Det er almindeligt, at børn er vrede i perioder. Men er situationerne tilbagevendende, kan barnets forhold til forældre og andre børn køre fast og barnets vrede skaber problemer for det. De har det man kan betegne som problemvrede. De børn skal have hjælp til at håndtere deres vrede. Neuropsykolog Anne Vibeke Fleischer, der har skrevet to bøger om børn og vrede, peger på at børn med problemvrede har brug for et sprog til at udtrykke deres vrede.
Se også relevant kursus: Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn
»Børn har brug for et sprog om vreden, hvis de skal lære at udtrykke vreden anderledes, og det sprog skal voksne give dem. Børn mangler som udgangspunkt den bremse, der gør, at de kan vurdere situationen og finde en passende handling«, forklarer hun. Børn har brug for ordene, hvis de skal kunne vurdere omfanget af en situation, forklarer Anne Vibeke Fleischer.
»Det, vi skal have børn til, er at sige, at de er pissehamrende sure på storebror, og at de har lyst til at slå ham i maven, men at de lige tænker over, hvad de kan gøre i stedet. De skal lære at tænke: Han kom til at vælte mit tog, det kan rejses op igen, så pyt med det, eller: Han trådte på min bil, nu er den gået i stykker, og jeg er meget ked af det. På den måde kan de lære at afpasse deres handlinger til følelsen«.
Det dårlige mønster skal brydes
Skal du bryde det dårlige mønster, startes indsatsen ikke, når barnet er i det røde felt, siger Anne Vibeke Fleischer. »Det nytter ikke at begynde at tale, når barnet er kogende. Så skal man afslutte situationen hurtigt«
Empati er vejen frem
Den kontroversielle familieterapeut Jesper Juul peger også på de voksnes ansvar for at hjælpe de børn, hvor deres vredesudbrud er skadelige for udviklingen af relationer til omverdenen.
Han efterlyser mere empati og knap så meget konsekvens pædagogik i værktøjskassen hos de personer der omgås børn med problemvrede:
“Lærerne går galt i byen, fordi de i generationer har lært, at løsningen på alle konflikter er klare regler og konsekvenser. Det har aldrig hjulpet på anden måde, end at det har givet lærerne et alibi for at gnide deres nederlag af på eleverne. Alternativet hedder empati – både evnen og viljen til empati – og så hjælper det selvfølgelig at vide, at et verbalt/fysisk aggressivt barn bare er et ulykkeligt barn, som længes efter tillid og en udstrakt hånd.”
Fakta om problemvrede:
- Vrede er en helt basal og god følelse – og en naturlig del af børns læringsproces.
- Når børn får vredesudbrud flere gange om ugen og reagerer alt for hurtigt med alt for store reaktioner over selv små ting i forhold til barnets alder, kalder vi det problemvrede.
- Ca. 10 % af alle børn under 8 år har det der kaldes problemvrede.
Se også relevant kursus: Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn