daglige arbejde inden for socialpædagogik og omsorgsfeltet er nærvær og omsorg to uundværlige elementer. Men disse nøglekvaliteter kan med tiden føre til omsorgstræthed og udbrændthed. Hvordan bevarer du din mentale og fysiske trivsel, så du kan fortsætte med at yde den bedste omsorg?
Oplev underviser Maja Pålsson, psykomotorisk terapeut og psykoterapeut MPF, på dette kursus dedikeret til at udforske og forstå de dybere lag af relationsarbejdet gennem en kombination af teori og praksis. Du får bl.a.:
Viden om kroppens intelligensformer gennem begrebet embodiment Konkrete metoder og øvelser til at afbalancere dit nervesystem og styrke dit nærvær Skærpede relationskompetencer i praksis Forståelse af dine egne reaktionsmønstre i mødet med borgeren Strategier til at styrke dit nærvær og undgå at blive følelsesmæssigt drænetTilmeld dig og dine kollegaer her på siden.
Føler du dig ofte presset, overbelastet eller mentalt på overarbejde? Glemmer du at holde pauser, eller har du måske helt opgivet dem?
Så er denne kursusdag for dig. Du får en inspirerende og lavpraktisk dag med to stærke formidlere inden for arbejdstrivsel og mental sundhed: Pia Hauge og Mads Hyldig. Gennem oplæg, øvelser og refleksion får du konkrete redskaber til at skabe en mere balanceret og bæredygtig arbejdsdag – med ro i hovedet og energi i kroppen.
Samlet udbytte for dig og din arbejdsplads:
Mindre stress og tankemylder Mere kognitivt overskud til arbejdsopgaverne Inspiration til pausekultur, du kan tage med hjem Bedre koncentrationsevne og mere energi Mere arbejdsglæde – og overskud til det, der virkelig betyder nogetMed uddannelsen til Certificeret metakognitiv børne- og ungecoach lærer du at afholde coachende samtaler med børn og unge med afsæt i metoder fra metakognitiv terapi.
Din faglige rygsæk bliver fyldt med ny viden og redskaber i løbet af 4 moduler fordelt på 12 dage, og hele vejen igennem kommer du i selskab med Betina Buono og Charlotte Holm – to erfarne psykoterapeuter med speciale i metakognitiv terapi og samtaler med børn og unge.
Søvn er grundstenen i vores sundhed og trivsel. Alligevel er den ofte et underbelyst område i diverse sundhedsfremmende indsatser – og dét på trods af, at mange mennesker har søvnudfordringer. Der er således brug for viden og redskaber til at hjælpe søvnen på vej, og det får du på dette forløb til søvnvejleder.
I spidsen for det står søvnkonsulenterne Birgit Ingemann Knudsen og Maja Bjerregaard Kubel Olesen, og de sørger for, at du:
Får grundlæggende viden om søvn Kan spotte søvnudfordringer Kan vejlede mennesker med søvnudfordringer – både på hold og individuelt – så deres livskvalitet øges markant Kan bruge søvndagbøger som et aktivt redskab Kan udregne søvnindeks og dermed dokumentere din indsatsTilmeld dig næste ledige hold og vær med til at skabe en mærkbar forskel for trivslen.
Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.
Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:
Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individetVil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.
Tag med på vejlederuddannelsen i BeCool og opnå kompetencer til at arbejde forebyggende med børn og unges angst og understøtte øvrig angstbehandling.
Du bliver undervist af ekspert og psykolog Søren Benedikt Pedersen, som bidrager med den nyeste viden om angst, stress og traumer, ligesom han bl.a. stiller skarpt på:
Realistisk tænkning vs. metakognitive strategier Gradueret eksponering og trin-for-trin planer Visualisering, åndedræt og afslapning Guidet massage, leg, bevægelse og sanser Assertiv adfærd, kropssprog og social færdighedstræningDet er ofte kompliceret at arbejde med dobbeltdiagnoser, og det er afgørende, at du har den rette viden og metoder, så du kan understøtte en helhedsorienteret tilgang til mennesker med dobbeltdiagnoser.
Tag derfor med på dette kursus, hvor Zoltan Barkanyi, psykiater og ledende overlæge, sørger for, at du får:
Viden om dobbeltdiagnosens sammensatte udfordringer Kendskab til rusmiddelbrugets psykosomatiske effekter på borgeren Indsigt i relationsarbejdets betydning for udredningsprocessen Konkrete metoder til at arbejde samtaleteknisk og med den motiverende samtale i forhold til målgruppen Viden om vigtigheden af ikke at fordømme eller stigmatisere borgerenFå mere at vide om kursusdagen lige herunder
Hvert år oplever en lang række børn desværre, at en af deres nærtstående bliver syge eller dør. Når det sker, har de brug for trygge voksne, de kan læne sig op ad, og som forstår deres sorg.
Sammen med psykolog Martin Lytje inviterer vi dig derfor med på denne kursusdag, hvor du bliver klædt på til at kunne støtte børn i sorg og skabe tryghed i deres hverdag.
Der er 2 forskellige afholdelser af kurset: En målrettet arbejdet med små børn (0-6 år) og en målrettet arbejdet med skolebørn (6-16 år).
Uanset, hvilken afholdelse du vælger, er du sikret:
Konkrete redskaber til at støtte børn i sorg – både i samtaler og i hverdagen En større forståelse af børns sorgreaktioner – tilpasset alder og aldersbestemte behov Indsigt i trygge samtaler om svære emner: Sådan taler du åbent, ærligt og nænsomt om sygdom og død Indblik i moderne sorgteori, f.eks. Tosporsmodellens relevans for børn og nyere forskning Øvelser og cases, der styrker din faglige selvtillid og handlekraftPsykologisk tryghed er en nødvendighed i teams og på arbejdspladser – især i mentalt krævende arbejde. Vi byder dig derfor inden for på denne kursusdag, hvor krisepsykolog Rikke Høgsted dykker ned i, hvordan du og dine kollegaer i praksis styrker den psykologiske tryghed.
I løbet af kursusdagen får du bl.a.:
Viden om, hvad psykologisk tryghed er og ikke er Viden om det fysiologiske grundlag for psykologisk tryghed, eftersom tryghed både bor i kroppen og sindet Indsigt i lederens rolle ift. psykologisk tryghed Viden om fejlkultur som læremester Masser af praktiske øvelserLyder det som noget for dig? Rul ned på siden for at læse mere om dagens indhold
Få 3 timer med viden og inspiration, når vi byder dig inden for til Faglig Formiddag om forebyggelse, opsporing og indsatser ift. medfødte rusmiddelskader.
Ved at sidde med får du:
Viden om medfødte rusmiddelskader, senfølger og epigenetiske påvirkninger Viden om henvisningsmulighederne, når du har en konkret bekymring for senfølger af rusmidler under graviditeten. Viden om vigtigheden af korrekt rusmiddelscreening og information om barnets eller den voksnes eksponeringshistorik Inspiration til et styrket tværfagligt samarbejde, vidensdeling, opsporing og inddragelse af børn og unge med senfølger fra graviditetenVed det faglige ror står socialrådgiver og stifter af Fremtidens børn, Michela Wedel.
Selvregulering er en særdeles vigtig kompetence, og derfor er det af stor betydning, at børn får den rette hjælp, når de er udfordret på evnen til selvregulering.
Vi tilbyder derfor dette givende kursus, hvor du bl.a. opnår:
Viden om, hvad selvregulering er – og hvorfor den har så stor betydning for børns trivsel, udviklingsbetingelser og sociale relationer Viden om reguleringsproblematikker, herunder en forståelse af, hvad der skal være til stede for, at et barn kan regulere sig selv Kendskab til, hvordan du understøtter barnets evne til selvregulering gennem konkrete lege og aktiviteter, herunder en introduktion til medieret læringserfaring Konkrete træningsteknikker og øvelser, der er lige til at tage med hjem og afprøveI spidsen for kurset står specialist i børneneuropsykologi Nanna Kruuse.
Arbejder du på et botilbud for borgere med udviklingshæmning og ønsker at forebygge voldsomme episoder og magtanvendelser? Så er dette 3-dageskursus i LA2u med specialkonsulent Sara Holm noget for dig! LA2u er en recovery-orienteret metode, der giver dig konkrete redskaber til at fremme trivsel og reducere konfliktsituationer. På kurset lærer du at:
Skifte fokus fra restriktive sanktioner til forebyggelse og refleksiv praksis Arbejde med borgerens indefra-perspektiv for bedre indsigt og samarbejde Anvende trivsels-, trygheds- og læringsplaner i daglig praksisUndervisningen kobler teori og praksis, så du bliver klædt på til at skabe positive resultater for både borgere og personale.
Få viden og redskaber til at stå endnu stærkere i det komplekse arbejde med personlighedsforstyrrelser.
Sammen med Bjarke Rasmussen – autoriseret psykolog og specialpsykolog i psykiatri – har vi skabt dette kursus, som giver dig en styrket forståelse af personlighedsforstyrrelser og en grundlæggende indsigt i, hvordan du kan håndtere mødet med disse mennesker med større faglig sikkerhed og psykologisk indsigt, så relationen og samspillet bliver bedre og mere trygt for både dig og din borger/patient.
Helt konkret giver kurset dig:
Forståelse af de bagvedliggende dynamikker ved personlighedsforstyrrelser Indsigt i forsvar og følelsesmæssige reaktionsmønstre hos mennesker med borderline, ængstelig-evasiv og tvangspræget personlighedsforstyrrelse Viden om tilknytning som nøgle til forståelse og faglig kontakt Kendskab til overføring, modoverføring og samspil Praksisnær træning i at analysere situationer, tilknytningsmønstre og forsvarsmekanismerKom med inden for på denne kursusdag med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, og få skærpet dine kompetencer til at se bag om diagnoser hos mennesker med udviklingshandicap og til at skabe et mere samlet billede af den enkelte borgers personlighed, kompetencer og livserfaringer.
I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:
Instrumenter til at få en bedre forståelse af borgere med udviklingshandicap Instrumenter til at håndtere og nedtrappe konflikter Viden om psykiatriske diagnoser, f.eks. ADHD, OCD og borderline, samt deres begrænsninger Viden om hjernen under udvikling, relationsdannelse, kognition og psykiatri Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier, herunder kendskab til ”Boksmodellen”Børns kognitive udvikling er afgørende for deres trivsel, læring og udvikling. Udviklingen af de eksekutive funktioner sker dog ikke af sig selv, men i samspillet med voksne, og på dette kursus lærer du derfor at spotte de eksekutive funktioner og understøtte udviklingen bedst muligt.
På kurset møder du børnepsykolog Simon Wilbrandt, som klæder dig på med:
Viden om, hvad eksekutive funktioner er, og hvorfor de er vigtige for børn Viden om, hvordan eksekutive funktioner skal medtænkes i de krav, vi som voksne sætter til børn – både i skolen og familien Indsigt i, hvordan du kan spotte børn med eksekutive udfordringer Metoder til, hvordan samspillet mellem dig og børn kan støtte udviklingen af deres eksekutive funktioner Indsigt i, hvordan man kan skabe en ramme, hvor barnet på egen hånd træner sine eksekutive færdigheder Metoder til, hvordan vi undgår, at eksekutive udfordringer står i vejen for anden udviklingSkab en bedre hverdag for børnene med din nye viden om eksekutive funktioner. Tilmeld dig et hold med det samme.
Vil du være en del af en arbejdsplads, der lykkes med det her?
At tiltrække de helt rette kandidater – og at give dem lyst til at blive At sikre motivation og engagement At skabe en høj grad af læring og innovation At skabe stærkt samarbejde At få en god bundlinje At sikre høj trivselSå er psykologisk tryghed helt afgørende.
Bliv certificeret i værktøjet The Fearless Organization Scan, så du kan være med til at styrke den psykologiske tryghed i din organisation og derigennem skabe bedre resultater, mere læring og større jobtilfredshed.
Dine undervisere på forløbet er Christian Ørsted, dansk ekspert i psykologisk tryghed, samt Sarah Møller Lundberg, som har bred erfaring med at styrke kommunikationskompetencer, der løfter den psykologiske tryghed.
Seminarer.dk er partner med “The Fearless Organization Scan” og er den eneste danske udbyder af forløbet.
Lær at forstå og træne dine borgeres kropssans – også kendt som den interoceptive sans – så de bedre kan mærke sig selv, tolke deres krops signaler og opnå ro i såvel krop som sind.
Det er ergoterapeut Charlotte Andersen, som på dette kursus stiller skarpt på interoception og bl.a. giver dig:
Viden om de 8 sansesystemer Indsigt i konsekvenserne af ubalance i sansesystemerne Kendskab til vagusnerven og dens forbindelse til den interoceptive sans Viden om hjernetræthed og hjernepauser Kompetencer til at træne sanserne og den interoceptive sans gennem sansemodulerende øvelser Kompetencer til at facilitere selvregulering og dæmpe et nervesystem i ubalanceNysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder
Tag med på dette kursus, og få ny viden om, hvordan følelser bliver til, og hvordan du kan forstå og regulere dem – både hos andre og dig selv.
Med udgangspunkt i Lisa Feldman Barretts banebrydende teori om konstruerede følelser og nyeste hjerneforskning får du viden og indsigt, men også konkrete redskaber i det relationelle arbejde med børn, unge og voksne borgere.
I spidsen for den inspirerende dag står cand.pæd. i pædagogisk psykologi Anne-Mette Sohn Jensen.
Hun sørger bl.a. for, at du får udvidet dine kompetencer gennem:
Viden om ”kroppens budget” (”the body budget”) i relation til følelser Viden om betydningen af forudsigelighed Indsigt i Den affektive model: Arousal vs. hedonisk tone Redskaber til at håndtere affektsmitte Redskaber til at regulere dine egne og andres følelserFøler du dig ofte presset, overbelastet eller mentalt på overarbejde? Glemmer du at holde pauser, eller har du måske helt opgivet dem?
Så er denne kursusdag for dig. Du får en inspirerende og lavpraktisk dag med to stærke formidlere inden for arbejdstrivsel og mental sundhed: Pia Hauge og Mads Hyldig. Gennem oplæg, øvelser og refleksion får du konkrete redskaber til at skabe en mere balanceret og bæredygtig arbejdsdag – med ro i hovedet og energi i kroppen.
Samlet udbytte for dig og din arbejdsplads:
Mindre stress og tankemylder Mere kognitivt overskud til arbejdsopgaverne Inspiration til pausekultur, du kan tage med hjem Bedre koncentrationsevne og mere energi Mere arbejdsglæde – og overskud til det, der virkelig betyder nogetBørns sansemotoriske udvikling har afgørende betydning for deres indlæring og trivsel. Som fagperson er det derfor vigtigt, at du kan spotte sansemotoriske udfordringer hos børn og træne deres sansemotoriske færdigheder.
Sammen med sansemotorisk konsulent, Mette Drescher Jensen, har vi derfor skabt denne kursusdag, hvor din faglige palet bliver udvidet med:
Redskaber til sansemotoriske tiltag – både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børneneNysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.
Arbejdet med mennesker, der har personlighedsforstyrrelser, er ofte komplekst – og derfor inviterer vi dig inden for på denne uddannelse, der både giver dig en grundlæggende forståelse af ICD-11-beskrivelsen af personlighedsforstyrrelser samt redskaber til at sikre det gode samspil med dine borgere/klienter.
Uddannelsen er skabt sammen med psykolog og professor Bo Bach samt specialist i psykoterapi Nana Lund Nørgaard, og de står klar til bl.a. at klæde dig på med:
En almenmenneskelig forståelse af, hvad personlighedsforstyrrelse er, hvilket giver dig mulighed for at forstå og møde mennesket bag lidelsen eller problemet endnu bedre Viden om og redskaber til kommunikation: Hvordan møder du bedst klienter/borgere med personlighedsforstyrrelse? Viden om mentalisering og præ-mentalisering som psykologisk forståelsesramme En forståelse af dine egne reaktioner i mødet med klienter/borgere med personlighedsforstyrrelse og redskaber til selvregulering i mødetLæs mere om dit udbytte, uddannelsens opbygning og underviserne lige herunder
Hvordan bruger du AI i dit arbejde på børneområdet på en faglig, etisk og databevidst måde?
Dét er omdrejningspunktet på dette heldagskursus med Bente Adolphsen, cand.jur. og ekspert i børnesager, samt Mint Kornum, socialrådgiver og IT-/digitaliseringskoordinator.
Når du sidder med på kurset, får du bl.a. udvidet dine kompetencer med:
Indsigt i, hvordan AI kan give dig mere tid til kerneopgaven og samtidig højne kvaliteten i det faglige arbejde Klar viden om, hvilke oplysninger du må dele i børnesager, og hvordan du håndterer fortrolige data ansvarligt ved brug af AI Værktøjer til at dokumentere klart, struktureret og formålsrettet – med afsæt i lovgivningen og med støtte fra AI Et skærpet etisk og juridisk kompas: Viden om AI-forordningen (AI Act), og hvordan du håndterer datasikkerhed, GDPR, bias og samtykke i det tværfaglige samarbejde Konkrete AI-kompetencer: Du lærer at formulere effektive prompts, bruge GPT som refleksionspartner og anvende værktøjer som ChatGPT og Copilot i praksis Øvelse i at bruge AI til f.eks. underretning, faglig vurdering, handleplan, pædagogisk refleksion eller forældrekommunikationBørns kognitive udvikling er afgørende for deres trivsel, læring og udvikling. Udviklingen af de eksekutive funktioner sker dog ikke af sig selv, men i samspillet med voksne, og på dette kursus lærer du derfor at spotte de eksekutive funktioner og understøtte udviklingen bedst muligt.
På kurset møder du børnepsykolog Simon Wilbrandt, som klæder dig på med:
Viden om, hvad eksekutive funktioner er, og hvorfor de er vigtige for børn Viden om, hvordan eksekutive funktioner skal medtænkes i de krav, vi som voksne sætter til børn – både i skolen og familien Indsigt i, hvordan du kan spotte børn med eksekutive udfordringer Metoder til, hvordan samspillet mellem dig og børn kan støtte udviklingen af deres eksekutive funktioner Indsigt i, hvordan man kan skabe en ramme, hvor barnet på egen hånd træner sine eksekutive færdigheder Metoder til, hvordan vi undgår, at eksekutive udfordringer står i vejen for anden udviklingSkab en bedre hverdag for børnene med din nye viden om eksekutive funktioner. Tilmeld dig et hold med det samme.
Lær at forstå og træne dine borgeres kropssans – også kendt som den interoceptive sans – så de bedre kan mærke sig selv, tolke deres krops signaler og opnå ro i såvel krop som sind.
Det er ergoterapeut Charlotte Andersen, som på dette kursus stiller skarpt på interoception og bl.a. giver dig:
Viden om de 8 sansesystemer Indsigt i konsekvenserne af ubalance i sansesystemerne Kendskab til vagusnerven og dens forbindelse til den interoceptive sans Viden om hjernetræthed og hjernepauser Kompetencer til at træne sanserne og den interoceptive sans gennem sansemodulerende øvelser Kompetencer til at facilitere selvregulering og dæmpe et nervesystem i ubalanceNysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder
Det er ofte kompliceret at arbejde med dobbeltdiagnoser, og det er afgørende, at du har den rette viden og metoder, så du kan understøtte en helhedsorienteret tilgang til mennesker med dobbeltdiagnoser.
Tag derfor med på dette kursus, hvor Zoltan Barkanyi, psykiater og ledende overlæge, sørger for, at du får:
Viden om dobbeltdiagnosens sammensatte udfordringer Kendskab til rusmiddelbrugets psykosomatiske effekter på borgeren Indsigt i relationsarbejdets betydning for udredningsprocessen Konkrete metoder til at arbejde samtaleteknisk og med den motiverende samtale i forhold til målgruppen Viden om vigtigheden af ikke at fordømme eller stigmatisere borgerenFå mere at vide om kursusdagen lige herunder
At blive forælder til et barn med et handicap kan føre mange svære følelser med sig – og hverdagen kan stå på udfordrende situationer.
Som fagprofessionel er det vigtigt, at du kan navigere i forældrenes følelser og behov, og det får du styrket dine kompetencer til på denne kursusdag med Annette Due Madsen, psykolog og familieterapeut, samt Christian Juul Busch, tidligere hospitalspræst.
På dagen opnår du bl.a.:
Viden om den modsatte separationsproces og de ambivalente følelser, som forældre til handicappede børn ofte skal gennemgå Viden om, hvad forældre til børn med særlige behov i al deres forskellighed ofte har brug for i deres kontakt med alle ”systemerne”, herunder kommune, sundhedsvæsen, pædagoger, lærere, aflastningspersonale osv. Praksisnære redskaber til, hvordan du som professionel bedst møder de forældre, der har børn med særlige behov, og hvordan du rummer forældrenes eventuelle frustrationer eller vrede Viden om, hvordan du hjælper forældrene med at skabe en god og nyttig narrativ ramme for deres særlige fortællingFå viden og redskaber til at stå endnu stærkere i det komplekse arbejde med personlighedsforstyrrelser.
Sammen med Bjarke Rasmussen – autoriseret psykolog og specialpsykolog i psykiatri – har vi skabt dette kursus, som giver dig en styrket forståelse af personlighedsforstyrrelser og en grundlæggende indsigt i, hvordan du kan håndtere mødet med disse mennesker med større faglig sikkerhed og psykologisk indsigt, så relationen og samspillet bliver bedre og mere trygt for både dig og din borger/patient.
Helt konkret giver kurset dig:
Forståelse af de bagvedliggende dynamikker ved personlighedsforstyrrelser Indsigt i forsvar og følelsesmæssige reaktionsmønstre hos mennesker med borderline, ængstelig-evasiv og tvangspræget personlighedsforstyrrelse Viden om tilknytning som nøgle til forståelse og faglig kontakt Kendskab til overføring, modoverføring og samspil Praksisnær træning i at analysere situationer, tilknytningsmønstre og forsvarsmekanismerKom med inden for på denne kursusdag med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, og få skærpet dine kompetencer til at se bag om diagnoser hos mennesker med udviklingshandicap og til at skabe et mere samlet billede af den enkelte borgers personlighed, kompetencer og livserfaringer.
I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:
Instrumenter til at få en bedre forståelse af borgere med udviklingshandicap Instrumenter til at håndtere og nedtrappe konflikter Viden om psykiatriske diagnoser, f.eks. ADHD, OCD og borderline, samt deres begrænsninger Viden om hjernen under udvikling, relationsdannelse, kognition og psykiatri Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier, herunder kendskab til ”Boksmodellen”Kom med inden for på uddannelsen til ”Certificeret rusmiddelbehandler”, som består af 13 moduler fordelt på halvandet år, og som adskiller sig fra øvrige tilbud på området ved at have et stort fokus på traumer og forebyggelse.
Hele vejen igennem kommer du i særdeles kompetent selskab med klinisk behandler Christopher Schmitz, cand.psych.aut. og specialist i psykotraumatologi Ulla Rung Weeke, ph.d. og rusmiddelekspert Søren Holm, ph.d. og psykolog Helle Lindgaard, speciallæge i psykiatri Nicolai Lindloff Damgaard-Mørk og stifter af Fremtidens Børn, Michela Wedel.
Når du uddanner dig til Certificeret rusmiddelbehandler, opnår du bl.a.:
Færdigheder i at opbygge stærke terapeutiske alliancer fra første kontakt, der skaber motivation og driver behandlingen fremad Redskaber til at arbejde med traumer i misbrugsbehandling, herunder forståelse af C-PTSD og neurodiversitet Færdigheder i at forebygge misbrug, bl.a. med brug af behandlingstilgange som Motivational Interviewing (MI) og kognitiv terapi Viden om de mest almindelige rusmidler, herunder deres neurologiske konsekvenser, psykologiske funktioner og de specifikke behandlingsstrategier Dybdegående indsigt i afhængighed fra et relationelt perspektiv, herunder fokus på trivsel hos de pårørendeHar du brug for at betale uddannelsen i rater? Så kontakt os på [email protected] eller 66 15 90 43.
Kom med på dette kursus, hvor du får indsigt i naturens positive indvirkning på vores krop og psyke, og lær at anvende evidensbaserede metoder til at fremme trivsel gennem naturbaserede aktiviteter.
Kurset kombinerer teori og praktiske øvelser og klæder dig på til at integrere naturen i dit daglige arbejde med sundhed og trivsel.
På kurset lærer du bl.a.:
At forstå naturens betydning for mental og fysisk sundhed gennem evolutionspsykologi og forskning Hvordan du planlægger aktiviteter, der styrker fællesskab og opmærksomhed i naturen Praktiske øvelser som sanseaktiviteter, opmærksomhedstræning og naturbaseret bevægelseSådan bliver dine egne personlige erfaringer og tilknytningsmønstre en ressource i faglig praksis. Gør plads i kalenderen, og deltag på dette kursus, hvor psykolog Sarah Daniel stiller skarpt på, hvordan den personlige historie med tilknytning indvirker på vores kompetencer og udfordringer som professionelle omsorgsgivere.
I løbet af kursusdagen opnår du:
Viden om, hvordan tilknytning og tilknytningsmønstre spiller ind i et arbejde, hvor omsorg indgår som en del af den professionelle opgave Inspiration til refleksion over, hvordan din egen tilknytningshistorie spiller ind i dit arbejde Indblik i, hvordan specifikke præferencer og tilbøjeligheder mht. tilknytning og omsorg giver specifikke muligheder og faldgruber i omsorgsarbejdet Input til, hvordan du kan indtænke denne dimension i måden, du tænker kollegafælleskab og ledelse i omsorgsarbejde Inspiration til måder at øge din egen ”langtidsholdbarhed” i omsorgsarbejde – og dermed undgå stress og omsorgstræthedDenne uddannelse kvalificerer dig til at anvende kognitiv adfærdsterapi, som er én af de mest evidensbaserede og effektive metoder til behandling af psykiske og psykosociale problemstillinger.
Uddannelsen er udviklet i samarbejde med cand.psych.aut. Anne Dorthe Hasholt og består af to semestre, så du selv kan bestemme din uddannelses varighed og faglige dybde.
Når du sidder med på uddannelsen, får du bl.a.:
Indføring i kognitiv adfærdsterapis teori, strømninger og terapeutiske metoder Viden om kognitionspsykologi og neuropsykologi Træning i kognitive metoder, bl.a. kognitiv analyse og omstrukturering Øvelse i at agere i den særlige rolle som kognitiv facilitatorHvert semester indeholder ca. 40 timers undervisning fordelt på fysiske og digitale kursusdage.
Tag en tur rundt på siden her, hvor du finder mere info om uddannelsens indhold, opbygning og underviser.
Søvn er grundstenen i vores sundhed og trivsel. Alligevel er den ofte et underbelyst område i diverse sundhedsfremmende indsatser – og dét på trods af, at mange mennesker har søvnudfordringer. Der er således brug for viden og redskaber til at hjælpe søvnen på vej, og det får du på dette forløb til søvnvejleder.
I spidsen for det står søvnkonsulenterne Birgit Ingemann Knudsen og Maja Bjerregaard Kubel Olesen, og de sørger for, at du:
Får grundlæggende viden om søvn Kan spotte søvnudfordringer Kan vejlede mennesker med søvnudfordringer – både på hold og individuelt – så deres livskvalitet øges markant Kan bruge søvndagbøger som et aktivt redskab Kan udregne søvnindeks og dermed dokumentere din indsatsTilmeld dig næste ledige hold og vær med til at skabe en mærkbar forskel for trivslen.
Hvert år oplever en lang række børn desværre, at en af deres nærtstående bliver syge eller dør. Når det sker, har de brug for trygge voksne, de kan læne sig op ad, og som forstår deres sorg.
Sammen med psykolog Martin Lytje inviterer vi dig derfor med på denne kursusdag, hvor du bliver klædt på til at kunne støtte børn i sorg og skabe tryghed i deres hverdag.
Der er 2 forskellige afholdelser af kurset: En målrettet arbejdet med små børn (0-6 år) og en målrettet arbejdet med skolebørn (6-16 år).
Uanset, hvilken afholdelse du vælger, er du sikret:
Konkrete redskaber til at støtte børn i sorg – både i samtaler og i hverdagen En større forståelse af børns sorgreaktioner – tilpasset alder og aldersbestemte behov Indsigt i trygge samtaler om svære emner: Sådan taler du åbent, ærligt og nænsomt om sygdom og død Indblik i moderne sorgteori, f.eks. Tosporsmodellens relevans for børn og nyere forskning Øvelser og cases, der styrker din faglige selvtillid og handlekraftTag denne uddannelse i den tredje bølge kognitiv terapi, og få flere miniuddannelser i én.
På uddannelsen bliver du undervist i tredje og nyeste bølge kognitiv adfærdsterapi og i tilgangene Mindfulness, Compassion Focused Therapy (CFT) og Acceptance and Commitment Therapy (ACT).
Du får bl.a. undervisning i:
Hvad den tredje bølge kognitiv terapi er Hvordan tilgangen handler om at lære at være med dét, der er Hvordan du kan hjælpe mennesker med at bringe balance i deres affektsystemer At arbejde med psykiske udfordringer ud fra den tredje bølgeEn uddannelse, der giver dig redskaber til at undgå og reducere stress, udbrændthed, omsorgstræthed og at sænke sygefravær. Aktuel for både medarbejdere og ledere.
På uddannelsen lærer psykolog Anne Dorthe Hasholt dig bl.a.:
Hvorfor du skal opfatte dig selv som det allervigtigste redskab i dit arbejde At agere bæredygtigt i relations- og omsorgsarbejde på jobbet Hvordan du genvinder/bibeholder balancen i et mentalt krævende job Strategier til at undgå stress, omsorgstræthed og udbrændthed Forskellen på at udvise ”slid-empati” og ”bæredygtig empati” i dit jobMeget begrænset antal pladser.