Innovation og organisation
Her kunne man drage inspiration hos den enorme amerikanske virksomhed Broadcom, der laver komponenter til mobil og internetindustrien.
Se alle vores kurser og uddannelser til ledere
Innovation giver mening og priser
Broadcom er kåret som det mest innovative komponentvirksomhed af magasinet Fortune, der også jævnligt har virksomheden placeret på deres lister over de virksomheder der vokser mest. En bedrift der har fået os til at kigge lidt ekstra efter, hvad det er Broadcom gør, der er så godt.
I 2005 blev Scott McGregor den øverste chef for virksomheden og frem til nu har han firedoblet antallet af ansatte og omsætningen, hvilket ifølge ham selv, kun kunne være sket på grund af virksomhedens tilgang til innovation og medarbejdernes innovative tanker og ideer. вЂ
For hvis en virksomhed skal være innovativ, så skal innovationen komme nedfra, fra medarbejderne og ikke fra ledelsen. Det mener i den danske innovationsekspert Thomas Wedell-Wedellsborg, der i sin bog Innovation as Usual påpeger at
Innovation skal være en integreret del af virksomhedens dagligdag. Det er ikke nok at tage tre dage på “innovationstur“ til hvad Thomas Wedell-wedellsborg kalder for “Brainstorm Island“ for derefter at vende tilbage til “business as usual“ efter de tre festlige dage.
Det er din opgave som leder at gøre kreativitet og innovation til noget der sker i dagligdagen og ikke bare en gang om året på “Brainstorm Island”.
Læs mere om Thomas Wedell-Wedellsborgs tanker om innovation her.
Det handler altså om at skabe et arbejdsmiljø for kontinuerlig innovation, hvor det er medarbejderne der disker op med gode ideer og ikke bare tager en tur på “brainstorm island” en gang om året, med alt betalt.
Se alle vores kurser og uddannelser til ledere
Innovation og organisation: 5 gode råd til at facilitere innovation i din organisation
Hos Broadcom har McGregor disse fem principper for innovation i virksomheden.
1. Rekrutter specialister, der samtidig har gode forretningsevner
“Du bliver nødt til at have ekspertviden på et område, en kerneevne” forklarer McGregor “Og så skal du have kommunikative og en basal kritisk tankegang. Du kan få de bedste ideer i verden, men hvis ikke du kan forklare dem til andre, bliver de ikke til noget”. Denne tankegang kan ses i HR afdelingens tilbud til medarbejderne hos Broadcom, der tilbydes kurser i bl.a. at afholde præsentationer og lave forretningsplaner.
2. Find det bedste talent, hvor end dette talent måtte være
Den amerikanske teknologigigant har hovedkvarter i Irvine i Californien, men har 50 forskellige udviklingssteder på lokationer rundt om i verden. Det er ikke fordi Broadcom har en vision om at være verdensomspændende, men de mange lokationer er et must, hvis de vil tiltrække de rette talenter.”Vi har eksempelvis et kontor i Athen. Det er ikke fordi vi har en ide om at det er fedt at have geografiske diversiteter i firmaet. Vi vågnede ikke op en dag og tænkte at vi skulle have et kontor i Grækenkland. Men i Athen var der et firma med en helt speciel ekspertise i radioer. Så vi købte firmaet og nu har vi et team i Grækenland.
3. Talenterne skal arbejde i teams, hvor ideerne kan blomstre
“Nogle firmaer søger at samle alle medarbejdere i samme by. Broadcom er anderledes”, forklarer McGregor. “Vi har medarbejder spredt ud over hele kloden, og det har vi fundet ud af at få til at fungere. Selvom de enkelte teams arbejder selvstændigt, arbejder de samtidig i klynger. På den måde føler de små uafhængige teams sig samenhængende med andre”, fortæller McGregor.
Denne lokale teambaserede tanke er essentiel for innovationen i Broadcom. “Der er disse innovative personer der udvikler ideer helt alene i et skab, men i langt de fleste tilfælde er innovation båret af at ideer bliver prøvet af, videreudviklet og udfordret af kolleger og ligesindede. Det er meget sjældent at innovation er et en-mands projekt.”
Se alle vores kurser og uddannelser til ledere
En anden ting er at McGregor tror på decentralisering og det at tage ejerskab for projekter.”Det der ofte sker i store organisationer er at man forsøger at kontrollere alting fra midten. Vi tror mere på en decentral tanke. Man bliver nødt til at opfordre til at medarbejderne tager ejerskab”
4. Gør som du siger
McGregor: “Vi er blevet anerkendt som det mest innovative firma indenfor vores felt i en hel del år efterhånden, så det er en vigtig del af vores selvopfattelse”. Og hos Broadcom har man håndgribelige beviser og fordele til de medarbejdere der er mest innovative. “Vi uddeler priser til innovation. Det kunne være penge eller anerkendelse. Vi fejrer også patenter, og vi giver medarbejderne en ret stor bonus, hvis de kommer med et patent, som virksomheden går videre med.
5. Medarbejderne skal være på samme side, og helst kun en enkelt side
Den succesrige topchef forklarer at i mange organisationer han har arbejdet i, har organisationens strategi været et kæmpe kolos af en bog, som de fleste smed ud efter første dag. “Hos Broadcom har vi det vi kalder for Vores-et-siders-strategi. Vi deler den ud til hver enkelt medarbejder. Vi snakker om hvad der er det vigtigste for virksomheden. Hvad vi SKAL gøre, hvor vi er på vej hen og hvad vores værdier er” forklarer McGregor. Tanken bag et simpelt strategiforlæg er at alle medarbejdere tager beslutninger hver dag, og da strategien er simpel og vejen er klar, ved medarbejderen også hvad det er han skal gøre for at nå frem.
Dette leder, ifølge McGregor frem en frihed til at være innovativ “Ellers får du en masse gruppe der er innovative, men hvor organisationen dræber deres ideer.” Hos Broadcom har denne tilgang resulteret i et et innovationsmiljø, hvor ideerne komme nedefra i organisationen og som har resulteret i at de kan blive ved med at udvilke sig.