God trivsel for børn og unge med særlige behov - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

God trivsel for børn og unge med særlige behov

Hvordan skaber man høj grad af trivsel og gode resultater for de børn og unge, som er i  fare for at blive ekskluderet i uddannelsessystemet?

trivsel

trivsel

Hvordan skaber man høj grad af trivsel og gode resultater for de børn og unge, som er i fare for at blive ekskluderet i uddannelsessystemet?Fra Behandlingsskolerne er svaret , at det er misforstået omsorg, når man ikke er ambitiøs i sine forventninger til de børn og unge, der har særlige behov. Det er muligt at opnå gode faglige, personlige og sociale resultater, når indsatsen tilrettelægges, så den understøtter de samlede behov hos barnet eller den unge.

Trivslen er høj på behandlingsskolerne

Behandlingsskolerne er Danmarks største specialskole, og driver 15 forskellige tilbud til børn og unge med særlige behov. Eleverne på Behandlingsskolerne har udfordringer inden for autismespektrumforstyrrelser, ADHD, oligofreni-området, personlighedsforstyrrelser og PTSD. Endvidere har eleverne en eller flere psykiatriske diagnoser, hvorfor de har behov for et særligt tilrettelagt tilbud.

Trivslen er høj på Behandlingsskolerne, hvor bla. 86% af 4.-9. klasses eleverne ligger rigtig højt på ‘social trivsel’ i de nationale trivselsundersøgelser. Hos de yngre børn i 0.-3. klasse er der ingen der svarer, at de ikke er glade for at gå i skole. Baggrunden for den høje trivsel skal  ifølge adm. direktør Christopher Moyell Juul i høj grad findes i den kontakt eleverne har til de voksne samt den måde forløbet sammensættes:

“Vores elever er tæt omgivet af voksne hver dag, og psykologkontakten massiv. Gennem samtaler, observation og en tæt relation til barnet opfanger vores personale typisk meget hurtigt, hvis vores elever enten hjemme eller på skolen mistrives. I og med vi skræddersyer vores forløb, har vi altid mulighed for at skrue på knapperne og lave de nødvendige justeringer, så rammerne bliver bedre i skolelivet. Hvis udfordringer relaterer sig til hjemmet, har vi et tæt familiesamarbejde, og familiebehandling som en del af vores samlede tilbud”.

Resultater på flere områder

Trivsel er ikke det eneste område, hvor Behandlingsskolerne klarer sig godt.  Christopher Moyell Juul fortæller: “En af de ting, vi er stolte af, er, at vi hvert år udskriver elever til mindre indgribende tilbud. Vores behandling og miljøterapeutiske tilgang gør, at alle vores elever udvikler sig positivt. Og hvert år bliver mere end 10 elever så velfungerende, at de ikke længere har brug for det omfattende tilbud, vi er. Så tanken om, at man aldrig kommer ud af specialområdet, hvis man først er ”inde”, gælder altså ikke for vores elever”.

Eleverne på Behandlingsskolerne har også opnået gode faglige resultater, bl.a. har alle afgangselever været oppe til afgangsprøven i 9. klasse og i 2017 var 81% også i fuld fagrække- sammenlignet med ca. 16% på special- og dagsbehandlingsskoler generelt. Karaktergennemsnittet for eleverne på Behandlingsskolerne ligger også over andre sammenlignelige tilbud.

Hvad er så baggrunden for de gode resultater? Hvad kræver det af rammer, metoder og faglige kompetencer? På Behandlingsskolerne arbejder man miljøterapeutisk, hvor behandling, undervisning og pædagogik går hånd i hånd.  Derudover peger Christopher Moyell Juul på en række forhold hos Behandlingsskolerne, som medvirker til de gode resultater:

Massiv psykologisk behandling

Psykisk udfordrede børn og unge skal behandles langvarigt af enten uddannede psykologer eller psykiatere. Hos os har vi mere end 35 fuldtidsansatte psykologer og 2 psykiatere til at løfte den opgave, og vores psykologer indgår i elevernes dagligdag. De er på skolerne og er med i hverdagen. De har alle en opdateret viden om og dyb forståelse for de komplekse diagnosekombinationer, som vores elever typisk har. Der burde også være krav om, at børn og unge med komplekse psykiske diagnoser skal behandles. Det giver mening menneskeligt. Men det giver også mening samfundsøkonomisk, da ubehandlede, psykiske lidelser i barndommen og ungdommen bliver til store udgifter for samfundet senere.

Intern somatisk behandlingsenhed

Vi har et konstant fokus på fysisk sundhed, fordi børn og unge med psykiatriske diagnoser typisk også har somatiske udfordringer og/eller medicinske bivirkninger. Psykologer og andet personale kan derfor hele tiden trække på de dygtige interne læger og syge- og sundhedsplejersker, som er på skolerne.

Specialiseret fagpersonale

Vi har dygtigt fagpersonale og en høj voksennormering. Vores pædagoger og lærere skræddersyer alle elevforløb. De retter sig efter seneste forskning og har en dyb viden om, hvordan psykiske udfordringer kommer til udtryk hos børn og unge, og hvordan man håndterer dette bedst.

Relationsarbejdet er vigtigt i arbejdet med børn og unge med særlige behov. Mange af eleverne har adskillige nederlag bag sig og har ikke følt sig forstået af voksne. Derfor er det vigtigt, der kommer fagligt dygtige og dybt engagerede voksne ind i deres liv i en skolesammenhæng. MEN: relationen alene kan ikke bære det. Ildsjæle er fantastiske i arbejdet med børn/unge med særlige behov, men der er også brug for faglig tyngde. Både behandlingsmæssigt og skolefagligt. Børnene har typisk komplekse diagnosekombinationer, og det er vigtigt, at fagpersonalet er klædt på til at arbejde rigtigt med det pædagogisk, skolefagligt og behandlingsmæssigt.

Hos os vægter vi også, at alle har en naturlig interesse i og viden om de seneste evidensbaserede forskningsresultater indenfor vores felt. Vi skal hele tiden være ambitiøse og ville blive bedre. På ledelsesniveau har alle også en stærk uddannelsesmæssig baggrund med typisk flere videregående uddannelser bag sig indenfor det skolefaglige og behandlingsmæssige område.

En omfattende familieindsats og rådgivning

At have et barn med psykiske udfordringer har ikke kun konsekvenser for skolelivet, men også for fritids- og familieliv. Vores arbejde med eleverne i en miljøterapeutisk ramme rækker derfor ud over skoletiden. Det inkluderer familiebehandling og rådgivning til de klubber og fritidsaktiviteter, som eleverne deltager i.

Faglige ambitioner og tilpasset læringsmiljø

Jeg synes ikke, at vi skal være bange for fagligt at sætte barren højt. Elever med særlige behov er også dygtige, og de fortjener at få det samme udgangspunkt som resten af Danmarks unge. Det er vores opgave som samfund at stille de rigtige rammer til rådighed. Einsteins velkendte citat om, at alle er genier, ”…men hvis man dømmer en fisk ud fra dens evne til at klatre i træer, vil den hele sit liv tro, at den er dum.”, beskriver meget fint, hvor vigtigt det er, at vi tilpasser læringsmiljøerne – fordi alle lærer forskelligt.

Overgangen til de unges videre uddannelse

I udskolingen er der altid et tæt samarbejde med UU-vejleder og ungdomsuddannelser. Vi besøger uddannelsessteder, og ligesom i vores skoletilbud sørger vi for, at overgangen til ungdomsuddannelserne er individuelt tilrettelagt for alle elever. Overgangen skal gerne være så smidig som mulig, så vi øger chancerne for, at den unge bliver i uddannelsen.  

Når det er sagt, kan og skal vi blive bedre. Faktum er nemlig, at selvom vi er markant bedre end lignende tilbud (dagbehandlingsskoler), er der for mange unge med særlige behov, som ikke kommer direkte videre på ungdomsuddannelse eller kommer i anden form for beskæftigelse. Derfor søger vi målrettet at skabe nye og stærke partnerskaber og netværk, så vi kan samarbejde om innovative løsninger, der bakker op om de unges overgang fra grundskole til næste skridt. Der er nemlig mange af de unge, som har brug for mere fleksibilitet og håndholdte indsatser, end hvad normen er i dagens Danmark.

Fra Behandlingsskolerne er opråbet derfor, at det er misforstået omsorg, når man ikke er ambitiøs i sine forventninger til de børn og unge, der har særlige behov. Det er muligt at opnå gode faglige, personlige og sociale resultater, når indsatsen tilrettelægges, så den understøtter de samlede behov hos barnet eller den unge. Herfra har samfundet så en stor opgave i at sikre, at de unge også får den nødvendige støtte i det videre uddannelsesforløb.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere