Skab et fælles samarbejde om barnets trivsel - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Skab et fælles samarbejde om barnets trivsel

Her får du 14 fokuspunkter, så du kan styrke barnets trivsel gennem et samarbejde mellem forældre og dig som fagprofessionel.

Rikke Yde Tordrup
Af Rikke Yde Tordrup, cand. psych. og specialist i klinisk børnepsykologiMistrivsel i klassen skal løses i et anerkendende fællesskab af skole og forældre. Et fællesskab, der ikke ender i forældrebashing, skolebashing og skænderier om, hvem der har ansvaret, hvis skyld det er og hvem, der burde skamme sig mest. For hver gang et samarbejde mellem forældre og professionelle bliver konfliktfyldt, kommer et barn i klemme. Hver gang forældre taler grimt om dem, der skal støtte deres barns udvikling, ender barnet i en loyalitetskonflikt. Hver gang et barn mærker, at de professionelle ikke anerkender barnet selv eller forældrene, får barnet svært ved at finde tryghed til at trives.

Se også relevant kursus: Diagnose eller opdragelse?

Vi bærer utvivlsomt alle et ansvar for moderne mistrivsel i klassen. Det gælder både politikerne, der sætter rammerne for normering og inklusion i børnehaven og skolen, men i høj grad også pædagogerne og lærerne, der udvikler børnene. Endelig bærer forældrene, der opdrager og børnene selv et ansvar. Vi har alle en fælles interesse i at løse moderne mistrivsel, som kan udmønte sig i uro i klassen, negativ feedback, konflikter, lavt selvværd, kontrollerende adfærd og børn, der ikke ønsker at deltage i fællesaktiviteter.

Research om barnets trivsel

I 2015 udkom jeg med bogen ”Udviklende øjeblikke – i pædagogisk arbejde ”, der bl.a. beskriver hvad børn har brug for i dagpleje, vuggestue og børnehave for at udvikle sig optimalt og derved blive skoleklar. I forbindelse med udgivelsen holdt jeg foredrag om samme emne for mange faggrupper, og det er min klare overbevisning, at alle faggrupper skaber udviklende øjeblikke for børnene hver eneste dag.

Som opfølgning på emnet udkom jeg i 2017 med bogen ”Markante forældre”, der med humor, eksempler fra hverdagen og mig selv som erkendt markant forælder i ”hovedrollen”, beskriver hvorledes moderne forældre kan risikere at udvikle børn med udfordringer i forhold til at indgå i fællesskaber. Alt sammen af kærlighed til børnene. Jeg har afholdt foredragene ”Markante forældre handler i kærlighed” og ”Moderne forældreskab går kærligt foran” for mange forældregrupper, og det er min opfattelse, at forældre engagerer sig i deres børn som aldrig før og vil børnene det bedste.

14 fokuspunkter

Derfor har jeg, i et forsøg på at hjælpe faggrupper og forældre til et bedre samarbejde, udarbejdet 14 fokuspunkter ud fra Daniel N. Sterns udviklingspsykologi. Det er hensigten med disse punkter, at de skal assistere grupperne i deres fælles samarbejde om barnets bedste, bidrage til udviklingen af barnets evner og vende eventuel mistrivsel i klassen. Fokuspunkterne er:

  • Evnen til at regulere og udvikle sine motoriske evner
  • Evnen til at regulere sig fra høj til lav spændingstilstand
  • Evnen til at regulere smerte
  • Evnen til at kunne føle, at man mestrer noget selvstændigt
  • Evnen til at mærke egne følelser og impulser og regulere passende efter fællesskabet
  • Evnen til at opleve sig selv som den samme i skiftende kontekster
  • Evnen til at gennemføre en aktivitet med en passende begyndelse, plot og afslutning
  • Evnen til at kunne dele en oplevelse med andre og glædes herved
  • Evnen til at se en situation fra forskellige perspektiver
  • Evnen til at opleve et selvværd, som giver troen på at have noget at give i nye fælleskaber
  • Evnen til at se sig selv som en del af en social sammenhæng
  • Evnen til at regulere forhandlinger efter omgivelserne
  • Evnen til at se sig selv i en historisk sammenhæng
  • Evnen til at kende sin identitet

Se også relevant kursus: Diagnose eller opdragelse?

Nedenfor eksemplificeres det fokusområde, der behandler udviklingen af barnets evne til at indgå i nye fællesskaber:

barnets trivsel

Mød Rikke Yde på kurset “Diagnose eller opdragelse”

Du kan møde Rikke Yde på vores populære kursus “Diagnose eller opdragelse”. Her vil hun sammen med neuropsykologiekspert Ann-Elisabeth Knudsen stille skarpt på, hvordan du som fagprofessionel vurderer børns udvikling og skelner mellem opvækstrelaterede problemer og neurologiske dysfunktioner, blandt andet ved at se på barnets strategiske intelligens og forhandlingskompetencer.

Rikke Yde vil på dagen komme ind på, hvad du kan gøre, når du møder børn, der i kærlighed har udviklet vanskeligheder, som giver dem negativ feedback i deres omgivelser. Hvordan hjælper du det enkelte barn og børnegruppen/klassen til at være i trivsel? Og hvad med forældrene? Hvordan skaber du et konstruktivt samarbejde, når store krav og stærke følelser er involveret?

Læs mere om kurset her.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere