Pernille er klar til at hjælpe stressede børn & unge - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Pernille er klar til at hjælpe stressede børn & unge

Læs med her, hvor terapeut og familiebehandler, Pernille Hoffmann, fortæller om sin oplevelse med at tage den digitale uddannelse til certificeret børne-stressvejleder.

Af Nana Rafn

Digital Content Manager hos Seminarer.dk

børne-stressvejleder
Artiklen er første gang udgivet i marts 2021


“Søg og du skal finde”.

Sådan siger det gamle ordsprog, og her i det 21. århundrede er det oplagt at tage spørgsmål med videre til Google, der som et andet teknisk orakel giver os svar på det meste og lidt til.

Da Pernille Hoffmann mærkede lysten til at få ny viden inden for børne- og ungeområdet, greb hun derfor tastaturet og begyndte sin søgen i håbet om at finde en online uddannelse.

Undervejs i søgningen dukkede uddannelsen til certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder op.

Jeg ville gerne have en digital uddannelse. Både på grund af Corona, men også fordi det bare passer sindssygt godt til mig at kunne arbejde, når jeg selv vil. Det var en af de få uddannelser, der poppede op, og så ramte den bare, fordi I tør kalde det børnestress. Jeg er så vant til alle de andre diagnoser, som bliver hæftet på børn og unge – stempler, som kan være svære at komme af med igen. Stressdiagnosen er for mig at se ikke et stempel på samme måde, og det her en den eneste uddannelse, jeg har set, hvor nogle specifikke reaktioner hos børn og unge bliver omtalt som stress, fortæller Pernille Hoffman. Hun er uddannet lærer, men har siden taget en efteruddannelse til miljøterapeut og ejer i dag virksomheden Fokusplan.dk, hvor hun arbejder som terapeut og familiebehandler.

At uddannelsen er digital og omhandler stress hos børn blev udslagsgivende for, at hun tilmeldte sig, men det tiltalte hende også meget, at hun med uddannelsen bliver certificeret.

Jeg synes, det giver noget troværdighed og et indtryk af, at det er gennemarbejdet. Det er noget andet i forhold til at sige, at man “bare” har været på kursus i børnestress. Jeg synes også i høj grad, at uddannelsen lever op til det ‘certificeringsmærkat’”. 

En 100% digital uddannelse…næsten

Pernille Hoffman er en af de allerførste, der har kastet sig ud i den digitale uddannelse, og i skrivende stund er hun ved at være ved vejs ende. Sidste skridt på vejen er en eksamensopgave, hvorefter hun – med allerstørste sandsynlighed – vil kunne kalde sig certificeret børne-stressvejleder.

Heldigvis har det været en positiv oplevelse for hende at tage uddannelsens fire moduler. 

Med uddannelsen har jeg selv kunnet vælge, hvornår jeg ville tage undervisning, og det var fra start meget nemt at se på uddannelsen, hvor mange timer jeg skulle regne med at bruge. Det hele var nærmest tilrettelagt for mig, så jeg havde fuldstændig overblik over, hvor lang tid det ville tage. Det har også været rigtig dejligt, at jeg har kunnet gense undervisningen, og nu – hvor jeg skal til at skrive den afsluttende opgave – er det fedt, at jeg kan benytte mig af programmenuen og hoppe frem og tilbage mellem de enkelte kapitler i uddannelsen.

Uddannelsen er helt oppe at toppe på den tekniske side. Det er meget visuelt, hvilket er dejligt, og jeg har ikke kunnet gøre noget forkert, fordi det er så nemt bygget op. Der er fede visuelle effekter, som har gjort, at jeg er fuldstændig tryg i det. Der er også en genkendelighed i det, fordi de fire moduler er meget ens bygget op, og det kan min hjerne i hvert fald godt lide. Der har ikke været et eneste problem med den tekniske side af uddannelsen. Jeg loggede bare ind, og så var jeg faktisk i gang, lyder det fra hende. 

Det er fysioterapeut Pernille Thomsen og psykolog Charlotte Bjerregaard, som underviser på uddannelsen, og Pernille Hoffmann har været meget tilfreds med deres formidling og det faglige indhold. 

Det faglige indhold er rigtig godt, og det var ny viden for mig. Jeg kan godt lide, at den viden er blevet formidlet til mig i børnehøjde. Det er store ting, der bliver formidlet på en letfordøjelig måde, og det gør, at jeg har haft mulighed for at tage den viden direkte med ud i mit arbejde og fortælle den videre til børn og deres familier. Det, synes jeg, er rigtig godt! Samtidig var der stadig en forventning om, at jeg skulle kunne fagtermer og teori, så det er ikke, fordi man bare kan sløse sig igennem. Underviserne tager det svære stof og gør det praksisnært, og så har jeg selv kunnet læse det supplerende stof, som er formidlet på en mere tung måde. Jeg synes desuden, det er meget fint, at uddannelsen veksler mellem videooplæg, øvelser, praksiseksempler mv. Videooplæggene er f.eks. rigtig gode, fordi jeg har fået oplevelsen af at kende underviserne, og på den måde synes jeg, det er ret nærværende.  

Selvom uddannelsen er digital, er der mulighed for at møde underviserne uden for skærmen, så det hele bliver endnu mere nærværende. Efter sidste modul indgår der nemlig fysisk supervision, og selvom Pernille Hoffmann bevidst søgte en digital uddannelse, har hun været glad for supervisionen.

Den fysiske supervision var virkelig god! Det er fedt, at det er en digital uddannelse, men at man også lige får set menneskene bag. Jeg kunne lige få tjekket op på, om det, jeg tænker, er i tråd med det, som uddannelsen lægger op til. Det var uformelt og havde karakter af supervision, hvilket var helt perfekt. Der var forberedt nogle oplæg, og vi gennemgik nogle bestemte ting, hvilket var rigtig fint, og så var der supervision og snak, så vi kunne sparre med hinanden. Der var mulighed for at spille sin egen faglighed ind og tale med underviserne og med andre fagpersonerDet var rart at få sat ansigt på andre fagpersoner, der er derude, så jeg ved, hvem jeg kan sende børnene videre til, hvis der er noget, jeg ikke kan løse med min faglighed.  For det er jo også en del af uddannelsen at blive bevidst om, at man måske ikke altid kan det hele med alle børnene. Så jeg tror også, det er afgørende at få lavet et netværk, man kan bruge bagefter. Jeg tror desuden, det er afgørende for forældreneat man sender barnet videre til én, der taler samme sprog og taler ud fra det samme, så hele familien ikke skal starte forfra. 

Læs også om uddannelsen og tilmeld dig her

Når Pernille Hoffmann får sin certificering, har hun helt officielt papirerne på, at hun ved en masse om stresssymptomer hos børn, hvorfor de opstår, og hvordan de kan afhjælpes. Allerede undervejs i uddannelsen har hun dog kunnet bruge sin nye viden i sit arbejde.

Jeg har helt fra starten haft lyst til at afprøve lidt af min nye viden på børn og familier. Jeg har fået nye ord – f.eks. det her med at tale om en søhest og en myg [hhv. hippocampus og amygdala, red.] – og kan nu forklare et overbelastet nervesystem på en anden måde. Jeg har fornemmet, at det har givet rigtig god mening for børnene og forældrene, og det er også derfor, at jeg er ret oppe at køre over hele forløbetDet er så små ting, der skal til for, at børnene pludselig kan forstå, hvad det hele handler om, og for at forældrene ved, hvad det er, de skal snakke om derhjemme. Jeg er slet ikke i tvivl om, at både børnene og forældrene forstår det hele meget bedre, fordi det er gjort så simpeltfortæller hun og siger afsluttende: 

Det er fedt, at man allerede efter modul et har viden, man kan tage med direkte ud i sit arbejde, så det ikke først er efter modul fire, man har fået viden og materiale at tage med videre. Underviserne er meget gavmilde med deres materiale. Man kan jo downloade og printe ting direkte fra modulerne og gå ud at bruge det. Jeg synes i høj grad, at jeg har fået en værktøjskasse med, og jeg både kan og vil anbefale uddannelsen! 

Relevante arrangementer

Bliv certificeret børne-stressvejleder
Digital uddannelse

Bliv certificeret børne-stressvejleder

Varighed: Ca. 70 timer. Lær fra fysioterapeut Pernille Thomsen & psykolog Charlotte Bjerregaard, og bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder.

Efter stressvejleder uddannelsen vil du bl.a. kunne: 

 Spotte børn og unge, som reagerer med diverse stresssymptomer  Forklare børn og unge om symptomer og løsninger på en letforståelig måde  Afhjælpe noget af den stress, som det enkelte barn/den unge oplever og tale med barnet/den unge på en bedre måde 

Stressvejleder uddannelsen består af 4 digitale moduler, og de byder bl.a. på videooplæg med underviserne, redskaber til print, tests, refleksionsøvelser og praksiseksempler. Efter 4. modul er der desuden fysisk supervision.

Vi godkender din tilmelding hurtigst muligt, og du vil ofte have adgang inden for 1 arbejdsdag.

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere