Når konflikter opstår i dialogen - Seminarer
Når konflikter opstår i dialogen

Når konflikter opstår i dialogen

Konflikter med borgere er et grundvilkår for offentligt ansatte. Desværre, da de medfører massive økonomiske og personlige omkostninger. Men Jens Hyldahl, der i mange år har arbejdet med feltet indenfor psykiatrien giver dig en klokkeklar konfliktstrategi og ikke mindst værdifuld viden om kollegial førstehjælp. For hvorfor bruge din kostbare tid på konflikter? Og hvorfor risikere at være belastet af dem, når du holder fyraften? Tilmeld dig kurset og tag kontrollen over konflikterne.
Har du i et møde med en borger oplevet, at samtalen pludselig optrappes og udvikler sig til en konflikt? Eller har du været vidne til at din kollega, i mødet med en frustreret borger er blevet udsat for verbal vold eller overfald?

Hvis du har det, er du ikke den eneste. For alene i 2012 blev der registreret 2.913 tilfælde af vold mod offentlige myndighedspersoner, og antallet af konflikter og verbale overfald er langt højere. Netop fordi at konflikter ofte opstår, når borgere stiller spørgsmålstegn ved de love, procedurer og regler, vi i det offentlige er ansat til at overholde.

Men hvordan tackler du de situationer, hvor dialogen med borgeren udvikler sig i en uhensigtsmæssig retning? Hvordan styrer du samtalen væk fra konfliktzonen, og hvordan sikrer du, at du kan tale borgeren til ro, hvis situationen eskalerer? Og hvilke forudsætninger skal være på plads, før du og dine kolleger trygt kan gå ind i en samtale med en borger uden at skulle være nervøs for, at det ender i en konfliktsituation?

Kurset giver dig en unik mulighed for i endnu højere grad at styrke dine kompetencer inden for konflikthåndtering med borgere. Med sine mange års erfaring, tager Jens Hyldahl udgangspunkt i, hvordan du planlægger forløbet før, under og efter samtalen på den bedst mulige måde, samt hvordan du nedtrapper konflikten. På kurset får du også større bevidsthed om egne og andres reaktionsformer, og hvor dine og dine kollegers grænser går. Denne indsigt kan være med til at etablere kollegial førstehjælp på arbejdspladsen, som består af verbale- og nonverbale signaler og udtryksformer.

Udbytte

Kurset giver dig indsigt i, hvordan du håndterer den konfliktfyldte samtale med borgere, og giver dig samtidig redskaber til at forberede og afvikle den potentielt konfliktfyldte samtale.

Viden om:

Redskaber til:

Fokuspunkter

Identificering af konflikter:

Hvilke niveauer og former for konflikter kan vi møde i vores hverdag, og hvordan identificerer vi voldsmønstrene?

Håndtering af konflikter:

Konkrete redskaber og metoder til, hvordan vi håndterer konflikter. Hvordan kan vi ved hjælp af signaler aflæse et behov om hjælp fra en kollega?

 Vredeshåndtering:

Konflikthåndteringskernepunkter – redskaber til hvordan vi før, under og efter mødet kommer videre med borgeren.

Reaktionsmønstre i højstress-situationer:

Opmærksomhed på egne og andres reaktionsmønstre – hvordan mindsker vi konflikter i vores organisation og forebygger voldspiraler?

Oplægsholder

Jens Hyldahl er cand. mag. i psykologi og pædagogik. Jens Hyldahl har en fortid i psykiatrien og i kriminalforsorgen, hvor han trænede personale og de indsatte i at håndtere vold og konflikter. I dag har han sit eget konsulentfirma, ContraZone, hvor han arbejder med voldsforebyggelse og konflikthåndtering.

Jens Hyldahl vil i sit oplæg veksle mellem teoretisk refleksion og metodiske redskaber, som tager afsæt i egen erfaring fra træning af personale på retspsykiatriske afdelinger. Jens Hyldahl lægger vægt på, at teori såvel som redskaber bliver formidlet på en måde, som gør det muligt for dig at tage det med tilbage til din arbejdsplads, så dine medarbejdere og kolleger også kan få stor gavn af det.

Pris og Rabat

Pris pr. deltager er kr. 2653-, der dækker materiale, morgenmad, frokost inkl. én vand og kaffe/te samt andre forfriskninger dagen igennem. Med nyhedsmail- og kollegarabat, jf. nedenfor, er pris pr. deltager kr. 2122,-. Priserne er ekskl. moms

Der gives 10 % personlig rabat (før moms) til deltagere, som senest på tilmeldingstidspunktet har tilmeldt sig vores nyhedsmail påwww.seminarer.dk. Der kan yderligere opnås 10 % rabat på den samlede pris ved samtidig tilmelding af tre eller flere deltagere fra samme arbejdssted