“Søg og du skal finde”.
Sådan siger det gamle ordsprog, og her i det 21. århundrede er det oplagt at tage spørgsmål med videre til Google, der som et andet teknisk orakel giver os svar på det meste og lidt til.
Da Pernille Hoffmann mærkede lysten til at få ny viden inden for børne- og ungeområdet, greb hun derfor tastaturet og begyndte sin søgen i håbet om at finde en online uddannelse.
Undervejs i søgningen dukkede uddannelsen til certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder op.
“Jeg ville gerne have en digital uddannelse. Både på grund af Corona, men også fordi det bare passer sindssygt godt til mig at kunne arbejde, når jeg selv vil. Det var en af de få uddannelser, der poppede op, og så ramte den bare, fordi I tør kalde det børnestress. Jeg er så vant til alle de andre diagnoser, som bliver hæftet på børn og unge – stempler, som kan være svære at komme af med igen. Stressdiagnosen er for mig at se ikke et stempel på samme måde, og det her en den eneste uddannelse, jeg har set, hvor nogle specifikke reaktioner hos børn og unge bliver omtalt som stress,” fortæller Pernille Hoffman. Hun er uddannet lærer, men har siden taget en efteruddannelse til miljøterapeut og ejer i dag virksomheden Fokusplan.dk, hvor hun arbejder som terapeut og familiebehandler.
At uddannelsen er digital og omhandler stress hos børn blev udslagsgivende for, at hun tilmeldte sig, men det tiltalte hende også meget, at hun med uddannelsen bliver certificeret.
“Jeg synes, det giver noget troværdighed og et indtryk af, at det er gennemarbejdet. Det er noget andet i forhold til at sige, at man “bare” har været på kursus i børnestress. Jeg synes også i høj grad, at uddannelsen lever op til det ‘certificeringsmærkat’”.
En 100% digital uddannelse…næsten
Pernille Hoffman er en af de allerførste, der har kastet sig ud i den digitale uddannelse, og i skrivende stund er hun ved at være ved vejs ende. Sidste skridt på vejen er en eksamensopgave, hvorefter hun – med allerstørste sandsynlighed – vil kunne kalde sig certificeret børne-stressvejleder.
Heldigvis har det været en positiv oplevelse for hende at tage uddannelsens fire moduler.
“Med uddannelsen har jeg selv kunnet vælge, hvornår jeg ville tage undervisning, og det var fra start meget nemt at se på uddannelsen, hvor mange timer jeg skulle regne med at bruge. Det hele var nærmest tilrettelagt for mig, så jeg havde fuldstændig overblik over, hvor lang tid det ville tage. Det har også været rigtig dejligt, at jeg har kunnet gense undervisningen, og nu – hvor jeg skal til at skrive den afsluttende opgave – er det fedt, at jeg kan benytte mig af programmenuen og hoppe frem og tilbage mellem de enkelte kapitler i uddannelsen.
Uddannelsen er helt oppe at toppe på den tekniske side. Det er meget visuelt, hvilket er dejligt, og jeg har ikke kunnet gøre noget forkert, fordi det er så nemt bygget op. Der er fede visuelle effekter, som har gjort, at jeg er fuldstændig tryg i det. Der er også en genkendelighed i det, fordi de fire moduler er meget ens bygget op, og det kan min hjerne i hvert fald godt lide. Der har ikke været et eneste problem med den tekniske side af uddannelsen. Jeg loggede bare ind, og så var jeg faktisk i gang”, lyder det fra hende.
Det er fysioterapeut Pernille Thomsen og psykolog Charlotte Bjerregaard, som underviser på uddannelsen, og Pernille Hoffmann har været meget tilfreds med deres formidling og det faglige indhold.
