Børn & unge
Artikel

Sansemotorik: Nøglen til at forstå og støtte borgere med sansemotoriske udfordringer

Lær om sansemotorik, udfordringer og støtte til borgere med sansemotoriske udfordringer i denne artikel for fagprofessionelle.

Af Seminarer.dk
Sansemotorik
Sansemotorik er et centralt element i vores daglige funktion og interaktion med omverdenen. Det er en kombination af vores sanseoplevelser og motoriske færdigheder, der arbejder sammen for at hjælpe os med at navigere og reagere på vores omgivelser. For fagprofessionelle, der arbejder med borgere med sansemotoriske udfordringer, er det vigtigt at have en solid forståelse af sansemotorik og hvordan man kan støtte dem bedst muligt. I denne artikel vil vi dykke ned i sansemotorikkens verden og se på, hvordan vi kan forstå og støtte borgere med sansemotoriske udfordringer.

Sansemotorik: Hvad er det?

Sansemotorik er en integreret proces, hvor sanserne og motorikken arbejder sammen for at muliggøre en persons interaktion med deres omgivelser. Det omfatter både de primære sanser som syn, hørelse, smag, lugt og berøring, samt de sekundære sanser som proprioception (fornemmelsen af kroppens position i rummet) og vestibulær sans (balance og orientering) (Ayres, 2005). Gennem sansemotorik kan en person omsætte sanseindtryk til hensigtsmæssige motoriske handlinger og reaktioner.

Sansemotoriske udfordringer og deres årsager

Sansemotoriske udfordringer kan opstå af forskellige årsager, såsom neurologiske lidelser, udviklingsforstyrrelser, traumer eller sygdomme. Nogle af de mest almindelige årsager til sansemotoriske udfordringer er autismespektrumforstyrrelser, ADHD, cerebral parese og sensorisk integrationsdysfunktion (Bundy et al., 2019).

Disse udfordringer kan manifestere sig på forskellige måder, afhængigt af hvilken sans der er påvirket og i hvilken grad. Eksempler på sansemotoriske udfordringer inkluderer:

  • Problemer med koordination og finmotorik
  • Udfordringer med balance og kropsbevidsthed
  • Over- eller undervurdering af sanseindtryk
  • Udfordringer med opmærksomhed og koncentration
  • Strategier til at støtte borgere med sansemotoriske udfordringer

For at støtte borgere med sansemotoriske udfordringer er det vigtigt at tilpasse miljøet og aktiviteterne til deres individuelle behov og forudsætninger. Nogle effektive strategier inkluderer:

  • Sanseintegrationsterapi: En terapeutisk tilgang, der fokuserer på at hjælpe børn og voksne med at organisere og integrere sanseinformation for at forbedre deres motoriske færdigheder og følelsesmæssige velbefindende (Ayres, 2005).
  • Tilpasning af miljøet: At skabe et sansevenligt miljø, der tager hensyn til de forskellige sanser og reducerer eventuelle distraktioner eller stressorer, kan gøre en stor forskel for borgere med sansemotoriske udfordringer. Dette kan omfatte dæmpet belysning, reduceret baggrundsstøj og bløde materialer.
  • Struktur og rutiner: At tilbyde struktur og forudsigelighed i daglige aktiviteter kan hjælpe personer med sansemotoriske udfordringer med at føle sig mere trygge og understøtte deres deltagelse i aktiviteter.
  • Individuelle tilpasninger: At tilpasse aktiviteter og materialer til den enkelte borgers behov og evner kan fremme engagement og succes. Dette kan omfatte at bruge visuelle støtter, forsimple instruktioner eller bryde opgaver ned i mindre trin.
  • Motoriske færdigheder og kropsbevidsthed: At arbejde målrettet med at styrke motoriske færdigheder og kropsbevidsthed kan forbedre den enkeltes evne til at udføre daglige aktiviteter og deltage i sociale situationer.

Sansemotorik og samarbejde med fagprofessionelle og forældre

Et tæt samarbejde mellem fagprofessionelle, forældre og andre involverede parter er afgørende for at sikre den bedst mulige støtte til borgere med sansemotoriske udfordringer. Gennem regelmæssig kommunikation og udveksling af viden og erfaringer kan alle parter arbejde sammen om at skabe en sammenhængende og effektiv støtteplan.

At forstå sansemotorik og de udfordringer, der kan opstå i forbindelse hermed, er afgørende for fagprofessionelle, der arbejder med borgere med sansemotoriske udfordringer. Ved at implementere effektive strategier og samarbejde med andre involverede parter kan fagprofessionelle hjælpe disse borgere med at forbedre deres motoriske færdigheder, deltage i daglige aktiviteter og øge deres livskvalitet.

Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst: Et kursusforløb fra Seminarer.dk

For fagprofessionelle, der ønsker at udvide deres viden og kompetencer inden for sanseintegration, tilbyder vi hos Seminarer.dk kursusforløbet “Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst“. Med dette kursusforløb opnår du en individuel sensorisk forståelse og får værktøjer til at tilrettelægge bæredygtige interventionsprocesser for den enkelte ud fra viden om nervesystemet, sanseintegration og principperne bag sanseprofiler.

Forløbet bidrager til at skærpe den faglige opmærksomhed på, hvornår der er behov for yderligere tiltag som fx udredning og behandling ud fra Sensory Profile, og klæder dig på til at understøtte sådanne tiltag i det videre pædagogiske arbejde og assistere autoriserede terapeuter, der er specialiseret i sanseintegration. Bemærk, at kursusforløbet ikke giver dig kompetencer til at udføre testning med Sensory Profile.

Disclaimer: Vær opmærksom på, at indholdet i denne artikel ikke nødvendigvis reflekterer det specifikke indhold i kursusforløbet “Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst”. Artiklen har til formål at give en generel introduktion til emnet sansemotorik og nogle af de strategier, der kan anvendes for at støtte borgere med sansemotoriske udfordringer. For at få en dybere og mere detaljeret forståelse af sanseintegration og de tilhørende interventioner, anbefales det at deltage i kursusforløbet.


Referencer

Ayres, A. J. (2005). Sanseintegration og læring: En grundbog om sanseintegrationsteorien. København: Dansk Psykologisk Forlag.

Bundy, A. C., Lane, S. J., & Murray, E. A. (2019). Sanseintegration: Teori og praksis. Philadelphia: F.A. Davis Company.

Relevante arrangementer

Traumer og regulering hos forældre, spædbørn og småbørn op til 6 år
Kursus

Traumer og regulering hos forældre, spædbørn og småbørn op til 6 år

Fyn

Bliv klogere på traumereaktioner hos nybagte forældre, spædbørn og småbørn op til 6 årog lær at møde familierne fra et traumeinformeret perspektiv 

På denne kursusdag får du viden og enkle redskaber til arbejdet med familier, der er mærket af overvældende hændelser eller traumer i graviditeten, barselsperioden og de første år af barnets liv.  

Psykoterapeut og SE-traumeterapeut Maiken Bjerg samt jordemoder og SE-traumeterapeut Janni Ammitzbøll fører dig trygt gennem dagens program, hvor undervisningen er tilrettelagt, så der er en vekselvirkning mellem viden om traumer og tilgange til, hvordan familien genfinder deres ressourcer.  

Med fra kurset får du:  

Viden om traumeudløsende hændelser under graviditet, fødsel og barselsperiode  Viden om traumesymptomer hos spædbørn og børn under 6 år  Viden om beskyttende faktorer for forældre og barn  Viden om, hvordan du via en traumeinformeret indsats understøtter barn og forældre i at komme ud af traumereaktionerne 

Kurset henvender sig til dig, der arbejder med familier i graviditeten, barselsperiode og de første år af barnets liv.  

Læs mere
Onlinekursus: Arbejdsglæde og livsglæde
Onlinekursus

Onlinekursus: Arbejdsglæde og livsglæde

Fyn, Jylland & Sjælland

Din arbejdsglæde og livsglæde går hånd i hånd

Tag første skridt mod trivsel og balance – et 3-timers onlinekursus

Ønsker du mere overskud, glæde og balance i både arbejdslivet og privatlivet? Dette onlinekursus giver dig indsigt og redskaber til at skabe en hverdag med større livsglæde og mentalt overskud.

Læs mere
Opioider: Få redskaber til at forebygge og håndtere unges misbrug
Kursus

Opioider: Få redskaber til at forebygge og håndtere unges misbrug

Fyn, Jylland & Sjælland

Medierne, rusmiddelcentrene og regeringen har slået alarm, men hvor alvorlig er situationen med unges brug af opioider egentlig? Og hvad kan du gøre for at forebygge og håndtere de unges brug af tramadol, oxycodon og andre opioider? 

Bliv klogere på en kompleks problemstilling, når Søren Holm – ph.d. i folkesundhedsvidenskab – belyser problemets omfang og beskriver konkrete handlemuligheder. 

På dagen får du bl.a.: 

Indsigt i, hvorfor unge bruger opioider  Viden om, hvordan du spotter et forbrug  Viden om, hvad du kan gøre for at forebygge og håndtere brug af opioider, herunder konkrete forebyggelsesstrategier  Indsigt i samtaleteknik, der motiverer til behandling 

Kurset er praksisorienteret med vægt på konkrete løsningsforslag. 

Læs mere