De første år af et barns liv er fyldt med forandringer og udvikling. Det er her, den emotionelle og personlige udvikling begynder, og hvor de kognitive, sensoriske og motoriske færdigheder bliver udviklet. For at sikre de bedste forudsætninger for et barns fremtidige læringsmuligheder og sociale kompetencer er det vigtigt, at barnet indgår i et trygt, inkluderende og udviklende miljø. Så kan barnet nå sit fulde potentiale og få en god start på livet.
Se også relevant uddannelse “AKT og Inklusionsvejeder”
For dig, som arbejder med børn i alderen 0-6 år, er viden om inklusionsarbejdet derfor vitalt. Det er dig, der er med til at danne grobund for et barns fremtidsudsigter.
Vi ved, at dagtilbud med høj kvalitet har lettere ved at skabe de trygge og stimulerende læringsmiljøer og børnefællesskaber. Det kræver god og tydelig ledelse, et dygtigt personale med en faglig orienteret kollegialitetskultur og høj grad af refleksion over egen praksis og metoder samt et tæt forældresamarbejde. Det er afgørende for det enkelte barns udvikling og trivsel. Og som for især de udsatte børn har stor betydning for deres muligheder senere i livet i forhold til skolegang, uddannelse og det at holde sig fri af kriminalitet.
Internationale og danske undersøgelser er enige i, at gode dagtilbud gør en stor forskel i forhold til at sikre børns deltagelse i fællesskaber og derved styrke børns udvikling, både socialt og akademisk. Samtidig sker det dagligt, at almindelig hverdagspraksis utilsigtet ekskluderer børn fra fællesskabet.
Arbejdet med at inkludere alle børn i dagtilbud er en kompleks opgave, der kræver en systematisk og løbende udvikling af den pædagogiske praksis og et tæt samarbejde – det pædagogiske personale imellem. Derfor er det vigtigt, at du har den rette uddannelse.
Bliv AKT/Inklusionsvejleder
Nu kan du blive AKT og Inklusionsvejeder, når vi til september starter et nyt hold af denne populære uddannelse. Læs mere om den her.