“Det faglige indhold er rigtig godt, og det var ny viden for mig. Jeg kan godt lide, at den viden er blevet formidlet til mig i børnehøjde. Det er store ting, der bliver formidlet på en letfordøjelig måde, og det gør, at jeg har haft mulighed for at tage den viden direkte med ud i mit arbejde og fortælle den videre til børn og deres familier. Det, synes jeg, er rigtig godt! Samtidig var der stadig en forventning om, at jeg skulle kunne fagtermer og teori, så det er ikke, fordi man bare kan sløse sig igennem. Underviserne tager det svære stof og gør det praksisnært, og så har jeg selv kunnet læse det supplerende stof, som er formidlet på en mere tung måde. Jeg synes desuden, det er meget fint, at uddannelsen veksler mellem videooplæg, øvelser, praksiseksempler mv. Videooplæggene er f.eks. rigtig gode, fordi jeg har fået oplevelsen af at kende underviserne, og på den måde synes jeg, det er ret nærværende.”
Selvom uddannelsen er digital, er der mulighed for at møde underviserne uden for skærmen, så det hele bliver endnu mere nærværende. Efter sidste modul indgår der nemlig fysisk supervision, og selvom Pernille Hoffmann bevidst søgte en digital uddannelse, har hun været glad for supervisionen.
“Den fysiske supervision var virkelig god! Det er fedt, at det er en digital uddannelse, men at man også lige får set menneskene bag. Jeg kunne lige få tjekket op på, om det, jeg tænker, er i tråd med det, som uddannelsen lægger op til. Det var uformelt og havde karakter af supervision, hvilket var helt perfekt. Der var forberedt nogle oplæg, og vi gennemgik nogle bestemte ting, hvilket var rigtig fint, og så var der supervision og snak, så vi kunne sparre med hinanden. Der var mulighed for at spille sin egen faglighed ind og tale med underviserne og med andre fagpersoner. Det var rart at få sat ansigt på andre fagpersoner, der er derude, så jeg ved, hvem jeg kan sende børnene videre til, hvis der er noget, jeg ikke kan løse med min faglighed. For det er jo også en del af uddannelsen at blive bevidst om, at man måske ikke altid kan det hele med alle børnene. Så jeg tror også, det er afgørende at få lavet et netværk, man kan bruge bagefter. Jeg tror desuden, det er afgørende for forældrene, at man sender barnet videre til én, der taler samme sprog og taler ud fra det samme, så hele familien ikke skal starte forfra”.
Læs også om uddannelsen og tilmeld dig her
Når Pernille Hoffmann får sin certificering, har hun helt officielt papirerne på, at hun ved en masse om stresssymptomer hos børn, hvorfor de opstår, og hvordan de kan afhjælpes. Allerede undervejs i uddannelsen har hun dog kunnet bruge sin nye viden i sit arbejde.
“Jeg har helt fra starten haft lyst til at afprøve lidt af min nye viden på børn og familier. Jeg har fået nye ord – f.eks. det her med at tale om en søhest og en myg [hhv. hippocampus og amygdala, red.] – og kan nu forklare et overbelastet nervesystem på en anden måde. Jeg har fornemmet, at det har givet rigtig god mening for børnene og forældrene, og det er også derfor, at jeg er ret oppe at køre over hele forløbet. Det er så små ting, der skal til for, at børnene pludselig kan forstå, hvad det hele handler om, og for at forældrene ved, hvad det er, de skal snakke om derhjemme. Jeg er slet ikke i tvivl om, at både børnene og forældrene forstår det hele meget bedre, fordi det er gjort så simpelt”, fortæller hun og siger afsluttende:
“Det er fedt, at man allerede efter modul et har viden, man kan tage med direkte ud i sit arbejde, så det ikke først er efter modul fire, man har fået viden og materiale at tage med videre. Underviserne er meget gavmilde med deres materiale. Man kan jo downloade og printe ting direkte fra modulerne og gå ud at bruge det. Jeg synes i høj grad, at jeg har fået en værktøjskasse med, og jeg både kan og vil anbefale uddannelsen!”