Alle nyheder
Artikel

Frigiv op til 30% mere arbejdstid – 3 skarpe planlægningsråd

Vidste du, at kan frigive helt op til 30 % af din tid i din arbejdsdag, bare ved hjælp af små justeringer og disse 3 planlægningsråd?

Artikelbillede_600x450px_arbejdstid

Af konsulent og forfatter Kirsten Andersen

Vidste du, at du kan frigive helt op til 30 % af din tid bare ved hjælp af små justeringer i din arbejdsdag? At du ved at administrere din tid, på en ny måde og blive mere skarp på om opgaverne egentligt haster eller kan nedprioriteres, kan opnå langt større overskud.

3 skarpe planlægningsråd

Du får her de tre vigtigste planlægningsråd, der kan hjælpe dig med at nå mere, få overblik og god samvittighed.

1. Spis den slimede frø fra morgenstunden

Kender du det? Du skal i gang med en ”lidt træls opgave”. Måske er det et referat, måske er det et oplæg, måske er det en større oprydning. Du ved, at du burde tage dig sammen, men af en eller anden grund udskyder du opgaven. Det bedste råd, jeg kender, hedder: Spis frøen – og spis den fra morgenstunden af.

Det skal forstås sådan, at selv om mailboksen lokker, og der er masser af små opgaver, du lige kunne løse, så tag den slimede frø i form af den ”lidt trælse opgave” først. Tit viser det sig, at det egentlig gik meget godt, og måske fik du ligefrem løst opgaven hurtigere, end du havde regnet med – og så kan skuldrene komme ned, og du kan nyde, at du fik startet dagen rigtig godt.

2.Vær bevidst om, hvornår du har lommer af tid til fordybelse, og brug dem rigtigt

Afbrydelser koster masser af tid. Der går op til 15-20 minutter, før at du er tilbage i en god flowtilstand. Måske kommer afbrydelserne fra kolleger, men det kan også være dig selv, der lige tjekker mail midt i en opgave. Tænk over, hvornår i løbet af ugen der er færrest afbrydelser – og nyd så disse lommer af tid – og brug dem på at få opgaver af vejen, der kræver fordybelse. Det er ærgerligt at have brugt to timer, hvor der var ro og fred, til mindre krævende opgaver, hvis arbejdsro generelt er en mangelvare. Nogle vælger at møde en time før alle andre og oplever at i den time, når de meget mere end hele resten af dagen.

3.Planlæg på ugebasis – dagens plan holder sjældent

Skal du lykkes med din dagsplan, skal du se en uge frem. Mange opgaver skal bare løses i løbet af ugen – ikke nødvendigvis om mandagen eller om onsdagen. I en travl hverdag vil der hele tiden komme nye opgaver til, som skal passes ind i planen.

Hvis du skal kunne prioritere og ikke mindst omprioritere på en hensigtsmæssig måde, er det tvingende nødvendig at have overblik over alle opgaver – store som små – en uge frem. Det er allerbedst at lave oversigten for den kommende uge mandag morgen, og lade oversigten ligge fremme, så du hver gang, du har løst en opgave, lige kan sætte et hak og se, hvilken opgave det herefter giver bedst mening at tage fat i. Eventuelt kan du hver morgen markere de allervigtigste, der SKAL klares i dag.

Har du f.eks. nogenlunde ro de næste par timer, tager du en opgave, der kræver fordybelse, og ved du, at den næste halve time er det som at sidde på Københavns hovedbanegård, så tager du de hurtige lette opgaver. Kommer din chef med en ny opgave, sætter du den ind på oversigten – så oversigten lever altså hele ugen, men forandrer sig løbende.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere