Skriv lettere end du tror - boganmeldelse - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Skriv lettere end du tror – boganmeldelse

Ønsker du at blive endnu bedre til at skrive? Så er bogen "Skriv lettere end du tror" måske noget for dig. Læs boganmeldelse her.

Af Mette Bunk

sprogspecialist og tekstkreatør

Skriv lettere end du tror

Skriv lettere end du tror – Kvadratisk, praktisk, god

Når du sidder med bogen ’Skriv lettere end du tror’ i dine hænder og tænker lidt over, hvad den har at byde på, kunne dine tanker godt henledes til en Ritter Sport. Bogen er kvadratisk, med et indbydende design; den er praktisk med en række konkrete og brugbare redskaber; og den er god, god på den lækre og letfordøjelige måde. På samme måde som en Ritter Sport har forskellige smagsvarianter, så de fleste vil kunne finde en variant, der passer til deres behov, på samme måde kan redskaberne i denne bog formes, så de passer og til lige præcis dit behov. Dermed kan du skabe lige præcis den tekstvariant, som du gerne vil.

Jeg vil være ærlig over for dig. Mit formål med denne boganmeldelse er at få dig til at give dig selv en gave, også selv om det ikke var det, der var din hensigt, da du tilfældigvis scrollede forbi min boganmeldelse.

”At skrive er ingen kunst, men et håndværk, som alle kan blive bedre til”, skriver forfatter Maria Larsen i sin indledning. Og hun har ret. I skrivende stund har jeg brugt bogens redskaber på et brev til lokalpolitikerne, en arbejdsmail og nu denne boganmeldelse. Jeg må bøje mig i støvet og sige, at jeg har taget noget af et tigerspring på skrivefronten. Jeg er blevet skarp og opmærksom på min skriveproces og mine ord. Min skuffe er nu fyldt op med forskellige redskaber, der kan bruges til at skabe en række forskellige tekstvarianter alt efter mit behov. At skrive er virkelig et håndværk, som alle kan blive bedre til. Jeg er blevet det med Maria Larsens værktøjer, og jeg vil vove at påstå, at det kan du også blive, uanset om du har skrevet meget eller lidt i forvejen.

Tænk, skriv, rediger

I ”Skriv lettere end du tror” er skriveprocessen delt op i tre dele: tænk, skriv og rediger.
Opdelingen er klar og forfatter Maria Larsen lægger op til, at du tager en del af gangen med en fast tidsfordeling og ikke hopper rundt mellem de forskellige dele. På den måde får du gennem din skriveproces bedre overblik og bliver mere effektiv.

TÆNK

I tænkefasen gør du det vigtige forarbejde, så du har en klar og tydelig plan, når du
efterfølgende skal i gang med skrivefasen. Du støber så at sige fundamentet for din tekst. Tiden du investerer i dit forarbejde er godt givet ud, for det er med til at lave et solidt og holdbart fundament for den tekst, du efterfølgende skal skrive.

Tænkefasen er delt op i fire mindre dele. Efter du har brugt redskaberne fra disse dele til den tekst, du gerne vil skabe, har du et helt klart billede af dit formål med teksten, målgruppen, du henvender dig til, dit budskab og din struktur for din tekst. Som så meget andet du ikke har prøvet før, kræver det sikkert en smule tilvænning, men med lidt øvelse kan du med disse redskaber virkelig komme til at skrive lettere, end du tror. Du behøver i øvrigt ikke tage alle redskaberne i brug på en gang.

Hellere fokusere på nogle stykker og have succes med det end at køre sur i det hele.

SKRIV

Med et solidt fundament er du klar til at gå i gang med at skrive. Den kritiske censor, som
måske hidtil har været en tro følgesvend og kigget dig over skulderen i hele din skriveproces, skal først sendes til pause. Nu er det nemlig tid til at skrive løs uden at tænke en masse over, hvad du skriver.

