Grundkursus om persondataforordningen af maj 2018 - Seminarer
400x292px_Persondataforordningen

Grundkursus om persondataforordningen af maj 2018

Må vi egentlig sende mails med personoplysninger? Hvor længe må vi gemme en mail? Hvad er en DPO? Hvornår skal vi have samtykke? Må vi tjekke en kollegas sager? Bliv helt skarp på persondataforordningen og de nye krav.
Persondataforordningen af maj 2018 – for begyndere

Mangler I også at blive skarpe på forordningens nye krav?

vi egentlig sende mails med personoplysninger? Hvor længe må vi gemme en mail? Hvad er en DPO? Hvornår skal vi have samtykke? Må vi tjekke en kollegas sager?

Disse spørgsmål – og mange flere – får I svar på, på dette grundkursus om persondataforordningen af maj 2018. Kurset er for alle offentlige ansatte, der gerne vil have en minimumsviden om, hvad man gør i sin dagligdag for at overholde reglerne. Der bruges ikke en masse fine ord, men derimod ord og eksempler, som I forstår og kan relatere jer til, og som I kan tage med hjem og bruge!

Vi kigger på mails, edb, papirmapper, databehandlere, hjemmeside hosting, sikkerhed, mobiltelefoner, hjemmearbejdspladser, DPO’er, arbejde i toget, hvilke sager I må have digital adgang til, aflåsning af skabe, risikovurderinger… og en masse andet. Alt sammen med det formål, at I lever fuldt op til de nye regler for databeskyttelse – og det er bedre sent end aldrig!

Indhold på dagen:

Kursusdagen sætter fokus på persondataforordningen herunder de mange nye krav. Det handler om at sikre både kolleger og medarbejderes data – men også om at bevare borgerens tillid til den offentlige behandling af i mange tilfælde følsomme personoplysninger.

Dagens udbytte:

I bliver klædt på til at håndtere behandlingen af persondata i jeres styrelse/myndighed/kommune/organisation og vil herunder:

Vær opmærksom på, at denne dag er målrettet den offentlige sektor, og derfor vil dagens indhold tage udgangspunkt i dette.

Dagens headlines:

  1. Hvad er persondata i det hele taget?
  2. De nye begreber, herunder ”DPO”, ”Privacy by Design”, ”Privacy by Default”
  3. Facebook:
  4. Upload af billeder af fx elever, ansatte mv. – må I det?
  5. Er det tilladt at skrive til borgere, modparter osv.?
  6. Må I tjekke profiler på de sociale medier, f.eks. borgeres, de ansattes eller potentielle kommende ansatte mv.?
  7. Personnummer – hvornår og hvordan må I bruge disse?
  8. Hvornår er det tilladt at videregive personoplysninger?
  9. Den daglige sagsbehandling: Hvad må I – og hvad må I ikke?
  10. E-mails: Er der krav om samtykke? Og hvordan sikrer I, at uvedkommende ikke kan læse indholdet (kryptering)?
  11. Sikkerhed:
  12. Hvor skal reoler med personoplysninger stå?
  13. Må flere personer printe på den samme printer?
  14. Hvor skal jeres skrivebord stå? d. Må I arbejde i toget?
  15. Oplysninger på hjemmeside (billeder mv.).
  16. Cloud computing (at lægge persondata op i en sky, såsom Google Drive og Dropbox): Må I i det hele taget dette? Kræver det i så fald samtykke?
  17. Den registreredes rettigheder, både indsigtsret og indsigelsesret
  18. Sondringen mellem følsomme og ikke- følsomme oplysninger

Dagens underviser:

Brian Nygaard OswaldBrian Nygaard Oswald, Cand. jur., tidligere advokat og forfatter til talrige artikler i f.eks. UfR, Advokaten og en række bøger. Siden 2013 har han primært helliget sig sin store interesse for formidling og undervisning. Brian Nygaard Oswald er en af Danmarks mest anvendte undervisere i jura og holder årligt ca.100 kurser inden for sine få specialer, herunder persondata, inkasso og forældelse. Brian Nygaard Oswalds helt særlige evne er at gøre kompliceret jura forståeligt og praksisnært. Som tidligere deltagere siger: “Det har været en god dag. Tørt stof er blevet gjort levende” og “Dygtig underviser – formidler stoffet på en god og livlig måde”. 

Priser og rabatmuligheder

Pris pr. deltager kr. 2.655,- for kunder på vores mailliste, og 2.950,- for andre. Priserne er inkl. forplejning og ekskl. moms. Læs mere og tilmeld dig maillisten – klik her ->

Har din arbejdsplads deltaget flere gange inden for de seneste 12 måneder, opnår I yderligere rabat. Helt op til 10 %, hvis I er guldkunder. 5 % hvis I er sølvkunder.

Rabatten afhænger af, hvor meget din arbejdsplads har deltaget hos os inden for de seneste 12 måneder. Efter én deltagelse opnås: sølvkundestatus. Efter fem deltagelser: guldkundestatus. Priserne er ekskl. moms.

priser-seminarer.dk

Se status for din arbejdsplads – klik her

DELTAGERBEVIS
Du får deltagerbevis på dagen