Artikel

Tosporsmodellen

Hvad er tosporsmodellen? Bliv klogere på de to spor i modellen: "det tabsorienterede spor" og "det reetablerende spor". Læs artiklen herunder.

Tosporsmodellen
Tosporsmodellen inden for sorgområdet er en teoretisk ramme, der beskriver to parallelle processer, som en person går igennem efter at have oplevet et tab eller en sorg. Denne model blev først beskrevet af psykologerne Margaret Stroebe og Henk Schut i 1999 og har sidenhen været genstand for videre forskning og udvikling.

De to spor i modellen refererer til “det tabsorienterede spor” og “det reetablerende spor”.

“Det tabsorienterede spor” i tosporsmodellen fokuserer på arbejdet med følelser af sorg, accept af tabets realitet og omdannelse af den tidligere tilknytning til afdøde.

“Det reetablerende spor” i tosporsmodellen refererer til alle aspekter af livet, der påvirkes af tabet, herunder tilegnelse af nye færdigheder, udvikling af nye relationer og tilpasning af nye roller og identitet.

De to processer kan forekomme samtidigt, og personer kan opleve at bevæge sig frem og tilbage mellem de to spor i forskellige faser af sorgen. En styrke ved modellen er dens fleksibilitet og detaljerede forståelse af, hvordan sorgprocessen kan variere fra individ til individ.

Tosporsmodellen & Guldin

Mai Britt Guldin er cand.psych., ph.d. og professor og har bidraget til det videre arbejde med tosporsmodellen inden for sorgområdet*. Hun har undersøgt, hvordan denne model kan anvendes i forhold til forskellige typer af tab, herunder tab af et barn, tab af en ægtefælle eller tab af et job. Hun har også undersøgt, hvordan social støtte kan påvirke den sorgproces, som en person går igennem.

Guldin har også undersøgt, hvordan kulturelle faktorer kan påvirke sorgprocessen. Hendes forskning har vist, at kulturelle forskelle kan påvirke, hvordan sorg opleves og udtrykkes. For eksempel kan nogle kulturer have en mere kollektivistisk tilgang til sorg, hvor sorg deles og opleves i fællesskab, mens andre kulturer kan have en mere individualistisk tilgang til sorg, hvor sorgen ofte opleves mere privat.

Tosporsmodellen er en nyttig teoretisk ramme til at forstå den komplekse proces, som en person går igennem efter at have oplevet et tab eller en sorg. Mai Britt Guldins forskning har bidraget til vores forståelse af, hvordan denne model kan anvendes i forskellige kulturelle og sociale sammenhænge og har givet os en dybere indsigt i sorgprocessen.

Oplev Mai-Britt Guldin på vores sorgvejlederuddannelse

Mai-Britt Guldin har ikke kun bidraget til forskning på sorgområdet, men er også medudvikler og underviser på uddannelsen til certificeret sorgvejleder hos Seminarer.dk. Uddannelsen henvender sig til fagpersoner, der arbejder med mennesker i sorg, og som ønsker at udvikle deres kompetencer og viden på området.

Uddannelsen er udviklet i samarbejde med nogle af Nordens førende eksperter på sorgområdet og er baseret på den nyeste forskning inden for feltet.

Som underviser på “Bliv certificeret sorgvejleder” uddannelsen, bidrager Mai-Britt Guldin til at uddanne og opkvalificere fagpersoner, så de bedre kan støtte mennesker i sorg. Uddannelsen fokuserer på at give deltagerne en dybere forståelse af sorgprocessen, samt praktiske redskaber til at arbejde med og støtte mennesker i sorg.

Bliv uddannet sorgvejleder på denne topevaluerede uddannelse – læs mere her!


* https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2015-14/sorg-har-ingen-alder

Relevante arrangementer

Bliv certificeret sorgvejleder
Uddannelse

Bliv certificeret sorgvejleder

Fyn

Bliv uddannet sorgvejleder på denne topevaluerede uddannelse udviklet i samarbejde med cand.psych., ph.d. og professor Mai-Britt Guldin.

På uddannelsen bliver du undervist af en række af de førende eksperter og praktikere på området, bl.a. psykolog og ph.d. Mai-Britt Guldin, professor Atle Dyregrov og hospitalspræst Christian Juul Busch.

Når du har gennemført de 5 moduler på uddannelsen, vil du bl.a. have opnået:

Kompetencer og metoder til at facilitere sorggrupper og dermed tilbyde sorggruppeforløb Viden om kroppens rolle i sorgprocessen, herunder hvad kropshukommelse er Viden om sorg hos grupperne børn og unge, forældre, døende/syge og ældre Redskaber til at undgå sekundær traumatisering i et psykisk krævende job Redskaber til at opspore vedvarende sorglidelse Viden om sorgen ved at miste til selvmord
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Psykisk førstehjælp og krisehåndtering – ved akkumuleret og akut belastning på arbejdet
Kursus

Psykisk førstehjælp og krisehåndtering – ved akkumuleret og akut belastning på arbejdet

Fyn
Læs mere
Borgere med udviklingshandicap og psykiatriske lidelser
Kursus

Borgere med udviklingshandicap og psykiatriske lidelser

Fyn, Jylland & Sjælland

Kom med inden for på denne kursusdag med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, og få skærpet dine kompetencer til at se bag om diagnoser hos mennesker med udviklingshandicap og til at skabe et mere samlet billede af den enkelte borgers personlighed, kompetencer og livserfaringer.

I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:

Instrumenter til at få en bedre forståelse af borgere med udviklingshandicap Instrumenter til at håndtere og nedtrappe konflikter Viden om psykiatriske diagnoser, f.eks. ADHD, OCD og borderline, samt deres begrænsninger Viden om hjernen under udvikling, relationsdannelse, kognition og psykiatri Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier, herunder kendskab til ”Boksmodellen”
Læs mere
Skam, skyld og ny udsathed: unges mistrivsel i en præstationskultur
Kursus

Skam, skyld og ny udsathed: unges mistrivsel i en præstationskultur

Fyn, Jylland & Sjælland

Unges mistrivsel er et komplekst felt, og der er ikke ét enkelt svar på, hvorfor et stigende antal unge har det svært – ligesom der heller ikke er én løsning på mistrivslen.

Psykolog Maja Vain Gilbert peger dog på, at du som fagperson skal have øje for præstationskultur og de unges oplevelse af ikke at kunne leve op til den.

På dette kursus zoomer hun ind på utilstrækkelighedsfølelser og præstationskultur, og efter kurset har du nye tilgange til at skabe positiv forandring for de unge, bl.a. ved at kunne hjælpe dem med at opnå en større grad af livsmestring.

Undervejs lærer du bl.a. om:

Begrebet ”ny udsathed” og de unges forestillinger om normalitet og følelser som skyld og skam Sammenhængen mellem præstationskulturen og diagnosekulturen Hvordan du arbejder med præstationskulturen hos den enkelte unge Paradokset i at finde en balance – hvordan kan de unge følge med uden at overpræstere? Understøttelse af livsmestring
Læs mere