Skrivefasen er delt op i syv mindre dele, hvor du bliver taget i hånden og ført igennem forskellige dele, der alle kan være med til at gøre din tekst levende og fængende, så din læser bliver hængende helt til sidste punktum. Du får blandt andet kendskab til fortælletrekanten, der kan hjælpe dig til både at skabe fascination, identifikation og information for din læser. Din tekst skal gerne indeholde alle tre. Derudover lærer du andre redskaber at kende, der kan give din tekst liv, fx ved at fortælle historier og bruge ord, der skaber billeder i din læser og vækker hans eller hendes sanser.

Til sidst får du redskaber til, hvordan du kan begynde og slutte din tekst, så du får dannet
en passende ramme til netop din tekst.

REDIGER

Nu er det tid til at kalde den kritiske censor tilbage fra pausen for en stund. Efter en intens skrivefase skal du nu i gang med redigeringsfasen. Denne er delt op i tre mindre dele. Først sletter du det fra tekstens indhold, der ikke tjener din tekst i forhold til dit formål, målgruppe og dit budskab, så tjekker og finjusterer du tekstens sprog og til sidst får du, hvis muligt, feedback på din tekst.

Når du arbejder dig igennem Maria Larsens bog, vil du opleve, at hun selv gør brug af de redskaber, som hun deler med dig. Maria har adskillige år og erfaringer på skrivebagen, og hele hendes bog emmer af dette med et levende sprog, der skaber masser af billeder og associationer. Du oplever det  også i hendes overordnede struktur, hvor der både er afsnit relateret til din skrivning og eksempler.

Til de tre dele er der eksempler på afbildede mennesker, der hver især fortæller om deres brug og erfaringer med bogens redskaber. Dette skaber tillid og idéer og er med til at få redskaberne til at virke jordnære og værdifulde. Bogen er også god for flere af dine sanser.

Den kvadratiske hardback ligger godt i hænderne og er prydet med en klar orange farve i en nuance, der virkelig gør det godt. Denne står i flot kontrast til indersidens koksgrå farve. Begge går igen i løbet af bogen på de dejligt tykke, matte sider, der tilmed er blyantsvenlige, hvis du vil tage noter. Du har altså at gøre med en gennemført bog på flere planer. Det hele bidrager til at hjælpe dig på vej til at skrive mere klart og fokuseret og til at finde din fortælleglæde og bruge den, så du bliver læst, forstået og husket.

Konkrete og opnåelige redskaber med “Skriv lettere end du tror”

Med ”Skriv lettere end du tror i hånden” kan du med konkrete og opnåelige redskaber blive skrappere til at skabe målrettede, fængende og præcise tekster. Du får et bedre overblik og bliver skarp på din modtager, dit formål og dit budskab. Dette skaber effektivitet, og du vil sikkert hurtigt opleve, at du bruger kortere tid på tekstprocessen ved at bruge bogens opdeling og redskaber.

Som jeg skrev i starten, var mit formål med denne boganmeldelse at få dig til at give dig selv en gave. Jeg selv er taknemmelig over at have taget de første bidder af min Ritter Sport, og jeg glæder mig til at tage mange flere. Med din egen Ritter Sport i hånden kan du få nye redskaber i din skuffe, så du kan skabe en række forskellige tekstvarianter. Skal smagen være af nyhedsbrev, projektbeskrivelse, referat, artikel eller noget helt andet? Du bestemmer!

Bogens forskellige redskaber hjælper dig på vej til at kreere en lækker og letfordøjelig variant med dine ord som de vigtige ingredienser. En variant som meget vel vil falde i din læsers smag. Jeg håber derfor, at du vil give dig selv ’Skriv lettere end du tror’ i gave. Ikke fordi jeg får procenter, hvis du gør, for det gør jeg ikke, men så du også kan putte flere redskaber i din skuffe og komme i gang med at skabe dine helt egne lækre og letfordøjelige tekstvarianter.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere