Man skal ikke gå med barnets angst - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Man skal ikke gå med barnets angst

Overbeskyttelse kan være én af forklaringerne på, at børn med angst er et stigende problem. Man skal ikke gå med barnets angst, fortæller Käte From, som specialist i børneneuropsykologi, i denne artikel.

barnets angst

Barnets angst: Christoffer tør ikke lægge sig til at sove, for han frygter,  at der gemmer sig et monster under sengen. Hans mor lægger sig ned på knæ og beroliger ham med, at der er helt tomt under sengen.Han er også bange for at komme på besøg hos sin bedste kammerat fra børnehaven, men Christoffers far tilbyder, at han gerne vil tage med ham og drikke en kop kaffe hos kammeratens forældre, mens drengene leger.

Gode, omsorgsfulde forældre, som kun vil det bedste for deres barn. Spørgsmålet er så, om de også rent faktisk gør det.

Det er Käte From, specialist i børneneuropsykologi, ikke så sikker på. Hun har i mange år beskæftiget sig med angst hos børn.

“Når moren går ned og kigger under sengen, sender hun et signal til barnet om, at der godt kan ligge et monster dernede. Og faderen får fortalt, at der er lidt farligt hos legekammeraten, og der er brug for at han går med”, siger Käte From.

Vi skal som forældre og pædagoger opfordre vores børn til at være modige og gradvist konfrontere dem med det, som de synes er farligt.

Hvis barnet eksempelvis er bange for hunde og derfor ikke vil med ud på tur, kan man øve sig i at gå imod angsten. Men man skal ikke starte ud med at arrangere et møde med en rottweiler.

“Første skridt kan være at kigge på hunde sammen på nettet. Dernæst kan man mødes med en hvalp. Så kan man gå forbi en større hund og så komme tættere og tættere på”, foreslår Käte From.

Hun mener, at for mange forældre i dag er overbeskyttende og går med angsten i stedet for at gå imod den. Konsekvensen er, at børnene kommer til at mangle robusthed.

For mange valgmuligheder forværre barnets angst

Overbeskyttelse kan være én af forklaringerne på, at børn med angst er et stigende problem. En anden kan være, at forældrene giver deres børn for mange valgmuligheder:

“Vi vil gerne have at vores børn bliver til demokratiske medborgere, og vi vil gerne, at de lærer at mærke efter, hvad de selv gerne vil. Så vi spørger dem, om de vil med over og besøge mormor, eller om de hellere vil blive hjemme og lege. Men deres hjerner er endnu ikke tilstrækkeligt udviklede til at kunne forstå konsekvenserne af et valg. Hvis børn bliver stillet over for mange valg, kan de også begynde at tvivle på, om de voksne overhovedet har styr på det. Det kan give grobund for ængstelighed”, siger Käte From.

Hvert 10. barn lider af angst på et eller andet tidspunkt, men hvordan skelner man mellem bekymringer, ængstelighed og angst?

“Alle mennesker bekymrer sig og alle har en vis grad af ængstelighed rettet mod det ene eller det andet. Men når bekymringerne får livsindskrænkende konsekvenser, bliver det problematisk. Eksempelvis at man ikke kan sove hos mormor, fordi man ikke kan undvære sin mor eller far, eller ikke kan gå på legepladsen, fordi man er bange for at møde en hund. Hvis barnet konsekvent undgår bestemte aktiviteter, kan det få betydning for dets udvikling i det lange løb. Grænsen mellem ængstelighed og angst er flydende, men jeg vil sige, at når bekymringerne tager magten, så er det angst”, siger Käte From.

Er du interesseret i arbejdet med angstramte børn, unge og voksne?
Vi har samlet alle vores kurser, uddannelser og artikler om angst her på siden: Angst-kursus oversigt

Relevante arrangementer

Angst og ængstelighed hos børn
Kursus

Angst og ængstelighed hos børn

Jylland & Sjælland

Få konkrete redskaber til at støtte, hjælpe og udfordre børn med angst.

Dette kursus er afholdt.

Er du interesseret i arbejdet med angstramte børn, unge og voksne?

Vi har samlet alle vores kurser, uddannelser og artikler om angst her på siden: Angst-kursus oversigt

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere