Skolevægring, skoleskulk og skolefobi - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Skolevægring, skoleskulk og skolefobi

Det kan være svært for et barn at give udtryk for følelser og tanker. Det kan føre til mistrivsel og skolevægring. Læs mere her fra ekspert Mads Thomsen.

Mads Thomsen

Af Mads Thomsen, Lektor i pædagogisk psykologiDe fleste mennesker kender oplevelsen af, at man snart skal igennem en urovækkende begivenhed, som bare skal overstås; det kunne for eksempel være en eksamination, at holde et oplæg på et personalemøde, en deltagelse i et socialt arrangement, hvor man ikke føler sig inkluderet eller noget tilsvarende, som vækker bekymring. Bare tankens kraft alene, om det nært forestående urovækkende, aktiverer, at man på det fysiologiske plan kan mærke lidt sommerfugle i maven, en smule forøget hjertebanken eller måske svedige håndflader, og følelserne bærer præg af en påbegyndende nervøsitet.

Se også relevant kursus: Skolevægring – Bag om skolefravær 

Sådanne oplevelser og reaktioner på bestemte begivenheder er et livsvilkår og umulige at undgå. De fleste kommer da også fint igennem dem uden at opleve det traumatisk, tværtimod; i mange tilfælde er det et bevis på, at man sagtens kan klare udfordringen, og derfor føles det ikke så slemt, næste gang samme eller lignende situation forekommer. Faktisk har denne type af urovækkende reaktioner i et evolutionært perspektiv været med til at mennesket, Homo sapiens, har overlevet og udviklet sig til dem, vi er i dag, fordi hjernen er så smart designet, at den automatisk sørger for, at vi søger væk fra situationer, der kan skade os, medmindre den får bevis for andet.

Men nogle gange kommer man ikke godt igennem den urovækkende oplevelse – det bliver i stedet værre og værre, og til sidst kan blot en tanke om, at man snart skal gøre noget, som hver celle i kroppen kæmper imod, medføre et angstanfald eller undgåelsesadfærd. I disse tilfælde er det relativt nemt for voksne at artikulere, hvad de oplever og tænker, men når det gælder børn, er det selvsagt en helt anden sag.

Børn har svært ved at give udtryk for følelser

En af de første til at dokumentere, hvor svært børn egentlig har ved at give udtryk for tankevirksomhed og følelsestilstande, var den schweiziske psykolog, Jean Piaget. Gennem dengang banebrydende eksperimenter viste han, at børn først fra omkring 10-12 års alderen er i stand til at tænke over, hvad de tænker på, også kaldet at metakognisere. Derfor er det svært for dem at beskrive noget så abstrakt som trivsel eller mistrivsel i skolen.

Se også relevant kursus: Skolevægring – Bag om skolefravær 

Det er vigtig viden for professionelle og forældre, der arbejder med skolevægring, som man lidt simpelt kunne oversætte til undgåelse af skolen på grund af psykologisk mistrivsel, da de adfærdsmæssige træk hos er barn med begyndende skolevægring nogle gange  kan snyde det utrænede øje.

Barnet kan virke dovent, ugideligt, endda udadreagerende eller foregive at være syg, som er adfærd mange forældre – og nogle gange professionelle – tolker som en slags mangel på opdragelse og derfor med en kærlig, men hård hånd presser barnet i skole. Dette er uheldigt af flere årsager; først og fremmest lærer hjernen – medmindre situationen ændres: ”Ja, dette er en farlig situation”, da den gang på gang får bliver ”bekræftet i”, at skolekonteksten er farlig/et farligt sted. Det medfører, at den faktisk forstærkes og intensiveres i at udsende stoffer til reaktioner, som i det evolutionære perspektiv skal hjælpe med at undgå eller afværge situationen. Dette fænomen kaldes for angstparadokset.

Men med en forståelse for barnets kognitive udvikling – og heraf begrænsede muligheder for at artikulere psykiske vanskeligheder – og med kendskab til specialiserede metoder, samt et godt samspil med et inkluderende pædagogisk miljø i skolen, kan hjernen aflære reaktionen til skolevægring og indlære en ny, som fordrer trivsel i stedet for mistrivsel.

Mere viden?

Vil du vide mere om, hvordan du undgår mistrivsel og skolevægring, så kom med på vores kursus i emnet.

Se også relevant kursus: Skolevægring – Bag om skolefravær 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere